نظامیان هلندی تا سال ۲۰۲۲ در کردستان عراق می‌مانند

دولت هلند از تمدید ماموریت نظامی نیروهای خود در عراق و منطقه کردستان عراق تا یک سال دیگر خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «هنک کمپ» وزیر دفاع هلند و «بن کناپن» وزیر امور خارجه هلند در نامه‌ای به قانونگذاران هلندی تایید کردند که هلند ماموریت نظامی خود در عراق را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ دی ۱۴۰۱) تمدید خواهد کرد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «کردستان-۲۴» از جمله ماموریت نیروهای هلندی در منطقه کردستان عراق حفاظت از  فرودگاه بین‌المللی اربیل است. حدود ۱۵۰ نظامی هلندی از این فرودگاه بین‌المللی در پایتخت کردستان عراق محافظت می‌کنند.

علاوه بر این، ارتش هلند نیز پس از درخواست فرمانده ائتلاف تحت رهبری آمریکا مبنی بر اینکه نظامیان هلندی از مشاوران و اعضای ائتلاف در منطقه کردستان محافظت کنند، وظیفه جدیدی را بر عهده خواهد داشت. نظامیان هلندی همچنین به ماموریت آموزشی در بغداد ادامه خواهند داد و از ستاد ائتلاف ضد داعش با افسران رابط و ستاد پشتیبانی خواهند کرد.

وزارت دفاع هلند همچنین با قرار دادن یک مشاور نظامی در وزارت امور پیشمرگه، به ​​حمایت از برنامه اصلاحات پیشمرگه ادامه خواهد داد.

وزرای دفاع و خارجه هلند در این نامه نوشتند: «با این تمدید فنی یک ساله، هلند به عنوان یک شریک قابل اعتماد به نبرد علیه داعش کمک می‌کند.»

در این نامه آمده است که دولت هلند علیرغم شکست داعش در عراق و سوریه، این گروه تروریستی را همچنان یک تهدید می‌داند.

در جریان نشست ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در ۲۲ اکتبر با حضور «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، اعضای ائتلاف تحت رهبری به اتفاق آرا موافقت کردند که مبارزه با داعش پایان نیافته است. در این دیدار، دولت آمریکا همچنین بر اهمیت تداوم حضور نظامی خود در شمال شرق سوریه و عراق تاکید کرد.

چندی قبل نیز معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران و عراق  گفت که حضور ایالات متحده در عراق برای مدت طولانی خواهد بود و  هدف واشنگتن تقویت منطقه اقلیم کردستان است.

 «جنیفر گاویتو» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران و عراق  طی سخنانی در مجمع سالانه اندیشکده موسسه تحقیقات خاورمیانه (MERI) در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق گفت که واشنگتن به دنبال مضاعف کردن سرمایه‌گذاری خود در این منطقه است وهیچ قصدی برای کنار گذاشتن تعهدات خود به مردم اقلیم منطقه‌ای کردستان ندارد.

گاویتو گفت: «گفتن این موضوع واقعاً مهم است که عراق، افغانستان نیست.»

وی گفت که تعهد ایالات متحده به اقلیم کردستان در سرمایه گذاری عظیم در ساختمان در حال ساخت کنسولگری جدید در پایتخت اقلیم کردستان روشن است. ما به  توسعه مستمر نیروهای امنیتی عراق از جمله پیشمرگه متعهد هستیم.

 به گفته وی، واشنگتن به عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در حال انتقال «مشاوره و  کمک به عراق است. او گفت که ایالات متحده هم با دولت مرکزی عراق و هم با حکومت اقلیم کردستان در مشارکت برای حمایت از یک کشور با ثبات، مستقل، مرفه و دموکراتیک کار می‌کند.

خروج نیروهای آمریکایی از عراق پس از رای در مجلس عراق مبنی بر اخراج تمامی نیروهای خارجی در خاک این کشور در سال ۲۰۲۰ آغاز شد. در سپتامبر سال گذشته، ارتش ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد شمار نیروهای خود را در این کشور کاهش دهد.

در آوریل سال جاری، ژنرال «فرانک مک‌کنزی»، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گفت که قصدی برای خروج ۲۵۰۰ نظامی در عراق  وجود ندارد و عملیات  علیه داعش ادامه خواهد یافت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1117591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =