امارات خواستار خروج فوری شهروندان خود از لبنان شد

وزارت خارجه امارات از شهروندان خود که در لبنان اقامت دارند، خواست که در سریعترین زمان ممکن به این کشور بازگردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزارت خارجه امارات عربی متحده شامگاه امروز یکشنبه بر خروج شهروندان خود از لبنان تأکید کرد.

این نهاد اماراتی با انتشار بیانیه‌ای گفت: «با توجه به رخدادهای کنونی و بنا بر تصمیم منع سفر شهروندان امارات به لبنان که با تصمیم خروح دیپلماتهای امارات از لبنان همزمان شده است، وزارت خارجه از همه شهروندان حاضر در لبنان می‌خواهد که در سریعترین زمان ممکن به امارات بازگردند».

شبکه خبری روسیا الیوم هم به نقل از «خالد عبد الله بالهول» معاون وزیر خارجه امارات گزارش داد که این اقدام به خاطر پیگیری دائمی وضعیت شهروندان اماراتی حاضر در خارج از این کشور و «تضمین سلامتی» آنان انجام شده است.

بالهول همچنین گفت که وزارت خارجه امارات آماده است همه توانمندی خود را برای کمک به شهروندان اماراتی حاضر در امارات به کار گیرد تا به کشور خود بازگردند.

 در همین ارتباط، امارات شامگاه شنبه خبر داد که دیپلماتهای خود را از لبنان خارج کرده است. «خلیفه شاهین المرر» وزیر مشاور امارات در امور خارجه گفت که تصمیم خروج دیپلمات‌های این کشور، در همبستگی با عربستان اتخاذ شده است.

وی ادعا کرد که این اقدام ابوظبی در واکنش به «شیوه غیر قابل قبول برخی از مسئولان لبنانی» در قبال عربستان سعودی صورت گرفته است.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

قرداحی در پاسخ به این سوال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم» .

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

عربستان سعودی و بحرین دیروز سفرای خود را از لبنان فراخواندند و کویت هم امروز ضمن فراخواندن سفیر خود از لبنان، 48 ساعت به کاردار سفارت لبنان در کویت فرصت داد این کشور را ترک کند.

وزارت خارجه کویت در بیانیه خود اعلام کرد، این تصمیم را به دلیل ادامه اظهارات منفی علیه سعودی و «عدم اتخاذ اقدامات مناسب جهت جلوگیری از قاچاق به کشورهای عضو شورای همکاری» گرفته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1116931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =