روزنامه آمریکایی: بایدن بدون تعهد تهران گامی به جلو بر نمی‌دارد

یک روزنامه آمریکایی به نقل از چند کارشناس ارشد نوشت، شکستن بن بست دیپلماتیک احیای برجام دشوار خواهد بود و بایدن نشان داده که مایل به پیشبرد بدون تعهدات از سوی تهران نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، به دنبال بیانیه رئیس جمهور آمریکا با سران  تروئیکای اروپا شنبه شب به وقت تهران در زمینه مذاکرات احیای برجام کارشناسان آمریکایی تاکید کردند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا باید به دنبال فشار حداکثری علیه ایران باشد.

به نوشته روزنامه «لس آنجلس تایمز» «مایکل دوران» کارشناس ارشد اندیشکده «هادسون» گفت که بایدن باید استراتژی «فشار حداکثری» ترامپ را ادامه دهد، یعنی آمریکا تا زمانی که تهران امتیاز ندهد، مجازات‌ها را تشدید می‌کند.

وی گفت، دولت بایدن احتمالاً به دنبال یک تفاهم غیررسمی است که در آن مذاکرات ادامه دارد وهیچ یک از طرفین اوضاع را تشدید نمی‌کنند. در چنین منطقه‌ای خاکستری، تحریم‌های ایالات متحده برداشته نمی‌شوند، بلکه به صورت انتخابی اجرا می‌شوند.

دوران گفت: «توافق هرگز حاصل نخواهد شد، اما تفاهمات غیررسمی در این مسیر وجود خواهد داشت. این برای ایرانی‌ها و برای آمریکایی‌ها راحت است.»

این روزنامه همچنین در تحلیلی در زمینه بیانیه شنبه شب بایدن و سران تروئیکای اروپا نوشت، به احتمال زیاد شکستن بن بست دیپلماتیک احیای برجام که ماه‌ها بر سر این موضوع ادامه داشته، دشوار خواهد بود و بایدن نشان داده که مایل به پیشبرد بدون تعهدات از سوی تهران نیست.

«ولی نصر»، استاد مطالعات خاورمیانه و روابط بین‌الملل در دانشگاه «جانز هاپکینز»، معتقد است که دولت بایدن امید زیادی به مذاکرات ندارد.

وی گفت، چالش حفظ وحدت با متحدان اروپایی است که بیشتر به احیای برجام علاقه مند هستند.

ولی نصر گفت ، نشست روز شنبه نشان داد که بایدن بسیار مشتاق نگه داشتن اروپایی‌ها به سمت مواضع  ایالات متحده است.

رئیس جمهور آمریکا، «آنگلا مرکل» سرپرست صدر اعظمی آلمان، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه بیانیه مشترکی درباره ایران منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما، رئیس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا امروز در رُم با یکدیگر دیدار کرده تا درباره خطراتی که برای امنیت بین‌المللی به دلیل تشدید برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده، بحث کنیم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما عزم خود را برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نتواند به توسعه سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن، بپردازد ابراز کردیم و نگرانی شدید وفزاینده خود را به اشتراک گذاشتیم،‌ این در حالی است که ایران مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از ماه ژوئن متوقف کرده و گام‌های تحریک آمیز هسته‌ای نظیر تولید اورانیوم با درصد غنای بالا و اورانیوم فلزی غنی شده را شتاب بخشیده است».

آمریکا و تروئیکای اروپا در این بیانیه مدعی شدند: «ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای این اقدام نداشته اما هر دو اقدام برای برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای مهم هستند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «این گام‌ها تنها باعث افزایش هشدارها می‌شود که همزمان با این گام‌ها، ایران همکاری و شفافیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است».

پس از روی کار آمدن دولت «جو بایدن»، وی مدعی شد که قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1116810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      ما هم بدون تعهد امریکا گامی برنمیداریم