۵۰ هزار مهندس پاکستانی بیکارند / بیکاری سه برابر فارغ‌التحصیلان نسبت به دانشگاه‌نرفته‌ها

آمارها نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان پاکستانی سه برابر بیشتر از دیگران بیکار هستند و حدود ۵۰ هزار مهندس در این کشور قادر به یافتن شغل نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان پاکستانی حدود سه برابر بیشتر از دیگران است. طبق بررسی‌های سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸، حدود ۸.۷۸ میلیون جوان بالای ۲۰ سال، دارای مدرک لیسانس هستند. از این تعداد، ۵.۹۷ میلیون نفر فعال اقتصادی و ۹۷۰ هزار نفر بیکار هستند.

با توجه به این ارقام، نرخ بیکاری فارغ‌اتحصیلان بسیار بالاتر از میانگین کشوری ۵.۸ درصد است. با این حال، بر اساس برنامه سالانه دولت پاکستان برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۰، پاندمی و محدودیت‌های مالی، نرخ کلی بیکاری را به ۹.۵۶ درصد رسانده است.

کرونا بیش از ۲۱ میلیون پاکستانی را بیکار کرد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۱ میلیون و ۷۱ هزار نفر به دلیل قرنطینه‌های مربوط به کووید ۱۹ یا بیکار شده‌اند یا قادر به کار نبوده‌اند. در نتیجه، تعداد افراد تحصیل‌کرده بیکار می‌تواند بیش از میزان پیش‌بینی شده باشد.

در حالی که طبق نظرسنجی نیروی کار ۲۰۱۸-۲۰۱۹، اقتصاد بزرگ غیررسمی این کشور بالغ بر ۷۱.۱ درصد شغل خارج از کشاورزی را به خود اختصاص داده است. مشکل این است که اقتصاد رسمی به اندازه کافی برای پذیرش فارغ‌التحصیلان گسترش نیافته است.

از سوی دیگر، استاندارد آموزشی در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی هم جای سوال دارد. کارشناسان سال‌هاست هشدار می‌دهند؛ دانشی که در دانشگاه‌ها به دانشجویان داده می‌شود برای بازار کار رقابتی کافی نیست.

به گفته شورای مهندسی پاکستان، حدود ۵۰ هزار مهندس در این کشور قادر به یافتن شغل نیستند، در حالی که دولت‌های پی در پی تلاش کرده‌اند با این چالش مقابله کنند؛ اما رویکرد منسوخ شده آن‌ها، تغییر پایداری ایجاد نکرده است.

دولت به جای افزایش مشاغل دولتی، باید بر ایجاد محیطی مناسب برای شرکت‌های خصوصی و ایجاد شغل برای جمعیت محلی تمرکز کند. همچنین شیوه‌های آموزش عالی نیاز به بازنگری اساسی دارند تا دانشگاه‌ها بتوانند فارغ‌التحصیلانی با ارزش بازار رقابتی تولید کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =