هدف اسرائیل حفظ وضعیت تنش و رویارویی دائمی با ایران / بایدن تناقضی بین اعمال تحریم جدید و مذاکره نمی‌بیند

پل پیلار معتقد است که اسرائیل تهدید حمله به ایران را با هدف حفظ وضعیت تنش و رویارویی دائمی با ایران مطرح می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در شرایطی که ایران آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات اعلام کرد و معاون سیاسی وزارت خارجه سفری را به بروکسل و مسکو در همین راستا و به منظور تعیین زمان جدید مذاکرات هسته‌ای انجام داد، خبر اعمال تحریم‌های جدید علیه چند فرد و شرکت ایرانی بار دیگر ادعای دولتمردان آمریکایی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران را زیر سوال برد. بر اساس گزارش جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، چهار فرد و دو نهاد ایرانی به بهانه همکاری در توسعه صنعت پهپادی ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. به منظور بررسی انگیزه آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه چند فرد و شرکت ایرانی و همچنین دلایل ادعای مقامات صهیونیستی برای حمله به ایران، گفتگویی با پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- انجام شد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- علیرغم اعلام آمادگی دولت آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات، اخیرا تحریم‌هایی علیه ایران توسط وزارت خزانه داری اعمال شده است. علت این تناقض چیست و چرا آمریکا دست به چنین اقدامی زده است؟

دولت بایدن تناقض آشکاری بین این دو مسئله نمی‌بیند و معتقد است ادامه تحریم‌ها به ایران انگیزه می‌دهد که مذاکره را جدی بگیرد. تحریم‌های اخیر مربوط به افراد و سازمان‌های مرتبط با برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران بود و از این رو این تحریم‌ها تا حدی به عنوان بیانیه‌ای در مخالفت با حملات این گونه پهپادهای ایرانی اعمال شد.

- به نظر جنابعالی با توجه به شرایط موجود، امکان احیای توافق هسته‌ای و دستیابی به توافق وجود دارد؟

هر هفته‌ که روند مذاکرات با بن بست ادامه می‌یابد، چشم‌انداز [توافق] تیره‌تر به نظر می‌رسد؛ اما باز هم امکان بازگرداندن توافق وجود دارد. این امر به نفع هر دو طرف است؛ به همان دلایلی که در هنگام اولین مذاکره برجام به نفع هر یک از آنها بود.

- برخی تحلیلگران مسائل خاورمیانه با استناد به اظهارات مقامات اسرائیلی بیان می‌کنند که آنها در حال تدارک دیدن جنگ با ایران هستند. فکر می‌کنید اسرائیل توان آغاز جنگ با ایران را دارد؟ انگیزه آنها از چنین اظهاراتی چیست؟

اسرائیل کاملا قادر به شروع جنگ با ایران است. اسرائیل بیش از هر کشور دیگر خاورمیانه از نیروی نظامی در حملات خارج از مرزهای خود استفاده کرده است. حتی اگر اسرائیل هرگز واقعا حمله نکند، تهدید به انجام این کار در خدمت هدف اسرائیل برای حفظ وضعیت تنش و رویارویی دائمی با ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =