موسیقی را در مدارس به دهه هشتادی‌ها بیاموزیم / خوراک موسیقیایی نوجوانان نتیجه عملکرد ضعیف مسئولان

اسحاق چگینی معتقد است با اینکه کمی دیر هم شده، اما باید در زمینه ارائه خوراک موسیقیایی به نوجوانانمان کاری کنیم و دهه هشتادی‌ها را از این وضعیت نجات دهیم و تشویقشان کنیم به خوب دیدن و خوب شنیدن.

اسحاق چگینی، نوازنده نی و کارشناس موسیقی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص دلایل اقبال نوجوانان ما به خواننده‌های موسیقی‌های سطحی و سخیف اظهار کرد: این موضوع  یک فاجعه است و شما مشاهده می‌کنید که الفاظ رکیک، موسیقی مبتذل و سطحی در این نوع آهنگ‌ها به وفور یافت می‌شود.

چگینی با ذکر این مطلب که البته باید ببینیم که ما چه کردیم که نتیجه اش این خوراک برای نوجوانان کشور شده، ادامه داد: من معتقدم به لحاظ شنیداری، موسیقی هم غذای روح ماست و مثل این است که شما در مورد غذا خوردن فرزندانت هیچ سخت گیری نداشته باشید و اجازه دهید هرچیزی که دوست دارد و جلوی دستش باشد بخورد، اما این والدین هستند که باید جلوگیری کرده و به فرزندانشان هدف ‌دهند و در مقابل به او خوراک خوب داده تا سیر شوند و به او تفهیم کنند که این غذا نه تنها هیچ خاصیت و ویتامینی ندارد، بلکه آسیب زاست.

نوازنده پیشکسوت ساز نی با اشاره به این موضوع که ما باید بدانیم چه محدوده فرکانسی را باید گوش کنیم، تشریح کرد: برخی فرکانس‌ها باعث ایجاد اضطراب و اندوه می‌شود و در مقابل فرکانس‌هایی هم در انسان ایجاد آرامش و شعف می‌کند و ما در حال حاضر نیاز داریم همان گونه که در مورد غذا تا این حد مانور می‌دهیم، در بحث فرکانس و صوت هم این اتفاق بیفتد.

موسیقی را در مدارس به دهه هشتادی‌ها بیاموزیم / خوراک موسیقیایی نوجوانان نتیجه عملکرد ضعیف مسئولان

وی ادامه داد: با اینکه کمی دیر هم شده، اما باید این کار را شروع کنیم و دهه هشتادی‌ها را از این وضعیت نجات دهیم و تشویقشان کنیم به خوب دیدن و خوب شنیدن که این موضوع هم به تولید محتوا و آموزش برمی‌گردد و اگر رسانه و مدیران کمک کنند که کنسرت‌های خوبی داشته باشیم و در عین حال جزواتی تهیه کنیم که در مدارس خواص و مضرات موسیقی را از ابتدا به صورت علمی به کودکان آموزش دهیم، در این صورت می‌توانیم تحول ایجاد کنیم.

کارشناس موسیقی افزود: خوشبختانه ما در این زمینه انجمن‌های فلارمونیک را تشکیل داده‌ و استارت این کار را هم در شهر قزوین زده‌ایم و یکی از وظایف مهم خودمان را خوراک دهی به نسل جوان و حتی نسل گذشته می‌دانیم تا متوجه شوند که گوش عنصر بسیار مهمی است و روی روان افراد و عملکرد ذهن تاثیرات زیادی دارد.

وی اذعان کرد: اگر در این زمینه دقت کافی نداشته باشیم، بعدها آسیب‌های جدی خواهیم دید، زیرا آلودگی های صوتی در جامعه ما بسیار زیاد است، یعنی اینکه ما اصلا به گوشمان احترام نمی‌گذاریم و نمی‌دانیم عملکرد گوش در روان و زندگی روزانه ما چقدر تاثیر دارد و مهمتر اینکه نمی‌دانیم چه خوراکی به گوشمان بدهیم.

نقش مهم رسانه در انتقال فرهنگ موسیقیایی 

اسحاق چگینی در خصوص رویکرد نهادهای فرهنگی در ارائه خوراک موسیقایی به نسل جدید اظهار کرد: در ابتدا باید ببینیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا کودکان ما به موسیقی علاقه‌مند شوند، مسلما رسانه یک ابزار بسیار مهم است، اما متاسفانه این مورد را به طور کامل در اختیار نداریم و حتی رسانه به گونه‌ای رفتار کرده که راه را برای تهاجم فرهنگی باز می‌کند.

وی ادامه داد: دومین راهکار تقویت رویدادهای بصری مانند کنسرت است که مردم می‌توانند از آن استفاده کرده و بخش قابل توجهی از انتقال فرهنگ نیز از همین طریق است، اما متاسفانه این مورد هم با توجه به زیرساخت نامناسب در شهرستان‌ها تبدیل به یک چرخه معیوب و بسیار محدود و پرهزینه شده است.

چگینی بیان کرد: مورد بعدی بحث آموزشگاه‌هاست که تنها مکان‌هایی هستند که موسیقی را با سوبسید فراوان عرضه می‌کنند و فضای اینستاگرام هم برای عرضه فعالیت‎های فرهنگی، چه به لحاظ حرفه‌ای و در قالب کنسرت آنلاین و چه به صورت جشنواره‌های آنلاین یا اجراهای خصوصی که ارائه می‌دهند، بسیار مناسب شده است.

توزیع نامناسب امکانات زیرساختی موسیقی در سطح کشور

کارشناس موسیقی با بیان اینکه در این زمینه نمی‌شود یک نهاد را مقصر دانست، ادامه داد: زیرا به طور مثال عنوان می‌کنند که بودجه ندارند و گاهی اوقات بودجه به مکان‌هایی تخصیص می‌یابد که چندان اهمیتی هم ندارد، باید در این رابطه مجموعه مدیریت شهری فکری کند و دغدغه آنها نباید تنها ساخت پل و آسفالت خیابان‌ها بوده، بلکه دغدغه فرهنگی هم داشته باشند. 

وی ادامه داد: آنچه که بیش از هر چیز ما را تهدید می‌کند و بارها تحت عنوان تهاجم فرهنگی به آن اشاره شده فرهنگ است و مقوله ای که به شدت از آن آسیب می‌خوریم و همت تمام مدیران این عرصه را می‌طلبد زیرا یک مدیر به تنهایی نمی‌تواند در این مسیربودجه‌ای را برای سازو کاری که در ذهنش دارد، طلب کند.

چگینی افزود: در صورتی که مدیران این عرصه دغدغه فرهنگ داشته باشند، می‌توانیم در تمام نقاط کشور مجموعه‌های فاخر فرهنگی داشته باشیم.

کارشناس فرهنگی در خاتمه تاکید کرد: اما به طور کلی عدم تعادل در توزیع امکانات، آسیب‌های جدی به بار می‌آورد و متاسفانه توزیع امکانات زیرساختی و سخت افزاری در عرصه موسیقی بسیار نامتناسب است و یا به این صورت که تمام امکانات در تهران تجمیع شده، سالن‌های خوب، کنسرت‌های بزرگ و دیگر اتفاقات مهم عرصه موسیقی همه در پایتخت است و شهرستان‌ها حتی از داشتن یک سالن مجهز هم محروم هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1116963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خانوم نوروزی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      2 0
      بله متاسفانه افرادی مثل امیرتتلووامثال اینهادارنددربین جوانان محبوب میشوندکه این یک فاجعه هست اگرزودتربه فکرنیفتیم چندین سال دیگربایک جامعه بی ادب پرخاشگرومعتادبه موادمخدروالکل مواجه میشویم