گردشگری ایران / رودخانه پلنگ دره کجاست؟

جنگل و رودخانه پلنگ دره از زیباترین مناطق طبیعی سوادکوه است که در منطقه شیرگاه قرار دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، در طول این جنگل رودخانه‌ای خروشان جریان دارد که به آبشار پلنگ دره می‌رسد. آب و هوای عالی و مناظر منحصربه‌فرد طبیعی در جنگل پلنگ دره این منطقه را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران تبدیل کرده‌اند. گردشگران زیادی در طول سال از این جنگل بازدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / پارک کوهسنگی کجاست؟

برای آشنایی بیشتر با جنگل و آبشار پلنگ دره سوادکوه، در این مقاله با ما همراه شوید. این جنگل برای علاقه‌مندان به آب تنی در رودخانه‌ها و حوضچه‌های طبیعی، از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. اگر طرفدار جنگل نوردی و طبیعت گردی هستید نیز حتما برای سفر به جنگل پلنگ دره در آینده برنامه‌ریزی کنید.
آنچه می‌خواهید درباره پلنگ دره سوادکوه بدانید:

پلنگ دره کجاست؟

جنگل و آبشار پلنگ دره در شهرستان سوادکوه و در نزدیکی شیرگاه قرار گرفته‌اند. مسیر دسترسی تهران به جنگل پلنگ دره از جاده فیروزکوه می‌گذرد. شهر شیرگاه پس از پل سفید و قبل از قائمشهر قرار گرفته است. جنگل و آبشار پلنگ دره در شرق شیرگاه قرار دارند.

برای رسیدن به ورودی جنگل پلنگ دره پس از عبور از شهر شیرگاه در سمت چپ به مسیر جاده فرعی وارد شوید. این جاده فرعی در جوار پل آهنی شهر شیرگاه قرار دارد. در ابتدای این مسیر فرعی تابلوی محیط بانی به چشم می‌خورد. پس از یک ساعت رانندگی در این مسیر خاکی و گذشتن از روستای «نفار» به شروع مسیر پیاده روی در جنگل خواهید رسید. طول این مسیر در حدود ۱۳ کیلومتر است؛ اما مسیر خاکی است و در زمان بارندگی لغزنده می‌شود. پس از ورود به جنگل در امتداد رودخانه پلنگ دره به آبشار خواهید رسید.

آدرس رودخانه پلنگ دره سوادکوه: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، جنگل پلنگ دره، آبشار پلنگ دره (مشاهده روی نقشه)

آبشار پلنگ دره

آبشار پلنگ دره در جنگل پلنگ دره و در امتداد مسیر رودخانه قرار گرفته است. اگر در مسیر رودخانه این جنگل حرکت کنید به آبشاری با ارتفاع هشت متر می‌رسید که روی حوضچه‌ای سنگی می‌ریزد. با نزدیک شدن به این آبشار صدای هیاهوی آب به گوش می‌رسد و در نزدیکی آن خنکای هوا را حس می‌کنید. اطراف آبشار پلنگ دره پوششی مخملین از خزه‌های سبز به چشم می‌خورد که زیبایی دوچندان به این بخش از جنگل بخشیده‌ است. حوضچه پایین این آبشار عمق مناسب برای شنا کردن دارد و شناگران حرفه‌ای و با تجربه از روی تخته سنگ‌ها به داخل این حوضچه‌ها شیرجه می‌زنند.

رودخانه پلنگ دره

جنگل پلنگ دره

جنگل پلنگ دره منطقه‌ای بسیار زیبا و خوش‌آب‌وهوا در شیرگاه مازندران است. برای طرفداران طبیعت گردی، این جنگل از محبوب‌ترین جنگل‌های این استان به شمار می‌رود. در جنگل پلنگ دره رودخانه‌های خروشان جریان دارند و چشمه‌های پر آب در بخش‌های مختلف این منطقه قرار گرفته‌اند. وجود منابع متعدد آب در این جنگل سبب پیدایش طبیعتی بی‌نظیر شده است. سراسر جنگل پلنگ دره را گیاهان متنوع، دره‌های سرسبز و درختان تناور پوشانده‌اند.

آب و هوای خوب جنگل پلنگ دره در فصل‌های گرم سال سبب جلب گردشگران به این منطقه می‌شود. زمین هموار و جاده‌های صاف اطراف این جنگل موقعیتی مناسب برای پیاده روی، ورزش و دوچرخه سواری دارند. در گوشه و کنار جنگل پلنگ دره مناظر منحصربه‌فردی خواهید دید که محلی مناسب برای اتراق هستند. در این منطقه جانوران وحشی زندگی نمی‌کنند؛ پس می‌توانید با خیال راحت از آرامش جنگل لذت ببرید.

رودخانه جنگل پلنگ دره در طول مسیر جنگلی جریان دارد و عمق کم این رودخانه شرایط را برای آب تنی مهیا می‌کند. آب این رودخانه بسیار زلال و شفاف است و به آبشاری  زیبا می‌رسد. اگر به جنگل نوردی و طبیعت گردی علاقه دارید، می‌توانید برای گذراندن یک روز خاطره‌انگیز در جنگل پلنگ دره برنامه‌ریزی کنید.

در روزهای گرم تابستان جنگل پلنگ دره انتخابی مناسب برای فرار از گرما است. از طرف دیگر سکوت و آرامش این جنگل توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. قدم زدن میان درختان بلند و لذت بردن از بوی رطوبت جنگل نیز حال و هوای خاصی دارد. در جنگل پلنگ دره انواع درختان و گیاهان معطر مانند توسکا، انجیلی، پر سیاوشان و پونه جنگلی به چشم می‌خورند. دوچرخه سواری در جاده‌های خاکی اطراف جنگل نیز انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به ورزش در طبیعت است.

اگر برای تماشای آبشار پلنگ دره راهی شوید، در مسیر جاده جنگلی از میان رودخانه و چشمه‌های پرآب خواهید گذشت. صخره‌ها و سنگ‌های میان جنگل پوشیده از خزه‌های سبز رنگ هستند و پوشش گیاهی متنوع و زیبایی را خواهید دید، پس دوربین عکاسی خود را همراه ببرید. در بخش‌های مختلف جنگل پلنگ دره می‌توانید تصاویری بسیار زیبا و خاطره‌انگیز ثبت کنید.

آب‌تنی در رودخانه پلنگ دره از دیگر تفریحات این جنگل به شمار می‌رود. عمق آب رودخانه کم است و در عمیق‌ترین نقاط از نیم‌متر بیشتر نمی‌شود. اگر می‌خواهید شنا کنید، باید تا حوضچه‌های زیر آبشار پیش بروید. در طول مسیر رسیدن به آبشار، رودخانه پلنگ دره شما را همراهی می‌کند. دمای آب رودخانه مناسب است و می‌توانید این مسیر را درون رودخانه قدم بزنید.

پس از رسیدن به آبشار پلنگ دره خستگی مسیر از بین می‌رود. حوضچه پایین آبشار عمقی مناسب برای شنا کردن دارد و حرفه‌ای‌ترها می‌توانند لذت شیرجه در آب از روی تخته سنگ‌ها را تجربه کنند. به خاطر داشته باشید این مسیر رویایی با تمام زیبایی‌هایی که دارد برای سالمندان و خردسالان مناسب نیست.

بهترین زمان سفر به پلنگ دره

با آغاز فصل گرما، بهترین زمان برای لذت بردن از آب خنک رودخانه پلنگ دره نیز شروع می‌شود. اگر برای شنا در حوضچه‌های آبشار پلنگ دره و پیاده‌روی و آب‌تنی در رودخانه این جنگل قصد سفر به شیرگاه و منطقه پلنگ دره را دارید، می‌توانید در روزهای تابستان به این جنگل بروید.

در فصل تابستان گرچه هوا در این منطقه کمی شرجی است، به‌دلیل جریان رودخانه و چشمه‌های گسترده در جنگل پلنگ دره، نسبت به سایر نقاط مازندران هوای بهتری دارد. از نخستین روزهای ماه اردیبهشت شرایط برای آب‌تنی در رودخانه پلنگ دره مساعد می‌شود؛ اما در گرمای تابستان آب‌تنی در رودخانه و حوضچه آبشار پلنگ دره لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =