مواد مخدر ارزانی که بین دانش‌آموزان دست به دست می‌شود / چشم قرمزهای پشیمان

اعتیاد در جامعه امروز ایران متفاوت از شکل گذشته خود شبیه به آنچه از محسن فیلم «ابد و یک روز» به خاطر داریم، شده است و سن مصرف مواد مخدر هم از مردهای ۵۰ ساله به نوجوانان ده ساله رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بازیگر نوجوان فیلم گوشه دیوار درحالی که اضطراب دارد سیگاری روشن می‌کند، کات و در سکانس بعدی پدری را داریم که پسر را برای بوی سیگار توبیخ می‌کند و در جیب‌هایش به دنبال سرنخی از بی‌راهه رفتن می‌گردد؛ این سکانس کلیشه شده سینمای ایران در سال‌های نه چندان دور است اما امروز بین نوجوان‌های دهه هشتادی و تاسف‌بارتر اینکه گاهی هم دهه نودی دیگر سیگار به قصه تکراری بدل شده و شاهد تمایل به مصرف مواد مخدر ترکیبی هستیم.

اعتیاد در جامعه امروز ایران متفاوت از شکل گذشته خود شبیه به آنچه از محسن فیلم «ابد و یک روز» به خاطر داریم، شده است و سن مصرف مواد مخدر هم از مردهای ۵۰ ساله به نوجوانان ده ساله رسیده است. اعتیاد دیگر یک تابو نیست که فرد انکار کند بلکه نوجوان امروزی با افتخار از مصرف خود صحبت می‌کند و این را نشانه‌ای از بزرگ شدن می‌پندارد. نام خودشان را چشم قرمزها گذاشته‌اند و این رفتار هنجارشکن را یک افتخار تلقی می‌کنند. از جهتی دیگر اعتیاد معضل مردها نیست و زنان هم به این بلای خانمان سوز مبتلا شده‌اند.

فروش آنلاین مواد مخدر فقط ۱۵۰ هزار تومان

در آسیب‌شناسی این پدیده نامبارک که میان دانش‌آموزان رواج پیدا کرده باید موضوع را از زوایای مختلف ببینیم. یکی از مهم‌ترین دلایل، در دسترس بودن و قیمت‌های بسیار ارزان این مواد در سطح شهر است. نوجوان‌هایی که با آن‌ها گفت‌وگو می‌کردم می‌گفتند که می‌توان مواد مخدر ترکیبی را با قیمت ۱۵۰ هزار تومان و به راحتی در پارک‌ها یا ساده‌تر از طریق یک جست‌وجو در فضای مجازی پیدا کرد. این میزان در دسترس بودن و هزینه‌ای که شاید نصف شهریه یک کلاس ورزشی یا یک تفریح ساده باشد، خود علتی برای گسترش روزافزون این معضل است.

حسی شبیه به خلسه

راحیل که حالا نوجوانی را پشت سر گذاشته و در آستانه جوانی است از تجربه خود در مصرف این مواد در دوران نوجوانی گفت: مصرف این مواد بسیار در بین نوجوانان رایج است. مصرف راحتی دارد و با یک سیگار می‌توان آن را مصرف کرد. اگر سری به پاتوق‌های نوجوان‌ها بزنید از ۱۰ ساله می‌بینید تا ۱۸ ساله که با شجاعت از اینکه مواد مصرف می‌کنند، برای شما تعریف خواهند کرد.

از راحیل پرسیدیم که بعد از مصرف چه حالت‌های برای او ایجاد می‌شود و پاسخ داد: بعد از مصرف حسی شبیه به خلسه و قرار گرفتن در خلا به فرد دست می‌دهد و در این حال رفتارهای عجیب انجام می‌دهند؛ مثلا به یک جا خیره می‌شوند و صحبت نمی‌کنند یا یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که بعد از مصرف فقط دوست داشت، بدود. این مواد شبیه به مواد سنتی نیستند و برای فروشنده‌ها بسیار درآمدزا است.

او توضیح داد: هرکسی که این مواد را مصرف می‌کند در کمتر از شش ماه دچار لاغری شدید به ویژه در ناحیه صورت می‌شود. این مواد جدید ترکیبی از گراس مریم گلی و چند نوع اسید و ماری جوانا به دست می‌آیند. در مدرسه هم بین دانش‌آموزان دست به دست می‌شود و در جمع کنار یک دیگر از حال خوب بعد مصرف برای هم تعریف می‌کنند.

هربار می‌گویم این آخرین بار است

صدف می‌گوید: من یک ماه است که هر روز کمیکال مصرف می‌کنم و هربار می‌گویم این آخرین بار است اما دوستانم را که می‌بینم تمایل پیدا می‌کنم که دوباره امتحان کنم. خودم از این حال در عذابم اما گرفتارش شده‌ام . این بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌ام است.

قرار گرفتن نوجوان در مرحله تغییر و تمایل او برای بودن با همسالان و داشتن تجربه‌های نو زمینه‌ساز این می‌شود که نوجوان به دنبال اتفاقاتی جدید باشد و اگر در این میان فرد از نظر شخصیتی به قدری آماده نباشد که بتواند خوب و بد را از هم تمیز دهد، در مسیری قرار می‌گیرد که با تحریک همسالان برای یک بار هم شده مصرف مواد مخدر را امتحان کند، غافل از اینکه همان یک بار هم می‌تواند اعتیادآور باشد. در این وجه اعتیاد نقش خانواده بسیار پررنگ می‌شود و نهادهای مسئول باید وارد میدان شوند و نحوه

محیط‌های پرتنش خانواده زمینه‌ساز اعتیاد نوجوانان

برخورد خانواده با نوجوان را به آن‌ها بیاموزند تا خانواده در قدم اول طوری در تربیت فرزند خود عمل کند که نوجوان خود توانایی تشخیص رفتار درست در موقعیت‌های حساس را داشته باشد و بعد اگر هم گرفتار شد، با پرخاشگری در خانواده مواجه نشود. چراکه  اگر پای حرف نوجوانان مصرف کننده بنشینیم یکی از مهم‌ترین مواردی که در تمایل خود به مصرف مواد مخدر اعلام می‌کنند، رسیدن به آرامش هرچند کوتاه و مقطعی و دورشدن از محیط پرتنش خانه است.

مدارس کانون اصلی بازاریابی قاچاقچیان

سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با تأیید اینکه قاچاقچیان موادمخدر، مدارس را کانون اصلی بازاریابی برای فروش مخدرهای نوظهور خود کرده‌اند، می‌گوید: موادمخدر یکی از چند تجارت بزرگ دنیاست و قاچاقچیان بین‌المللی با شیوه‌ها و شگردهای مختلفی به‌دنبال جذب مشتری هستند. یکی از گروه‌های هدف آنان، مدارس و دانش‌آموزان است که تلاش دارند تعداد مشتریان بیشتری را به سمت اعتیاد، جذب کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با اذعان به اینکه آمار دانش‌آموزان معتاد در ۹استان کشور بالاتر از نرخ کشوری است، ادامه می‌دهد: نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است و در بین استان‌ها، تهران رتبه اول را دارد.

یکی دیگر از موضوعاتی که منجر به دور شدن نوجوان از خانواده می‌شود، شکاف عمیق نسلی ایجاد شده بین نوجوان و خانواده است. نوجوان امروزی غرق در تکنولوژی است و هر روز در دنیای مجازی بدون انتهایی با آدم‌های بسیاری در ارتباط است اما در مقابل والدین او از این فضا دور هستند و همین تفاوت باعث می‌شود که دنیای او را درک نکنند، این درک نشدن آغاز دور شدن است.

برای حل معضل اعتیاد هم نهادهای امنیتی و انتظامی و هم فرهنگی باید به میدان بیایند تا هر روز بیشتر از دیروز شاهد کاهش سن اعتیاد نباشیم. نهادهای انتظامی باید مقتدرانه‌تر با فروشندگان خرد و کلان برخورد کنند که این مواد در این سطح ارزان و در دسترس نباشد و در مقابل خانواده و نهادهای فرهنگی هم باید از تربیت درست نوجوان کوشا باشند چراکه هر جامعه‌ای که کودک و نوجوان آن آسیب‌دیده باشد، جامعه سالمی نخواهد بود و رنگ پیشرفت را نمی‌بیند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1117508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =