نفت اوپک رکورد 84 دلار را شکست

سبد نفتی اوپک از ابتدای سال 2021 تاکنون بیش از 30 دلار افزایش یافته است و در ماه اکتبر در بحبوحه کمبود گاز و افزایش قیمت این سوخت در جهان، رکورد 84.04 دلار در هر بشکه را شکست.

​به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (13 آبان) با 16 سنت کاهش 81.42 دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (12 آبان)، 81.58 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

* اتفاقات بازار نفت در هفته گذشته

گروه اوپک پلاس روز پنج شنبه نشست داشتند و قرار بود در مورد سیاست تولید این گروه تصمیم گیری کنند، در روز چهارشنبه در آستانه برگزاری این نشست پس از اینکه آمارها نشان داد ذخایر نفت خام و فرآورده های نفتی در آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت، به میزان زیادی افزایش یافته است و همچنین با بیشتر شدن فشارها بر اوپک برای افزایش تولید، قیمت نفت در معاملات بازارهای جهانی کاهش یافت.

تمام هفته گذشته پیش از نشست اوپک پلاس، کشورهای مصرف کننده تلاش می کردند تا به این گروه فشار بیاورند تا تولید خود را افزایش دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت کشورش با کشورهای مصرف کننده نفت در مورد چگونگی فشار آوردن به اوپک پلاس برای افزایش تولید و واکنش در صورت عدم انجام اقدامی از سوی این گروه در حال مذاکره است.

وی افزود رهبران این کشور در مورد اینکه اگر اوپک پلاس اقدامی انجام نداد، چه واکنشی نشان دهند نیز گفتگو می کنند اما وی هیچ گمانه زنی در مورد اینکه گزینه ها چه خواهد بود، مطرح نکرد.

پیش از این نیز بلومبرگ با استناد به صحبت های چند دیپلمات گزارش داده بود که تلاش های گسترده ای برای متقاعد کردن اوپک پلاس برای سرعت دادن به افزایش تولید در حال انجام است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه از کشورهای بزرگ تولیدکننده انرژی گروه جی 20 که دارای ذخایر اضافی هستند، خواست تا تولید خود را برای تضمین بهبود قوی تر اقتصاد جهانی افزایش دهند.

در همین راستا، چین به آزادسازی ذخایر سوخت پرداخت و پکن در بیانیه ای اعلام کرد ذخایر دو سوخت خود را برای افزایش عرضه در جهان و تقویت ثبات قیمت ها در برخی مناطق آزاد می کند.

به همین دلیل، کاهش قیمت به علت آزادسازی ذخایر سوخت چین کلید خورد و تا نشست اوپک پلاس ادامه داشت.

اما کشورهای عضو، پیش از نشست، از برنامه افزایش تدریجی تولید حمایت کردند. در همین راستا، درحالی که آمریکا بار دیگر خواستار افزایش تولید اوپک پلاس به منظور کاهش قیمت‌ها شده بود، کویت و عراق از برنامه افزایش 400 هزار بشکه در روز اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه حمایت کردند.

* واکنش کرملین به فشار آمریکا به اوپک پلاس

به دنبال این فشارها، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به درخواست آمریکا برای افزایش عرضه نفت به بازار، گفت نباید بدیهی تلقی شود که اوپک پلاس باید تولید ماهانه نفت خود را بیش از برنامه فعلی افزایش دهد.

سخنگوی کرملین در واکنش به فشار آمریکا به رهبران اوپک پلاس گفت: روسیه یکی از طرف های توافق اوپک پلاس است. ما به تعهدات خود تحت این توافقنامه پایبند هستیم. با این حال، این توافق، سازوکاری منعطف دارد و تغییرات زیرساختی و موقعیتی را در نظر می گیرد و هر بار، شرایط در معرض بازنگری و تصمیم‌گیری‌های بعدی قرار می گیرد. این تصمیمات هرچه باشد- در صورت لزوم بیاییم منتظر مذاکرات برنامه ریزی شده یا فوق العاده باشیم.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان نیز در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود، اوپک پلاس باید در رویکرد خود برای تنظیم تولید نفت باوجود افزایش قیمت ها محتاط بماند.

اما پیش از برگزاری نشست اوپک قیمت ها در بازارهای جهانی بالا رفت.

به گزارش رویترز،‌ با انتشار خبر تصمیم ایران برای بازگشت به میز مذاکره برای احیای برجام، قیمت نفت با در نظر گرفتن احتمال افزایش صادرات نفت ایران به بازار جهانی پایین آمد و پیش از برگزاری اجلاس اوپک پلاس شاهد بالا رفتن قیمت بودیم.

درنهایت روز جمعه، بازارهای جهانی با افزایش قیمت بسته شد.

 پس از اینکه تولیدکنندگان اوپک پلاس درخواست آمریکا برای تسریع افزایش تولید را رد کردند، به دنبال تجدید نگرانی ها در مورد عرضه، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت با 2.20 دلار افزایش 82.74 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با 2.46 دلار افزایش 81.27 دلار معامله شد.

*  دست رد اوپک‌پلاسی‌ها به ‌درخواست آمریکا

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، روز پنجشنبه توافق کردند به برنامه خود برای افزایش تولید نفت به میزان 400 هزار بشکه در روز از دسامبر پایبند باشند.

*  بالاترین قیمت بیش از 3 سال و نیم گذشته

رکورد قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2021 در 18 اکتبر برابر با 26 مهر ماه 1400 به دنبال کمبود گاز در جهان و به ویژه در اروپا و شکستن رکورد قیمت این سوخت به 84.04 دلار در هر بشکه رسید بالاترین رقم از 10 آوریل 2018 به شمار می رود.

در آن زمان قیمت سبد نفتی اوپک به 84.09 دلار در هر بشکه رسیده بود.

رکورد قیمت گاز سبب شد تا، کشورها برای تولید برق به جای استفاده از گاز از نفت کوره و سایر سوخت استفاده کنند.

* پیش بینی نفت 120 دلاری

در عین حال، یک بانک آمریکایی در یادداشتی نوشت قیمت نفت برنت تا پایان ماه ژوئن 2022، به 120 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

بحران کنونی انرژی دلیل این بانک برای افزایش پیش بینی قیمت نفت عنوان شده است و این بانک معتقد است قیمت نفت خام، زغال سنگ، گاز طبیعی و ال ان جی به علت کمی عرضه سر به فلک می گذارد.

«بانک آمریکا»، یک ماه پیش، پیش‌بینی کرده بود درصورتی که زمستانی سردتر از معمول داشته باشیم، قیمت نفت می تواند در 6 ماه آینده به 100 دلار برسد. در آن زمان انتظار می رفت که این امر مهم ترین محرک بازارهای جهانی انرژی باشد.

بنا بر پیش بینی این بانک، بهبود تقاضا برای نفت از میزان عرضه در سال آینده پیشی خواهد گرفت و با کم شدن ذخایر نفت، قیمت نفت بالاتر خواهد رفت.

* رشد 30 دلاری قیمت طی 11 ماه

سبد نفتی اوپک سال 2021 را با قیمت 51.36 دلار در هر بشکه آغاز کرد و در پنجم ژانویه کمترین رقم برابر با 50.78 دلار در هر بشکه را ثبت کرد.

به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک طی 11 ماه گذشته رشد 30.06 دلاری داشته است.

*  کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ در روز ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ۹۹) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۰.۷۸ دلار در هر بشکه در ۵ ژانویه ثبت شده است.

*  قیمت هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 5 نوامبر ۲۰۲۱ یعنی جمعه 14 آبان، 82.22 دلار در هر بشکه فروخته شد.

متوسط قیمت نفت اوپک در ماه اکتبر نیز 82.11 دلار در هر بشکه برآورد شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =