تاسیس دانشکده‌های موضوعی در حوزه عمران ضروری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس دانشکده‌های موضوعی در حوزه عمران را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین رویداد ملی سکوی پرتاب روش‌های نوین ساخت و ساز که صبح امروز در واحد علوم تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: نوع عملکرد ما در علمی کردن فرآیند مسکن به گونه‌ای بوده که رشته عمران نسبت به گذشته جایگاه خود را از دست داده است. یکی از سنتی‌ترین روش‌های مورد استفاده ما در حوزه مسکن است. اتفاقات چند دهه گذشته با نگاه صورت گرایانه به مسئله بوده است. 

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بهترین معادن سنگی در کشور وجود دارد، بارها شاهد آن بودیم که این موارد با اندکی تغییر از خارج از کشور وارد می‌شود. دانشگاه‌های ما به صورت علم پایه به مسائل نگاه می‌کنند و فناوری موضوع اصلی ما نیست. اسم وزارت علوم فناوری را دارد ولی فناوری به عنوان حاشیه تلقی می‌شود و باید به عنوان متن به آن نگاه کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فناوری در حوزه آموزش و پژوهش، کاربرد دارد. ما دانشگاه تکنولوژی را به صورت صنعتی تعریف کرده‌ایم، صنعت در کنار فناوری رشد می‌کند و صنعت بر اساس فناوری محصول تولید می‌کند. 

طهرانچی افزود: نگاه ما به فناوری از بنیان غلط است. ما در کلاس‌های مهندسی هم آموزش فناوری نداریم. محصول خروجی دانش‌پایه پژوهشگری است که مقاله تولید می‌کند. ما باید دانشگاه و دانشکده‌های فناوری پایه داشته باشیم نه دانشکده‌های دانش پایه. در کدام موارد دانشگاه به عنوان سازمان فناوری معرفی شده‌است؟ دانشگاه باید در این مسیر حرکت کند و این نگاه می‌تواند آینده کشور ما را تضمین کند.

وی اضافه کرد: در موضوع ساختمان باید حرفه‌ای و فناورانه ورود کنیم و در دانشگاه‌ها دانشکده‌های موضوعی در حوزه عمران داشته باشیم. موضوع ساختمان در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فناوری بسیار مهم است. نباید به ساختمان با دید تکنیکال نگاه کرد. 

طهرانچی بیان کرد: زمانی که یک برج را طراحی می کنید اقتصاد و مدیریت زمان مهم می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی طرح پایش داشته و مفتخر است بیش از ۳۰ عنوان چالش کشور را به عنوان مسئله مطرح کرده و به صورت یک نظام واره ۳۰ هزار پایان نامه به آن پرداخته است. باشگاه پژوهشگران مامور شده‌است که این موارد را به صنعت برساند.

وی خاطرنشان کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد رونمایی شده است که آینده ۵ سال آینده بر اساس آن پیش می‌رود. یکی از بسته‌های کاری ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله حل دانشگاه است. ۵ هدف برای این مورد تنظیم شده است. ارتقای حل مسئله مبتنی بر نیاز آموزشی، افزایش درآمد دانشگاه از حل مسئله، ارتقای نظام پژوهش با قابلیت حل مسئله چند نمونه از این اهداف است که در این برنامه شاهد آن هستیم.

طهرانچی در پایان گفت: نگاه رهبری به مسئله پژوهش و فناوری به عنوان یک جریان محسوب شده که با کار دوستان و  ارتباط نظام‌مند بانهادهای بیرونی محقق می‌شود. بیش از ۶هزار نفر فارغ‌التحصیلان در حوزه‌های مختلف صنعت حضور دارند.

عملیاتی شدن ارتباط صنعت و دانشگاه نیازمند همت مسئولان است

جوان مجیدی رئیس مرکز نوآوری و شکوفایی گروه مالی بانک مسکن در ادامه این مراسم گفت: برای عملیاتی شدن ارتباط صنعت و دانشگاه نیازمند همت مسئولان هستیم. در این راستا باید از نخبگان حمایت کرد. مسئولان باید فرمایشات رهبری را در حوزه حمایت از نخبگان به عنوان نقشه راه تلقی کنند.

وی ادامه داد: تکنولوژی در جهان امروز برای تولید ثروت در جامعه کاربرد دارد. دانشگاه محل پرورش و تربیت نیروی انسانی فرهیخته است اگر این نیرو بتواند دانش خود را کاربردی کند منجر به پیشرفت کشور خواهد شد.

مجیدی خاطرنشان کرد: دانشگاه در زمینه ارتباط صنعت دانشگاه باید دانش دانشجویان را ارتقا داده و آن‌ها را برای حضور در جامعه آماده کند. از طرفی صنعت باید نتایجی که از حوزه پژوهش به دست می‌آید را کاربردی کرده و اشتغالزایی را برای کسب مهارت فراهم کند.

وی افزود: بانک مسکن شناسایی نخبگان از جامعه دانشگاهی را آغاز کرده انشالله با مسیری که صنعت ترسیم می‌کند، شاهد رویدادهای بزرگ‌تری باشیم.

تحصیل حدود 100 هزار دانشجوی نخبه در واحدهای دانشگاه آزاد

نگاهداری مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در ادامه این مراسم گفت: دانشگاه آزاد با ۹۸ هزار و۸۰۰ نفر از نخبگان جوان کشور ارتباط دارد. این باشگاه در ۳۰۰ واحد دانشگاهی و ۱۳۵ مدرسه سما شعبه دارد و در حوزه شناسایی نخبگان فعال است. 

وی افزود: مهم‌ترین برنامه‌های باشگاه، برگزاری مسابقات علمی و فناوری در حوزه دانشی، است. طرح‌های پژوهشی دانشجویی باشگاه توسعه یافته است. همچنین توانمندسازی دانشجویان را دنبال کرده‌ایم. از طرفی راه‌اندازی باشگاه های پایش را شاهد بودیم که امروز شاهد یکی از اقدامات باشگاه پایش هستیم تا از ظرفیت پایان نامه های دانشگاه آزاد در راستای رفع نیاز کشور استفاده شود.

نگاهداری بیان کرد: در حال حاضر  پژوهش ازحالت فردی به پژوهش جمعی تبدیل و منجر به افزایش مشارکت و افزایش پاسخگویی دانشگاه آزاد به نیازهای کشور می‌شود. ۳ هزار و ۵۰۰ پایان نامه در ۳ سال گذشته در ۳ حوزه عمران شهرسازی معماری انجام شده‌است. ۱۳ هزار و ۵۰۰ مورد نیز در همین راستا در حال انجام است. ۳ هزار و ۲۰۰ پایان نامه و رساله دکتری جمع ‍آوری شده که ۲۰ پایان‌نامه برتر شناخته شده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =