ترکیه سد ایلیسو را نزدیک مرزهای عراق افتتاح کرد

رئیس جمهور ترکیه یک سد و یک نیروگاه برق را نزدیک مرزهای عراق افتتاح کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه یک سد و یک نیروگاه برق در جنوب شرقی این کشور و نزدیک مرز با عراق را افتتاح کرد.

به نوشته خبرگزاری «شفق» «سد ایلیسو» یک سد سنگی با سطح بتنی بر روی رودخانه دجله نزدیک روستای ایلیسو و در امتداد مرز استان‌های «ماردین» و «شرناق» ترکیه است. این سد یکی از ۲۲ سد پروژه جنوب شرقی آناتولی است و هدف آن تولید برق، کنترل سیل و ذخیره آب است. ساخت این سد در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و ابتدا انتظار می‌رفت تا سال ۲۰۱۶ تکمیل شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مراسم افتتاح این سد گفت: «ما باید از تمام توان بالقوه  خود برای محافظت از کشورمان برابر بحران غذایی ناشی از خشکسالی و به طور مشابه برابر بحران انرژی که به طور فزاینده قابل مشاهده است، استفاده کنیم.»

وی ادامه داد: «ما نمی توانیم حتی یک قطره از منابع آبی کشورمان را هدر دهیم. همچنین باید تولید انرژی های تجدیدپذیر را بر اساس منابع خودمان به حداکثر برسانیم.»

رئیس جمهور ترکیه این پروژه بررودخانه دجله را نمادی از صلح، برادری، آرامش، رفاه و قدرت خواند. اردوغان در این مراسم بر اهمیت این تاسیسات تاکید کرد زیرا جهان و ترکیه با خطر خشکسالی روبرو هستند.

اردوغان در خاتمه  گفت: «تصویر تاریکی که توسط سناریوهای مربوط به آینده جهان ترسیم شده است، ایجاب می کند که ما برای همه احتمالات آماده باشیم.»

دجله، رودی است که از دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه توروس در شرق ترکیه سرچشمه می‌گیرد پس از ورود به عراق از میان شهرهای بزرگی چون بغداد و موصل عبور کرده به فرات و سرانجام هر دو به کارون می‌پیوندد که اروندرود را تشکیل می‌دهند و در پایان به خلیج فارس سرازیر می‌شوند. این رود با ۱۸۵۰ کیلومتر طول، شست و هشتمین رود جهان از این حیث است.

آب گیری سد ایلیسو نگرانی های زیادی را برای عراق و سوریه به همراه داشته است. حجم مخزن این سد حدود 10 میلیارد متر مکعب است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1117587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =