۲۱ درصد فارغ‌التحصیلان ترکیه بیکار هستند

آمارها نشان می‌دهد که ۲۱ درصد فارغ‌التحصیلان ترکیه بیکار هستند در حالی که نرخ کلی بیکاری در این کشور حدود ۱۲ درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جدیدترین ارقام موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال حدود ۲۵ درصد است، در حالی که نرخ کلی بیکاری در این کشور ۱۲.۷ درصد است.

بر اساس اعلام پایگاه Young Unemployed ترکیه، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با نرخ بیکاری ۲۱ درصد یا ۹۶۱ هزار نفر بالاترین میزان را دارند. با این حال، محققان تخمین می‌زنند که بیکاری واقعی فارغ‌التحصیلان حدود ۴۰ درصد است، چون بسیاری از افراد که به دلیل ناامیدی به دنبال شغل نیستند، از آمار حذف می‌شوند.

نتایج یک نظرسنجی در مورد رفاه جوانان در ترکیه، نشان می‌دهد که «یافتن شغل» مهم‌ترین اولویت جوانان برای رضایت از زندگی است. در این نظرسنجی با هزار و ۲۳۰ نفر از ساکنان شهری ۱۸ تا ۳۰ ساله، مصاحبه شده است.

کاهش چشمگیر رضایت از زندگی در بیکاران ترکیه‌ای

بر اساس این نظرسنجی، ۶۵ درصد از افراد شاغل از زندگی خود راضی هستند، در حالی که رضایت از زندگی در بین بیکاران ۴۷ درصد است. همچنین ۷۳ درصد از جوانان معتقدند که به دلیل محدود بودن فرصت‌های شغلی در ترکیه، یافتن شغل سخت است، در حالی که نیمی از پاسخ دهندگان بر این باورند که فرصت‌های شغلی خارج از ترکیه بهتر است و یک سوم مایل به مهاجرت هستند. ۶۶ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که از تحصیلات خود راضی نیستند و شکایت دارند که پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، شغلی پیدا نکردند.

کارشناسان معتقدند اگر اقتصاد ترکیه نتواند آسیب‌های ناشی از پاندمی را جبران کرده و با نرخ معینی رشد کند، به سختی می‌تواند برای ۸۰۰ هزار نفری که هر سال به جمعیت در سن کار اضافه می‌شوند، شغل ایجاد کند.

بررسی وضعیت اشتغال در ترکیه نشان می‌دهد که بسیاری از مشاغل در صنایع تولیدی این کشور خالی هستند، در حالی که تمرکز اصلی جوانان برای کار در حوزه‌های گردشگری و سرگرمی است. به همین دلیل، کارشناسان بر این باورند بخشی از مشکل بیکاری جوانان ناشی از عدم تطابق بین نیازهای اقتصاد و جایی است که جوانان ترجیح می‌دهند کار کنند. همچنین بسیاری از جوانان علاقه‌ای به استخدام ندارند چون معمولا حداقل دستمزد ۲ هزار و ۸۲۵ لیر ترکیه (۳۹۵ دلار) است که بسیار کمتر از ۳ هزار و ۷۴۳ لیری (۵۲۳ دلار) است که اتحادیه‌های کارگری ترکیه به عنوان خط فقر برای هر نفر مشخص می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =