شورای عالی انقلاب فرهنگی درگیر سیاسی بازی است / سن اعضای حقیقی عامل انحراف از سیاست‌های کلی

دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: سن بالای اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر فعالیت این شورا را از فضای نخبگانی به درگیری‌های سیاسی و محافظه کاری‌های بیهوده تقلیل داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان یک مرکز قانون‌گذاری در کشور فعالیت می‌کند؛ اما با وجود گذشت سال‌ها از تشکیل و فعالیت این نهاد، جایگاه حقوقی و فرهنگی آن مورد توجه جدی قرار نگرفته است. از سوی دیگر نسبت به عملکرد این شورای و انتصاب اعضای آن شبهات یا نقدهایی مطرح است. همچنین درباره اینکه این نهاد برای فعایت و عملکرد مطلوب با چه معضلات و مشکلاتی مواجه است، نیز نظرات متفاوتی وجود دارد.

در این ارتباط محدثه ترابیان در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه فرهنگ ابزاری برای استمرار حیات جوامع است، گفت: در حال حاضر پررنگ‌ترین مشکل مدیریت فرهنگی در کشور، نبود سیاست گذاری و نظارت کلان بر این حیطه است. 

وی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک شورای عالی و متولی بحث فرهنگ در کشور باید بتواند پراکندگی این حیطه را مدیریت کند و برآیند فعالیت‌های فرهنگی کشور را به اهداف متمرکز و نیازهای کشور هدایت کند.

دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: جایگاه خطیر و نقش اثرگذار شورای عالی انقلاب فرهنگی در نگاه و منظومه فکری مقام معظم رهبری نیز مبین اهمیت خاص این شورا به نسبت با دستگاه‌های فرهنگی کشور است.

 وی با اشاره به فرهنگ پاسخگویی مسئولان بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با پیشینه متناسب با جوهره انقلاب اسلامی شکل گرفته است. وظیفه  آن نیز در سه رکن اساسی سیاست گذاری، تدوین ضوابط و نظارت در مقوله فرهنگ مشخص شده است، در نتیجه اعضای حقوقی و حقیقی این شورای باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

ترابیان با انتقاد از فعالیت مسئولان چند شغله اظهار کرد: نداشتن آگاهی و اهتمام کافی به جایگاه این نهاد در تصمیم سازی‌های کلان فرهنگی و حضور نداشتن برخی از اعضای شورا در جلسات با توجه به تعدد شغل‌ها، استفاده نکردن از ظرفیت متخصصان فرهنگی و نخبگان جوان دانشجویی و همچنین نبود نظارت شورا بر عملکرد نهادهای زیر مجموعه، ضعف در عملکرد این شورا در سال‌های اخیر آسیب‌های جبران ناپذیری را به حقوق مردم زده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور

این فعال دانشجویی با اشاره به چالش‌های موجود برای فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: سیاستگذاری در شورا از اهداف مهم و اولیه تشکیل آن بوده است و مقام معظم رهبری صراحتاً بیان کردند این شورا، قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است.

ترابیان افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مکانی برای فرماندهی مسائل عمده فرهنگی و سیاست گذاری کشور باشد؛ اما وضعیت فعلی فرهنگی کشور نشان می‌دهد که این  شورا درباره وظایف و ماموریت‌های خود با معضلات بسیار و اساسی روبه‌رو است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسیر سیاست گذاری فرهنگی در کشور فاصله گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از موانع اثرگذار در نبودن یکپارچگی کلان فرهنگی در کشور، نبود شناخت و آگاهی لازم از جایگاه رفیع شورای عالی انقلاب فرهنگی در منظومه فکری مسئولان است. این موضوع شورا را در دهه اخیر به کمترین میزان اثرگذاری در سیاست‌های کلان نظام رسانده است.

ترابیان با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی درگیر درگیری‌های سیاسی رایج در کشور شده است، گفت: یکی از رسالت‌های تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضا حقیقی فرهیخته فرهنگی، حل مسائل فرهنگی اساسی کشور بوده است؛ اما متاسفانه با اضافه شدن سران قوا و تعداد دیگر مسئولان حقوقی کشور برای ایجاد ضمانت اجرای مصوبات به ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا از مسیر اصلی خود دور شده است. همچنین با مرور زمان و فراز و فرودهای سیاسی، شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسیر سیاست گذاری فرهنگی فاصله گرفته است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی درگیر سیاسی بازی

دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت اضافه کرد: سن بالای اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌توان دلیلی بر کاهش اثرگذاری اعضا حقیقی در روند کلی شورا و در نتیجه قدرتمند شدن اعضای حقوقی دانست. این موضوع، از مهمترین عواملی است که مسیر فرهنگی کشور را از مسیر نخبگانی به درگیری‌های سیاسی و محافظه کاری‌های بیهوده تقلیل داده است.

وی با بیان اینکه اعضا حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بود، حلقه‌های وصلی بین سه عنصر اثر گذار فرهنگی ایران باشند، گفت: این اعضا باید ابتدا با شناخت فضای فکری و فرهنگی جامعه، شناخت ادبیات مردمی، جمع آوری نظرات نخبگانی و ارائه سیاست گذاری‌های متناسب با ایدئولوژی فرهنگی مقام معظم رهبری، این سه گانه مردم، نخبگان و رهبری را به یگانه‌ای با عنوان نظری فرهنگی نظام با راهبردی عملیاتی و متناسب با فضای جامعه تبدیل کنند؛ اما متاسفانه در حال حاضر به مهره‌های منفعلی در قبال جریان سیاست زده شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شده‌اند.

ترابیان در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم باید با تغییر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، افرادی جوان و پویا را سکان دار این شورا کند، تا تحولی مناسب در بحث فرهنگ کشور ایجاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =