راه نقد عالمانه به مرجعیت باید باز باشد / تذکر با حفظ حرمت

عباس سلیمی نمین گفت: هر کسی که صحبت‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی را نمی‌پسندد حق دارد نقد عالمانه داشته باشد و با رعایت احترامات لازم و شاخص گرایش فکری، احصای خود را مطرح کند.

عباس سلیمی نمین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اینکه نقد به مراجع چگونه باید باشد تا به جایگاه مرجعیت لطمه‌ای وارد نشود، عنوان کرد: بحث روحانیت از مرجعیت جداست، ما می‌‎توانیم از روحانیت نیز درست همانند سایر اقشار جامعه انتقاد کنیم اما به لحاظ قانونی در مورد مرجعیت بحث متفاوت است.

وی ادامه داد: نگاه قانون در خصوص مرجعیت درست همانند رئیس‌جمهور است که مصونیت دارد، البته این بدان معنا نیست که نمی‌توان موردی را به مرجعیت یادآور شد ولی با توجه به اهمیت موضوع و امکان ایجاد تنش در جامعه، حرمت مرجعیت باید حفظ شود چرا که هر مرجع مقلدین و پیروانی دارد که از گرایش فقهی یا سیاسی او حمایت و دنباله‌روی می‌کنند و باید مراقبت ویژه‌ای در این زمینه داشت تا بتوانیم جامعه‌ای منسجم داشته باشیم در غیر این صورت یک به‌هم ریختگی در جامعه ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: در مورد اینکه فرمایشات آیت‌الله صافی گلپایگانی دقیق است یا خیر، قطعا باید به بحث و گفت‌وگو نشست و حول محور آن صحبت کرد. هر کسی که صحبت‌های ایشان را نمی‌پسندد حق دارد نقد عالمانه داشته باشد و با رعایت احترامات لازم و شاخص گرایش فکری احصای خود را مطرح کند.

سلیمی نمین با بیان اینکه امید است در زمینه نقد به مراجع بتوانیم به روشی منطقی دست یابیم، گفت: اگر اظهار نظری را نپسندیدیم و یا آن را منطبق با واقعیت‌های جامعه ندیدیم می‌توانیم نسبت به آن نقد عالمانه داشته باشیم و طبیعتا قانون هم در این زمینه از ما حمایت خواهد کرد یعنی این طور نیست که به هیچ وجه کسی حق نداشته باشد در مورد گرایش و سوگیری مراجع تقلید نظرات خود را مطرح نکند اما قطعا قانون جلوی شکستن حرمت را گرفته و اجازه حرمت‌شکنی نسبت به مراجع تقلید را نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش، روز سی‌ام مهرماه آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در جریان دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی درباره وضعیت معیشتی در جامعه و نیز روابط خارجی عنوان کرد. این مرجع تقلید درباره روابط خارجی توصیه کرده بود که «باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم و اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است...امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.»

و این سخنان آغاز جنجالی تازه در صحنه سیاسی کشور بود.

یکی از رسانه ها در مطلبی در واکنش به این سخنان نوشت: «جالب است که این حرف را حسن روحانی، هشت سال پیش مطرح کرد و به واسطه آن، عوام ظاهربین و بی‌تحلیل و سطحی‌نگر را فریفت و از آنها رأی گرفت. البته غلط‌بودن این تحلیل، در عمل ثابت شد و هشت سال مذاکره و بازی با سند ننگین برجام، هیچ حاصلی برای سفره مردم نداشت، اما امروز پس از هشت سال، همین سخن ناصواب را از زبان یک مرجع تقلید می‌شنویم. هم تقلیدِ سیاسیِ ایشان از نیروهای سکولار بسیار مذموم هست، هم تأخیرِ سیاسیِ ایشان در تکرار این تحلیل سراپا غلط. نمی‌دانم تقلیدِ ایشان را مذمت کنم یا تأخیرش را.»

این حملات به همین‌جا ختم نشد و نویسنده این مطلب در ادامه مدعی شد: «افسوس که مرجع تقلید شیعه همچنان چشم به بیرون دارد.»

این رسانه در پایان یادداشت خود نوشت: «بعضی دوستان، هر گاه ناخشنود می‌شوند پای ادب و ادبیات و اخلاق را به میان می‌کشند و در قالب تذکر اخلاقی، نسبت ناروا می‌دهند. همین که کسانی نسبت به خطای بزرگ یک مرجع تقلید، حساس نیستند و برآشفته نمی‌شوند، اما این قبیل یادداشت‌های انتقادی را برنمی‌تابند و وظیفه شرعی خویش می‌دانند که بی‌درنگ، موضع‌گیری منفی کنند و بر کرسی موعظه بنشینند یا جوسازی کنند، نشان می‌دهد که پای سوگیری سیاسی در میان است.»

این نوشته واکنش جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را به دنبال داشت و آنها در نامه‌ای سرگشاده ضمن محکوم کردن توهین به مرجعیت شیعه، خواستار برخورد با نویسنده این مطلب شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =