شیوع چاقی در دانشجویان/ تدوین طرحی با هدف حضور متخصصان تغذیه در خوابگاه‌ها

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تدوین طرحی در زمینه حضور متخصصان تغذیه در خوابگاه‌ها خبر داد و گفت: این طرح پس از اجرا و انجام پژوهش‌های لازم می‌تواند به صورت طرحی جامع در سطح کشوری ارائه شود.

نادیا اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز درباره وضعیت تغذیه در کشور اظهار کرد: انسان‌ها در دنیای امروز به‌دنبال سبک زندگی سالم هستند این مسئله شامل فاکتورهایی مانند ورزش، خواب‌ مناسب، استرس کم وتغذیه سالم است.

وی ادامه داد: تغذیه سالم، مهم‌ترین فاکتور در سبک زندگی است که در درمان و البته پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیابت، اضافه وزن و اختلالات خونی موثر است. موارد یاد شده در کشور ما بسیار شایع هستند.  بر اساس آمار مرکز تحقیقات قند و لیپید تهران در سال 77، 63درصد از جمعیت کشور درگیر اضافه وزن و چاقی هستند که رقم بسیار بالایی است.

شیوع چاقی در دانشجویان

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: چاقی بر ایجاد بیماری‌هایی مانند دیابت بسیار تاثیرگذار بوده و دغدغه اصلی این است که این آمارها میان دانشجویان نیز دیده می‌شود. در حالی که به این مسئله کم‌توجهی شده است.

بی‌توجهی دانشجویان رشته‌های بالینی به تغذیه

وی به اقداماتی که در زمینه تغذیه دانشجویان انجام شده است، اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دانشجویان علوم پزشکی در عرصه بالینی مشغول به کار هستند و شیفت‌ها و کلاس‌های طولانی‌مدت دارند؛ زمانی که به خوابگاه برمی‌گردند به اندازه کافی به تغذیه‌شان اهمیت نمی‌دهند.

رضایت 70 درصدی دانشجویان از کیفیت غذا

اکبرزاده بیان کرد: تلاش بر این است که با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی‌شده و با نظر تعدادی از متخصصان تغذیه، کیفیت غذای دانشجویان و سلامت آن را بهبود بخشیم.  با توجه به تمایل دانشجویان سعی شد نظرسنجی‌هایی در زمینه میزان کیفیت غذا از دانشجویان انجام شود. در نتیجه 70درصد دانشجویان از کیفیت غذا راضی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 2منوی غذایی در وعده ناهار و 3منوی غذایی در وعده شام داریم.  در وعده شام منوی رژیمی اضافه شده است که دانشجویان تمایل داشته باشند می‌توانند از این منو استفاده کنند.

وی با اشاره به دغدغه‌مندی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه تغذیه مناسب دانشجویان گفت: به‌دنبال افزایش منوی غذای دانشجویی، تنوع غذایی و بهبود کیفیت غذا هستیم.  با تلاش‌های معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روزهای جمعه نیز غذا برای دانشجویان این دانشگاه سرو می‌شود. چالشی که در اکثر دانشگاه‌های کشور وجود دارد این است که در روزهای جمعه غذا برای دانشجوها سرو نمی‌شود. تهیه غذا حتی یک روز در هفته با شرایط اقتصادی امروز، برای دانشجویی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد؛ بسیار دشوار است.

کاهش 1500 تومانی  قیمت غذای  دانشجویی

دبیر کمیته تغذیه شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد نرخ مصوب هر وعده غذای دانشجویی در سال تحصیلی جاری عنوان کرد: نرخ مصوب  تا ماه پیش 1500 تومان بود که قرار شد که به 3هزار تومان برسد؛ اما با تلاش‌های شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت این قیمت به 2هزار تومن کاهش یافت.

حضور متخصصان تغذیه در خوابگاه ‌های دانشجویی

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تلاش بر این است که  بتوانیم وضعیت تغذیه دانشجویان و سبک زندگی آنها را بهبود بخشیم و از برخی اختلالات و بیماری‌های شایع مانند افسردگی دانشجویان پیشگیری کنیم.
در این راستا طرحی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه شد که تعدادی متخصص و مشاور تغذیه در هر خوابگاه در دسترس دانشجویان حضور داشته باشند تا دانشجویان بتوانند از آنها برنامه غذایی و مشاوره بگیرند.؛ چراکه سبک درست تغذیه،  با آنچه در ذهن عموم مردم وجود دارد متفاوت است.

اکبرزاده با بیان اینکه با تغییرات کوچک می‌توان قدم بزرگی در به وجود آوردن سبک زندگی سالم در دانشجویان ایجاد کرد، گفت: قرار است که با مساعدت رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از اجرای این طرح و برخی تحقیقات بتوان آن را در سطح کشوری به صورت طرحی جامع ارائه کرد.

جای خالی پژوهش درباره سبک زندگی دانشجویان

وی افزود: متاسفانه تحقیقات جامعی بر سبک زندگی دانشجویان انجام نشده است. در کنار این طرح می‌توان این تحقیقات را نیز انجام داد و به شکلی دقیق متوجه شد که سبک زندگی دانشجویان چیست و این سبک زندگی چقدر برای آنها سالم و یا مضر است.

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی که خارج از پایتخت هستند، نیاز به توجه بیشتری دارند. برای مثال دانشجوهای دیگر استانها چه فرقی با امثال من دارند که در دانشگاه شهید پزشکی می توانم دو منوی غذایی را انتخاب کنم. این در صورتی است که حتی همان یک وعده غذایی که به آنها داده می‌شود، کیفیت مطلوبی ندارد.  باید بررسی گسترده و توجه زیادی به مسئله کیفیت و میزان غذای دانشجوهای علوم پزشکی  شود و در این زمینه نیازمند آیین‌نامه و ابلاغیه رسمی هستیم. چون هزینه‌های دانشجو مسئله‌ای سراسری بوده و سرانه‌ها یکسان است.

وی درباره ارائه غذای دانشجویی در دوران کرونا گفت: از ابتدای اپیدمی کرونا به دانشگاه ابلاغ شد که سلف‌ها تعطیل شود و تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان رشته‌های بالینی خدمات دریافت کنند. در حال حاضر نیز سلف دانشگاه به خاطر شرایط کرونا باز نشده است؛ چون ریسک ابتلا به بیماری را  افزایش می‌دهد.  با توجه به بازگشایی مجدد مکان سرو غذای دانشگاه‌ها باید  تغییر کند همچنین پروتکل‌های مشخصی برای سلف دانشجویانی که در دانشکده مشغول به تحصیل هستند،  تعیین و ابلاغ شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1117588

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =