سایه تاریک فرونشست بر میراث تاریخی اصفهان

محمد کوشافر*

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد کوشافر- فرونشست زمین پدیده‌ای است که به‌ دلایل و روش‌های مختلف اتفاق می‌افتد و در مناطق مختلف کشور وجود دارد. در اصفهان افت شدید آب‌های زیرزمینی که خود ناشی از خشکی زاینده‌رود است باعث شده تا فرونشست زمین با شدت و وسعت زیاد، منطقۀ مرکزی ایران را تهدید کند.

این پدیده که بر اساس مطالعات و گزارش‌های مراجع مربوطه در اصفهان اندازه‌گیری و اثبات شده، قادر است به سازه‌های مسکونی، صنعتی، تاریخی، خطوط انتقال، جاده‌ها و دیگر موارد آسیب وارد کند و آبخوان را مسدود نماید. نکتۀ مهم در اصفهان، ورود فرونشست به درون شهر است و اکنون علاوه بر منازل مسکونی و مراکز صنعتی، بناهای تاریخی نیز در معرض تهدید هستند.

فرونشست می‌تواند اثرات تأسف برانگیزی بر آثار تاریخی اصفهان داشته باشد؛ آثار منحصر به فردی که باید همۀ تلاش‌مان را برای حفظ آن به عنوان میراث ملی و یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های صنعت گردشگریِ کشور به کار ببندیم و وارد آمدن کم‌ترین آسیبی به هر کدام، دیگر قابل جبران نیست.

 پدیدۀ فرونشست آهسته و ناپیدا در حال پیشرفت بوده و غیرقابل برگشت است. باید جلوی ادامۀ آن را بگیریم و راهکار اصلی، قطعاً جاری شدن دائمی و پایدار زاینده رود است. تا دیر نشده باید فکری برای اصفهان کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان

کد خبر: 1116837

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =