قالیباف: خانواده‌ها در قانون حمایت از جمعیت در اولویت قرار دارند

رئیس مجلس گفت: در قانون حمایت از جمعیت و خانواده، خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز،  جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل و به ریاست محمد باقر قالیباف و با حضور 225 نماینده آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار پارلمان را به شرح ذیل قرائت کرد:

-گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (اعاده شده از شورای نگهبان 1)

-گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان

-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح مدیریت تعارض منافع

-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه مقاوله نامه بازرسی کار

-گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و پروتکل 2002 (1381) مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی

-بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی طبق اصل هشتاد و پنجم(85) قانون اساسی

-گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد عملکرد رئیس وقت ستاد ملی کرونا (رئیس جمهور سابق)

-گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک های دولتی و بانک های واگذارشده در اجرای اصل(44) قانون اساسی

-گزارش کمیسیون اصل نودم(90) قانون اساسی در مورد علت قطع برق و خاموشی های مکرر در تابستان اخیر

-گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار

-گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد عملکرد رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی و انسانی (سمت)

-گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد ارز 4200 منابع و مصارف

 قرائت گزارش بررسی عملکرد حسن روحانی در ستاد کرونا/ مردم از عملکرد دولت سابق علیه کرونا راضی نیستند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص عملکرد حسن روحانی در ستاد ملی کرونا اعلام کرد: عموم مردم ایران از عملکرد ستاد کرونا، وزارتخانه‌ها و در رأس آن شخص روحانی رضایت نسبی نداشته و علیرغم تلاش‌های وزارت بهداشت در این حوزه اقدامات لازم نتوانسته علیه این ویروس مؤثر واقع شود.
قرائت گزارش بررسی عملکرد حسن روحانی در ستاد کرونا/ مردم از عملکرد دولت سابق علیه کرونا راضی نیستند

سیدمحمد پاکمهر اظهار داشت:متأسفانه عموم مردم ایران از عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارتخانه‌ها و در رأس آن حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق رضایت نسبی ندارند.

وی افزود: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا این اقدامات مؤثر واقع نشده و شاهد سوء مدیریت در این بخش به ویژه در ایام نوروز سال جاری بودیم.

 قالیباف: خانواده‌ها در قانون حمایت از جمعیت در اولویت تسهیلات مختلف قرار دارند

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز گفت: در قانون حمایت از جمعیت و خانواده، خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و شغلی قرار می‌گیرند.

محمدباقر قالیباف گفت: امروز مفتخریم که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح تعالی جمعیت و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در تیرماه سال گذشته یک بار دیگر تذکر دادند که اقدامات یک دهه گذشته در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده علیرغم تاکیدات فراوان ایشان عملا نتایج چشمگیر و موثری نداشته است و همین دلیل حمایت از خانواده و رسیدگی به دغدغه‌های آنها در تمامی حوزه‌ها از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های مجلس یازدهم بوده است که با اجرای کامل این قانون توسط دولت به بخشی از این اهداف دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی خانواده و منافع آن در اولویت است و سیاست‌گذار موظف است که منابع خود را برای حمایت از خانواده‌ها به کار گیرد. با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و تسهیلات شغلی قرار می‌گیرد و در یک جمع‌بندی می‌توان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود.

قالیباف خاطرنشان کرد: در این قانون احکام روشنی صادر شده است که با اجرایی شدن آنها توسط دولت مردم عزیزمان تأثیرات آنها را به طور ملموسی در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.

رئیس مجلس اظهار داشت: تلاش مجلس بر این است که در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری طوری تدبیر شود که جامعه بیش از دهه‌های اخیر دوستدار فرزندآوری و خانواده باشد و خانواده کماکان محوریت خود را به عنوان مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده جامعه ایرانی و اسلامی حفظ کند.

وی افزود: مجلس یازدهم بر این باور است که مسائل مربوط به خانواده و جمعیت مسأله‌ای چند بعدی و وابسته به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور است.

 وزیر بهداشت به سوالات نمایندگان درباره و اکسن توجهی نکرده/ عین‌اللهی به جلسه کمیسیون بهداشت نیامد

نماینده خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان بهداشت به وزیر بهداشت جهت پاسخگویی درباره واکسن کرونا و حضور در کمیسیون بهداشت گفت:‌آقای عین‌اللهی به این نامه بی‌توجهی کرده و در جلسه کمیسیون حاضر نشد.

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت:‌ تعدادی از نمایندگان مجلس سه سوال از وزیر بهداشت در مورد واکسن کرونا پرسیدند.

وی افزود:‌این سه سوال عبارت است از 1- نتایج تحقیق 80 میلیون دز واکسن بر مبنای جنس و نوع واکسن 2- دلایل تزریق واکسن به افراد زیر 18 سال بر اساس کدام مطالعات بوده است 3- رئیس‌جمهور فرموده‌اند واکسن باید اغنایی باشد آیا وزارت بهداشت در این زمینه اقدامی انجام داده است.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد: قرار بود که جلسه‌ای از سوی وزیر بهداشت با طراحان این سوال برپا شود اما برپا نشده است آیا می‌توانیم بنشینیم و شاهد عدم پاسخگویی وزیر بهداشت به نماینگان مجلس باشیم.

محمدباقر قالیباف ر ئیس مجلس در پاسخ به تذکر نقدعلی گفت:‌ اگر رئیس هر کمیسیون از وزرا دعوتی به منظور حضور در کمیسیون‌ها داشته باشد آن وزرا بایستی حتما در آن نشست حضور پیدا کنند.

وی افزود:‌ وزرا مکلف هستند که در کمیسیون‌های مجلس حضور داشته باشند و وزیر بهداشت هم بایستی دعوت کمیسیون بهداشت را پذیرفته و در این کمیسیون حضور پیدا کند.

 گزارش خاموشی‌های گسترده در تابستان 1400 در مجلس قرائت شد/ تخلف وزارت نیرو از اجرای احکام قانونی

گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی در خصوص علل بروز خاموشی‌های گسترده در تابستان 1400 و خسارت به بخش خانگی و تولید،‌ در صحن مجلس قرائت شد.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل نود مجلس قانون اساسی علت خاموشی‌های مکرر در تابستان 1400 و خسارات وارده به مردم و صنایع، از سوی سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.

علی خضریان نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون اصل 90 در گزارش قرائت شده با بیان اینکه بررسی‌های اولیه حکایت از مدیریت غلط و بی‌توجهی به سهم بخش خصوصی در تقویت صنعت برق کشور دارد، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توان این عوامل را به عنوان مهم‌ترین علل مشکلات صنعت برق و خاموشی‌های گسترده برشمرد؛ ناترازی در عرضه برق، عدم تفکیک امور حاکمیتی صنعت برق از امور تصدی‌گری، وجود یک هزار قرارداد نیمه تمام و بلاتکلیف و متوقف مانده، قیمت‌گذاری دستوری و عدم ارائه یارانه به بخش تولید و عدم اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، عدم اجرای ماده 10 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 6 قانون حمایت از صنعت برق کشور.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به چالش‌های صنعت برق کشور از جمله اختلاف 10 هزار مگاواتی میان ظرفیت تولید و نیز میزان مصرف برق در کشور تصریح کرد: مصرف برق در اوج بار در تابستان امسال حدود 16 هزار مگاوات رشد داشته است و در این میان بدهی 51 هزار میلیارد تومانی دولت به صنعت برق که تا پایان سال 98 محاسبه شده است، بر مشکلات افزوده است.

خضریان همچنین فقدان نهاد تنظیم‌گر مستقل در بازار برق، نبود اراده در وزارت نیرو برای اجرای مصوبات قانونی مجلس و تأثیر تحریم‌های ظالمانه را از مهم‌ترین چالش‌های صنعت برق کشور برشمرد و گفت: از مهم‌ترین علل خاموشی‌های اخیر می‌توان به عدم تناسب میان قیمت تمام‌شده و قیمت فروش برق اشاره کرد که منجر به افزایش بی‌رویه و بدمصرفی و نیز افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و بی‌انگیزگی نیروگاه‌ها شده است.

وی همچنین به خروج حدود 6 هزار مگاوات از توان نیروگاه‌های برقابی از مدار به دلیل خشکسالی اشاره کرد و افزود: تلفات 10 درصدی برق نیز در این خاموشی‌ها تأثیر گذار بوده است، در حالی که این رقم در کشورهای توسعه‌یافته کمتر از 5 درصد است.

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، واردات و استفاده از دستگاه‌های پرمصرف سرمایشی و لوازم خانگی که منجر به سهم 35 درصدی مصرف برق در بخش خانگی شده است و نیز استخراج رمزارزها که بنا بر گزارش وزیر سابق نیرو عدد 2 هزار مگاوات برای آن تخمین زده می‌شود، از دیگر عوامل بروز خاموشی‌های گسترده در تابستان اخیر بوده است.

 تخلف دولت سابق در تخصیص ارز 4200 تومانی و تامین کالای اساسی

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز 4200 و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد تخلفاتی دارد که تقاضای تحقیق و تفحص در این باره در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز  اظهار داشت: درخواست جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت درباره  تحقیق و تفحص از اقدامات دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز 4200 و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد به این کمیسیون رسید مبنی بر اینکه دولت تخلفاتی دارد بر اساس ماده 212 ایین نامه داخلی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون اقدام کردیم.

وی با اشاره به متن تحقیق و تفحص  افزود: سوال اصلی این بود که دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز 4200 و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد تخلفاتی دارد که بر اساس ماده 212 آیین نامه داخلی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون را داریم و سوال فرعی نیز این بود که چرا دولت قانون را اجرا نمی کند؟

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه ای ابتدا اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در مورخ 1399/12/11 در اختیار متقاضی تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ 1399/12/14 متقاضی مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع درجلسه رسمی مورخ 1400/2/28 کمیسیون که با حضور 17 نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضی تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.

 مشوق‌های مالی برای فرزندآوری تعیین شده است

رییس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس گفت: ما در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موانع ازدواج و فرزندآوری را احصا کرده و مشوق هایی را در نظر گرفتیم.
مشوق‌های مالی برای فرزندآوری تعیین شده است

 بانکی پور درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: خوشبختانه روز گذشته با اصلاحاتی که در شورای نگهبان انجام شد، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد تأیید قرار گرفت و امروز در مجلس گزارش آن به نمایندگان داده شد و نهایتا تا فردا از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ می شود.

وی افزود: مردم ما نتیجه تفکرات فردگرایانه و تکنوکرات ها را در سه دهه گذشته مشاهده کردند که این تفکر منجر به افزایش سن ازدواج و کاهش فرزند آوری شد.با توجه به این‌که در این سال‌ها بی‌توجهی‌هایی صورت گرفت نمی‌توانستیم بیش از این نسبت به این وضعیت سکوت کنیم . در این سال‌ها حدود ۴۰ درصد در ازدواج‌ها و ۳۰ درصد در موالید شاهد کاهش بودیم. ما باید توجه کنیم که غفلت از خانواده و عدم توجه به موضوع فرزندآوری ادامه حیات جامعه ما را دچار تردید می‌کند برهمین اساس مجلس شورای اسلامی این مهم را پیگیری کرد و ما هم در کمیسیون ۲۱ مانع را در این حوزه شناسایی کرده و مواد را برای رفع آنها تنظیم کردیم.

بانکی پور خاطرنشان کرد: از یک سال گذشته مجلس جلسات متعددی را برای بررسی این طرح برگزار کرد. بیش از ۹ هزار ساعت جلسه کارشناسی برگزار شد و نتیجه این جلسات تصویب قانونی با ۷۴ ماده و ۲۴۰ حکم شد.

وی با اشاره به جزییات این قانون گفت: مشوق هایی در زمینه مسکن، معافیت های مالیاتی و تسهیلات آموزشی و بهداشتیدر نظر گرفته شده است. متأسفانه در چند سال گذشته نرخ ازدواج حدود ۴۰ درصد و فرزندآوری ۳۰ درصد کاهش یافته است و نرخ باروری به ۱.۶ درصد رسیده و وضعیت خطرناکی را برای آینده ایجاد کرده است.ما در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موانع ازدواج و فرزندآوری را احصا کردیم و موادی را در جهت رفع این موانع به تصویب رساندیم. ما سعی کردیم که مشوق های در نظر گرفته شده برای خانوارها به گونه ای باشد که برای دولت بار مالی نداشته باشد.برای مثال در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است که به خانوارهایی که فرزند سوم آنان به دنیا می آید، یک زمین با فروش اقساطی داده شود و ۱۵۰ میلیون تومان هم تسهیلات داده شود که خود آنان این زمین را بسازند. اعطای مشوق مسکن برای آن است که خانواده ها دغدغه مسکن نداشته باشند.

بانکی‌پور گفت: فروش اقساطی زمین به خانوارها باعث می شود که مسائل مالی این طرح به حداقل ممکن برسد. در الگوی فعلی مسکن شرایط فرزند کمتر لحاظ شده است اما ما به دنبال آن هستیم که شرایطی از لحاظ مسکن خانوارها به وجود بیاید تا وارد الگوی سه فرزندی شویم. طبق طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت حق اولاد نسبت به سال گذشته دو برابر می شود و طی ۵ سال حق اولاد عدد قابل توجهی می شود و کسانی که فرزند بیشتری داشته باشند، نسبت به همکارانشان که فرزند کمتری دارند، حقوق بیشتری دریافت می کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه ساز و کاری در این طرح دیده شده تا بانک ها تسهیلات لازم را به خانواده ها اعطا کنند، اظهار داشت: در طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانک مرکزی مورد خطاب است و این مسئله در بودجه های سنواتی هم لحاظ می شود و از آنجایی که بودجه لازم برای اجرای این طرح تخصیص داده می شود بانک ها نباید بهانه ای برای عدم پرداخت تسهیلات به خانواده ها داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =