انسان‌ها از هوش مصنوعی‌ خطرناک‌ترند

گری کاسپاروف، اسطوره شطرنج روسی، چند سال پیش با یک رقیب ابرکامپیوتری روبه‌رو شد و شکست خورد، اما همچنان معتقد است که انسان‌ها بیشتر از هوش مصنوعی تهدید به شمار می‌آیند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ گری کاسپاروف، در نشست وب در لیسبون پرتقال، در پاسخ به این سوال که آیا کامپیوترها جامعه را تسخیر خواهند کرد یا نه، گفت: هیچ مدرکی دال بر تهدید انسان‌ها توسط ماشین‌ها وجود ندارد. خطر واقعی روبات‌های قاتل نیستند، بلکه خود انسان‌ها هستند. زیرا انسان‌ها هنوز در انحصار شرند.

وی افزود: تهدید واقعی دنیای امروز کشورهای دیکتاتور، تمامیت‌خواه و تروریست‌هایی هستند که از فناوری برای آسیب رساندن به انسان‌ها استفاده خواهند کرد.

کاسپاروف که در شوروی سابق متولد شده، در سال ۱۹۸۵ در ۲۲ سالگی به جوان‌ترین قهرمان بلامنازع شطرنج جهان تبدیل شد. او یک بار در سال ۱۹۹۶ و بار دیگر در سال 1997 به مصاف «دیپ‌بلو»، ابرکامپیوتر شرکت IBM، کرد، اما در یکی از این بازی‌ها پس از ۱۹ حرکت، بازی را باخت. او این رقابت‌ها را با شکست دو بر یک و سه تساوی به پایان رسید.

در آن زمان، این اولین پیروزی یک برنامه کامپیوتری بر یک استاد بزرگ در شرایط سخت بود که ثبت شد. با این حال، به نظر می‌رسد که این شکست‌ها باعث نشده که کاسپاروف به هوش مصنوعی بدبین شود و باور کند که فناوری‌های بدوی کنونی، می‌توانند روزی به روبات‌های قاتل تبدیل شوند.

کاسپاروف در حاشیه نشست وب  با اشاره به فیلم «ترمیناتور» با بازی آرنولد شوارتزنگر، گفت: با کامپیوترها باید به عنوان یک خلقت انسانی دیگر رفتار کنیم. این سیستم‌ها عصای جادویی نیستند، اما در عین حال نابودگر هم نیستند. در واقع نباید انتظار داشته باشید که روبات‌ها یا هوش مصنوعی شما را به بهشت ببرند، اما قرار هم نیست که درهای جهنم را برایتان باز کنند.

وی معقتد است که ماشین‌ها ما را قوی‌تر می‌کنند و اگر بدانیم که چطور از آنها استفاده کنیم، باعث باهوش‌تر شدن ما می‌شوند.

البته او نسبت به پیشرفت‌های هوش مصنوعی ناآگاه نیست و می‌داند که در نهایت روبات‌های جایگزین برخی نیروهای کاری در مشاغل خاص خواهند شد؛ مشاغل کارخانه‌ها تا رانندگان کامیون.

کاسپاروف در این مورد گفت: بدون شک، جایگزین شدن روبات‌ها به جای نیروهای کاری دردناک خواهد بود. نمی‌خواهم بی‌رحم باشم. مردم شغل خود را از دست خواهند داد، اما هیچ وقت از یاد نبرید که بشر همیشه با فناوری پیش رفته و برنده شده است.

وی در پایان با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: وجود ماشین‌های بدون راننده در جاده‌ها و کار کردن روبات‌ها در بیمارستان به راحتی می‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد. زیرا انسان‌ها مجبور نیستند که همیشه با هم تعامل داشته باشند.

کد خبر: 1117510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =