هجمه رسانه‌ای عربستان علیه لبنان / هدف قطع رابطه با ایران و خلع سلاح حزب الله است

قطع رابطه با ایران و خلع سلاح حزب الله از مهمترین محورها و شگردهای خبری رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها در تهاجم همه جانبه به ملت لبنان است.

گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی لبنان که مجری شناخته شده در جهان عرب است، اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی با «بیهوده» خواندن جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از نیروهای جنبش انصارالله یمن حمایت کرده و گفته بود که این نیروها نیز همانند حزب الله از خود و کشورشان حفاظت می‌کنند.

این موضع وزیر اطلاع رسانی لبنان منجر به تشدید تنش و فشارها از سوی عربستان و متحدانش شده و آنها در موضعی طلبکارانه خواستار برکناری قرداحی شدند.در پی اظهارات قرداحی، عربستان سفیر خود در بیروت را فراخواند و بعد از احضار سفیر لبنان در ریاض به او 48 ساعت وقت داد خاک عربستان را ترک کند.

حکومت سعودی همچنین اعلام کرد که همه واردات خود از لبنان را متوقف کرده و در عین حال مدعی شده است که با وجود این اقدامات، به فکر شهروندان لبنانی مقیم عربستان است. بر خلاف این ادعا، رسانه‌ها تاکید کردند که ریاض، لبنانی‌های مقیم عربستان را از ارسال پول به لبنان از طریق دفاتر صرافی‌هایی مانند OMT، MoneyGram و غیره منع کرده تا حلقه محاصره مردم لبنان روز به روز تنگ‌تر شود.

پس از عربستان سعودی، چند کشور عربی دیگر نیز از جمله حاکمان امارات و بحرین روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با لبنان را قطع کردند.

تاکید قرداحی بر حق مشروع ملت یمن برای دفاع از خود در برابر تجاوزات ائتلاف سعودی اماراتی آمریکایی که البته مربوط به قبل از دوران تصدی وزارت توسط وی است، به بهانه جدید اردوگاه ریاض و متحدانش برای باج‌خواهی از لبنان و پیشبرد سیاست‌ها و طرح‌هایشان تبدیل شده که تا کنون به سبب حضور هوشمندانه حزب الله در صحنه سیاسی و دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان به شکست منجر شده است.

همزمان با تحرکات خصمانه روزافزون عربستان و متحدانش علیه لبنان در سطح سیاسی، اختاپوس رسانه‌ای وابسته به این محور هم هجمه شدیدی را در رسانه‌های پرتعداد و مزدوران خود علیه ملت لبنان به راه انداخته‌ است. آنها با شگردهای مختلف به دنبال پیشبرد اهداف توسعه‌طلبانه خود در لبنان هستند و شاه بیت این تحرکات منفی، تلاش گسترده برای تخریب وجهه مقاومت که نماد و شاخص اصلی آن، حزب‌الله است.

کلید واژه‌هایی که این رسانه‌های متخاصم علیه لبنان مورد استفاده قرار می‌دهند: اینکه عدم استعفا و یا برکناری قرداحی به معنای انزوای لبنان است؛ اینکه به زعم آنها، عامل و ریشه همه مشکلات لبنان، وجود حزب الله یعنی مقاومت مشروع بر ضد رژیم صهیونیستی است؛ اینکه در لبنان، دولت مردمی وجود ندارد بلکه دولت حزب الله حاکم است، تاکید بر لزوم خلع سلاح حزب الله که مهمترین عامل بازدارندگی در برابر دشمنان ملت لبنان است، القای این ادعا که سلاح حزب الله، نه سلاحی علیه رژیم صهیونیستی، بلکه سلاحی برای سیطره بر مقدرات و سرنوشت ملت لبنان و پیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های ایران از طریق حزب الله است، ادعا و اتهامی که بارها تکرار شده است.

اهدافی که رسانه‌های محور وابسته به عربستان دنبال می‌کند: ایجاد رعب و وحشت در میان لبنانی‌ها از پیامدهای سنگین قطع روابط اردوگاه عربستان با لبنان،  تخریب وجهه و جایگاه حزب الله در میان مردم لبنان و تحریک علیه این جنبش مقاوم با هدف نهایی خلع سلاح حزب الله و حذف آن از صحنه سیاسی و روی کار آوردن دولتی کاملا وابسته به عربستان که در نهایت زمینه ورود آن به خط سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تسهیل شود.گسترش نفوذ و رخنه عربستان در تمام امور لبنانی‌ها از طریق پیشبرد پروژه نخ نما شده ایران هراسی در لبنان

انزوای لبنان در حال گسترش است و حاکمان ناتوان هستند؛ تیتر یکی از خبرهای ضد لبنانی روزنامه عکاظ سعودی است.

این روزنامه خشم خود را از عدم استعفا یا برکناری جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان ابراز کرد که بهانه جدید عربستان و متحدانش برای تشدید فشار علیه لبنان شده است. عکاظ از اینکه تمام تماس‌ها و تلاش‌ها برای وادار کردن قرداحی به استعفا به شکست منجر شده، ابراز سرخوردگی کرد.

عکاظ اظهارات کاملا منطقی و منصفانه جرج قرداحی درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی اماراتی آمریکا به یمن و تاکید وی بر حق مشروع انصارالله و دیگر طیف‌های ملت یمن برای دفاع از کشورشان را تهمت زنی خواند و نوشت: پس از شکست هسته بحران که برای بررسی پیامدهای تهمت‌های جرج قرداحی تشکیل شده و ناکامی تمام تماس‌های داخلی برای وادار کردن وی به استعفا به عنوان یک اقدام حسن نیت، به نظر می‌رسد، میقاتی و دولت وی در تنگنای بزرگی قرار گرفته‌اند.

این روزنامه افزود : میقاتی در حل بحران ناتوان است، بحرانی که به سبب اصرار حزب الله بر ورود به رویارویی تشدید شده که با جلوگیری از استعفای قرداحی و دادن چراغ سبز به وی برای  عدم عذرخواهی یا اعتراف به سنگین بودن مفاهیم اظهارنظر اخیرش(تاکید قرداحی بر حقانیت انصارالله برای دفاع از یمن و اینکه عربستان و متحدانش، جنگ را علیه یمنی‌ها به راه انداخته‌اند) و پیامدهای آن بر روابط لبنانی عربی آغاز شده است. عکاظ به لبنانی‌ها هشدار می‌دهد که هیچ کس نمی‌داند پس‌لرزه‌های این بحران چه زمانی پایان خواهد یافت.

باج خواهی از ملت لبنان دیگر محور دنبال شده از سوی عربستان و متحدانش است به طوری که روزنامه عکاظ نوشته است هیچ کس در لبنان به اجرایی شدن ابتکار فرانسه امیدوار نیستند که اساس بر حمایت مالی اعراب مبتنی است. معنای این هشدار روزنامه سعودی این است که اگر خواسته‌های سعودی در لبنان اجرا نشود، بحران اقتصادی این کشور همچنان ادامه خواهد یافت و ریاض اجازه حل آن را نخواهد داد.

ادعای اینکه حزب الله در حال ضربه زدن به کشور و ساختار و هویت لبنان است، دیگر محوری است که رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها در پیش گرفته‌اند تا افکارعمومی جامعه لبنان را علیه این جنبش مقاومت تحریک و وجهه آن را مخدوش کنند.

این روزنامه سعودی مدعی شده است هیچ کس در لبنان قادر نیست به حزب الله، «نه» بگوید و همه آنها همدست این جنبش هستند.

تلاش برای بزک کردن وجهه رژیم سعودی و متحدانش در لبنان و تخریب وجهه ایران و جنبش مقاومت حزب الله از دیگر محورهای جنگ رسانه‌ای ریاض و متحدانش با استفاده از کلیدواژه‌هایی همچون شبه‌نظامیان مسلح، تهدید صلح و آرامش اجتماعی با استفاده از قدرت سلاح و مواد مخدر،‌پروژه طایفه‌گری خارجی که هدفش ویرانی و از هم فروپاشی و نابودی ثروتها و امکانات است.

تلاش برای منحرف کردن نگاههای افکار عمومی عربی و لبنان از غارت ثروت نفتی ملت یمن توسط عربستان و مزدورانش، غارت نفت سوریه توسط آمریکا، گسترش نظامی‌گری و اشغالگری ائتلاف سعودی اماراتی در یمن و ادامه ویرانی و کشتار در این کشور با اتهام زنی به ایران و القای اینکه این کشور به سرقت ثروت‌های کشورهای عربی و در راس آن عراق دست می‌زند. از دیگر شگردهای جنگ رسانه‌ای علیه لبنان است.

خرابکاری و تهدید کشور و دولت و آرامش اجتماعی و روابط خارجی با تکیه بر قدرت سلاح و مواد مخدر از مهمترین کلیدواژه‌های اختاپوس رسانه‌ای عربستان و متحدانش برای تخریب حزب الله و بیانگر عمق کینه و خشم و البته سرخوردگی از این جنبش مردمی مقاوم است.

این جمله ادعایی عکاظ «کمک‌هایی که آن کشور سرکش(اشاره به ایران) ارائه می‌کند و کشتی‌های حامل سوخت در مقایسه با غارت ثروت‌ها و امکانات کشورهای عربی و در راس آنها، عراق بسیار ناچیز است» به خوبی گویای خشم سعودی‌ها از تاثیرگذار بودن اقدام هوشمندانه اخیر سید حسن نصرالله در خرید سوخت مورد نیاز ملت لبنان از جمهوری اسلامی ایران توسط تجار لبنانی و گسترش محبوبیت جنبش حزب‌الله  است.

روزنامه الجزیره عربستان هم خط تخریب هدفمند حزب الله و خدشه وارد کردن به جایگاه آن و تحریک افکارعمومی علیه این جنبش مردمی و جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهد؛ ادعای وجود دولت موازی دولت لبنان به ریاست حزب الله و اینکه به زعم این رسانه، وزیران با دیکته حزب الله انتخاب شده‌اند؛ اینکه به زعم این رسانه هیچ گزینه‌ای در برابر نجیب میقاتی نخست وزیر جز پذیرفتن امر واقع و آنچه میشل  عون رئیس جمهور لبنان و سید حسن نصرالله دیکته می‌کنند، وجود ندارد، اینکه سعد الحریری به همین خاطر از پذیرش نخست وزیری عذرخواهی کرد.توهین به جنبش مردمی و مقاوم حزب الله با استفاده از واژه تروریستی، شریف خواندن طرف‌های همسو با عربستان در لبنان و تمجید از مواضع آنها، ادعای اینکه حزب الله، منافع حزبی و ایران را بر منافع ملت لبنان ترجیح می‌دهد، و ادعای قاچاق مواد مخدر از سوی حزب‌الله و حمایت از جنبش انصارالله برای شلیک موشک و پرتاب پهپاد به عربستان و اینکه منافع ملی و مردم لبنان هرگز اهمیتی برای حزب الله ندارد، از دیگر شگردهای این رسانه سعودی به شمار می‌رود.

این رسانه ادعا کرده است تصمیم اخیر سعودی و متحدانش در قطع روابط با لبنان یک تصمیم حاکمیتی بدون توجه به تاثیراتش بر منافع لبنان است. الجزیره، در توهین دیگری به حزب الله، آن را حزبی تروریستی ایرانی خوانده که لبنان را به گروگان گرفته است.

الجزیره مدعی شده است که «ریاض در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کند و تنها خواسته پادشاهی سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مهار حزب الله و منع گسترش نفوذ آن است. برخی لبنانی‌ها از اشغال لبنان توسط ایران دفاع می‌کنند و پذیرفته‌اند تا حزب الله به عنوان نماینده ایران، تصمیمات راهبردی را به نفع خود مصادره کند، گویا کسب رضایت ایران دغدغه اول و آخر دولت ضعیف در سایه دولت کوچک و در سایه است..»

خط و نشان کشیدن برای مردم و دولت لبنان از دیگر شگردهای خبری این رسانه سعودی است. الجزیره با لحن تهدیدآمیز و البته باج خواهانه نوشته است: «دولت لبنان از درس‌های قبلی عبرت نگرفته و البته از درس‌های آینده هم درس نخواهد گرفت، و هرگز نخواهد فهمید که چگونه منافع ملت و رفاه آنها و ثبات کشور را در اولویت قرار دهد، دولتی که نمی‌تواند بر وزیری که ارزش و جایگاهش صفر است(تحقیر یک مقام لبنانی)، چگونه می‌تواند بر مردمی که خواهان زندگی هستند، حکومت کند، این دولت ربوده شده از سوی حزب الله تروریستی است که عاشق خرابکاری و توطئه‌گری و رواج فساد است، ملت لبنان، شایستگی چنین دولتی را ندارد که به منافع حزبی و منطقه‌ای و شبه نظامیانی که ایران به عنوان حامی آنها ایجاد کرده، اهمیت می‌دهد...»

ادعای سیطره حزب الله بر ارکان اقتصادی و سیاسی لبنان، ادعای اینکه این جنبش،منافع ایران را بر منافع لبنان ترجیح داده و از سلاح مقاومت برای تحمیل سیاست‌هایش بر لبنان استفاده می‌کند، ادعای اینکه حزب الله یک ابزار نظامی برای خرابکاری در منطقه است که ایران از آن برای برهم زدن امنیت منطقه و تفرقه افکنی و ضربه زدن به منافع ملی لبنان استفاده می‌کند، ادعای اینکه، حزب الله، پادشاهی سعودی را دشمن اول به جای اسرائیل می‌داند از دیگر شگردهای تخریبی این رسانه سعودی است.

الجزیره البته، آشکارا به تحقیر جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان پرداخته و با تهدید وی ادعا می‌کند که «این وزیر کارنامه‌ای در حد صفر در روابط بین المللی و عربی دارد و ملت لبنان، بهای ایجاد ناآرامی از سوی وی را می‌پردازند.او باید دولت را ترک کرده و از ملت لبنان عذرخواهی کند..»

دیگر رسانه‌های محور ضد لبنان به سرکردگی سعودی همچون رسانه‌های بحرینی و اماراتی هم به طور کامل در هجمه رسانه‌ای عمق سرسپردگی خود به آل سعود را نشان داده‌اند.برخی رسانه‌های کویتی هم خط تخریب حزب الله و تنش‌آفرینی عربستان را دنبال می‌کنند. البته دولت کویت و دولت قطر بر خلاف رویه قبلی که تلاش می‌کردند خود را مستقل نشان دهند، در دور جدید تنش‌آفرینی ریاض با آن همراه شده‌اند، هر چند برخی منابع گفته‌اند که مسئول یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به مقامات لبنانی گفته است که به خاطر اینکه از خشم و اقدامات انتقامجویانه سعودی‌ها در امان بمانند، مجبور شده‌اند در ظاهر با اقدامات خصمانه آنها علیه لبنانی‌ها همراهی نشان دهند.

به عنوان مثال روزنامه الوطن بحرین با ابراز خشم از حمایت انصارالله از جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان که در معرض شدیدترین هجمه سعودی‌ها و دنباله‌روهای آنها قرار گرفته است، مدعی شده است که این حمایت بیانگر ضعف حوثی و ایران و کسانی است که تحت تاثیر آنها قرار دارند.

این رسانه از پافشاری قرداحی بر موضع منصفانه و منطقی خود در قبال یمن و اصرار بر عدم استعفا یا عذرخواهی به خشم آمده و مدعی شده است که اقدام عربستان و کشورهای همسو در قطع روابط با لبنان، مانند توفان کوبنده بوده است.

این رسانه ادعای رسانه‌های سعودی مبنی بر قاچاق مواد مخدر از سوی حزب الله را تکرار کرده و در اقدامی کاملا مداخله‌جویانه از دولت میقاتی خواسته است تا روابط لبنان را با ایران قطع کند. این رسانه مدعی شده است که به سبب وجود حزب الله، دولت لبنان بر این کشور حاکمیت ندارد.

دنباله‌روی کورکورانه از سیاست‌های حکومت سعودی از ویژگی‌های آشکار حکومتهای سرکوبگر بحرین و امارات و رسانه‌های وابسته به آنهاست.ملت‌های منطقه به ویژه ملت بحرین هنوز فراموش نکرده‌اند که ستون‌های بزرگ خودروهای زرهی رژیم سعودی برای سرکوب اعتراضات کاملا مسالمت آمیز بحرینی‌ها که خواستار حقوق مشروع خود در برابر حکومت خودکامه و مستبد اقلیتی آل خلیفه بودند، وارد بحرین شدند و به سرکوب بی رحمانه این اعتراضات پرداختند.

تروریستی توصیف کردن گروه‌های مردمی و خیریه در لبنان به بهانه حمایت از جنبش مقاومت حزب الله و ادعای قیمومیت ایران بر لبنان از دیگر شگردهای این رسانه‌هاست.

این رسانه به صراحت گفته است تنها در صورتی تحریم و محاصره لبنان از سوی عربستان و متحدانش پایان می‌یابد که لبنانی‌ها تمام خواسته‌ها و شروط آنها را اجرا کنند به عبارت دیگر کرامت و اصول ملی و استقلال خود را زیر پا گذاشته و با سیاست‌های خصمانه سعودی و متحدانش همراه شوند.

شبکه اسکای نیوز عربی وابسته به امارات همسو با رسانه‌های سعودی اتهامات و ادعاهای بی اساس را علیه جنبش حزب الله و ایران تکرار کرده است به عنوان مثال مدعی شده است که حزب الله با سیطره بر دولت و تصمیم‌گیری آن، در راستای اجرای طرح ایران حرکت می‌کند و منافع ملت لبنان را نادیده می‌گیرد.

این رسانه ادعا کرده است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ارتباط خود را با ساختار حکومتی وابسته و راضی به مصادره حاکمیت ملی به نفع محور ایرانی قطع کرده‌اند.

القای مانع‌تراشی حزب الله در برابر رشد و توسعه لبنان و رفاه ملت آن و حل مشکلات اقتصادی این کشور و اینکه حزب الله عامل انزوای لبنان است و ایران از این کشور به عنوان کارت امتیازی و اهرم فشار به نفع خود استفاده می‌کند از دیگر شگردهای این رسانه اماراتی است.

به طور کلی می‌توان گفت خط تخریب هدفمند حزب الله و تمام گروه‌هایی که خواهان حفظ استقلال و حاکمیت ملی کشورشان در برابر دخالت‌های محور سعودی آمریکایی هستند، هجمه به ایران به عنوان حامی اصلی ملت لبنان در برابر تهدیدها و تجاوزگری‌های صهیونیست‌ها و نیز حامی این ملت در شرایط سخت اقتصادی به ویژه در زمینه تامین سوخت در شرایطی که عربستان و متحدانش، ملت لبنان را محاصره و تحریم کرده‌اند، شیطان‌سازی از جنبش مقاومت و حامیان ملت لبنان و معرفی آنها به عنوان عاملان عقب‌ماندگی و بحران اقتصادی و مشکلات اقتصادی ملت لبنان و ترسیم چهره ناجی از عربستان و متحدانش و اینکه تنها راه حل بحران اقتصادی و مشکلات فزاینده لبنان در قطع رابطه با ایران و خلع سلاح حزب الله و حذف آن از صحنه سیاسی است، از مهمترین محورها و شگردهای خبری رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها در تهاجم همه جانبه به ملت لبنان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =