اقدام عربستان علیه لبنان برای انتقام از پیروزی‌های حزب الله است / مردم لبنان از دخالت‌های سعودی‌ها خسته شده‌اند

تحلیلگر لبنانی معتقد است، عربستان سعودی از پیروزی‌های حزب الله در سوریه، عراق و یمن خشمگین است و در واقع اقدام اخیر آنها برای انتقام شکست‌هایشان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز جمعه عربستان سعودی ضمن فراخوان سفیر خود از لبنان، سفیر لبنان را نیز اخراج و 48 ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند. بر اساس  اخبار منتشر شده، دلیل این اقدام دولت سعودی اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنانی در خصوص تجاوز عربستان به یمن بیان شده است. مقامات سیاسی لبنان از جمله «نجیب میقاتی» -نخست وزیر- ضمن ابراز تاسف و تعجب از این اقدام عجولانه و نسنجیده عربستان سعودی که به نظر می‌رسد دلایلی غیر از آنچه اعلام شده داشته باشد، بیان کردند که اظهارات «جورج قرداحی» -وزیر اطلاع رسانی- مربوط به قبل از تصدی پست وزارت بوده است.

پس از عربستان، سه کشور بحرین، کویت و امارات نیز در اقدامی مشابه سفرای خود از بیروت را احضار کردند. در همین راستا، گفتکویی با خانم «زینه کرم» –روزنامه‌نگار، فعالی سیاسی لبنانی و عضو حزب جریان ملی آزاد- انجام شد. این تحلیلگر لبنانی در خصوص انگیزه‌های پشت پرده این اقدام سعودی اظهار کرد که لبنانی‌ها عربستان را «دم سیاست‌های آمریکا در منطقه» می‌دانند. وی ضمن اشاره به توانایی‌های سیاسی و نظامی حزب الله که همواره موجب نگرانی دشمنان لبنان بوده است، موفقیت‌های حزب الله در خنثی کردن اهداف شوم آمریکا و متحدانش علیه مردم لبنان را به عنوان عامل مهمی معرفی کرد که همواره درصدد آسیب زدن به این گروه هستند.

ایشان همچنین با بیان اینکه دشمنی عربستان با شیعیان در یمن، بحرین، لبنان، عراق و ایران سابقه طولانی دارد، به بیان برخی اقدامات نسنجیده عربستان از جمله اعدام شیخ نمر باقر النمر و کشته شدن برخی دیپلمات‌های ایرانی در فاجعه منا پرداخت. از نظر وی، عربستان سعودی برای خشنود کردن ایالات متحده از تمام ابزار خود با هدف شکست دادن حزب الله استفاده می‌کند اما شکست‌های متوالی این کشور در سوریه، عراق و یمن موجب خشمگین شدن آنها شده است.

خانم زینه کرم با بیان اینکه اظهارات جورج قرداحی در گذشته نیز توسط افراد دیگری از جمله دبیرکل سازمان ملل و نبیه بری –رییس پارلمان لبنان- بیان شده، این سوال را مطرح کرد که چرا عربستان در آن زمان دست به چنین اقدامی نزد. وی افزود: همانطور که گفته شد عربستان سعودی از پیروزی‌های حزب الله در سوریه، عراق و یمن خشمگین است و در واقع اقدام اخیر آنها برای انتقام شکست‌هایشان انجام شده است. ایشان همچنین خاطر نشان کرد که علت دیگر عصبانیت عربستان، عدم پذیرش رها کردن حزب الله توسط میشل عون –رییس جمهور لبنان- است؛ زیرا سعودی‌ها انتظار داشتند که میشل عون از حزب الله فاصله بگیرد اما او در عمل این کار را انجام نداد.

این تحلیلگر لبنانی در خصوص ارتباط اقدام اخیر عربستان با موفقیت حزب الله برای حل بحران سوخت در این کشور گفت: نخست وزیر جدید لبنان متحد عربستان سعودی است و اخیر فشارهای زیادی روی جورج قرداحی اعمال شده تا او را مجبور به استعفا کنند. با این حال، تا کنون قرداحی از موضع خود کوتاه نیامده و زیر بار فشارها نرفته است. خانم کرم افزود که اظهارات قرداحی کاملا درست بوده و موضع تمام افراد آزاده در لبنان است. وی همچنین با اشاره به خستگی لبنانی‌ها از دخالت‌های عربستان سعودی و آمریکا در امور داخلی لبنان، ابراز امیدواری کرد که در صورت استعفای جورج قرداحی، حزب الله و ائتلاف 8 مارس ضمن حمایت از وی، دولت نجیب میقاتی را منحل کنند.

زینه کرم تصریح کرد که حزب الله توانسته با واردات سوخت از ایران، محاصره لبنان توسط آمریکا و عربستان سعودی را بشکند و همه مردم به این امر افتخار می‌کنند و به دلیل اینکه در دوران مردهای بزرگی همچون «سید حسن نصرالله» و «سیدعلی الحسینی خامنه‌ای» زندگی می‌کنند، به خود می‌بالند. وی افزود: ایران توانسته عزت را به لبنان بازگرداند و به گفته سید حسن نصرالله، ایران دوست لبنان است.

این روزنامه‌نگار لبنانی در انتها تاکید کرد که موفقیت‌های حزب الله در داخل و خارج لبنان موجب خشم سعودی‌های می‌شود و دشمنی عربستان با شیعیان قدمتی به اندازه تاریخ اسلام دارد. وی خاطر نشان کرد که قدرت ایران و محور مقاومت در حال افزایش است و تمام لبنانی‌ها حتی مسیحی‌های این کشور به این موضوع افتخار می‌کنند و برای آنها اهمیتی ندارد که تحت تحریم کشورهایی مثل آمریکا و عربستان قرار بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =