شکاف جنسیتی فارغ‌التحصیلان عربستانی/ ۳۲ درصد فارغ‌التحصیلان زن عرب بیکارند

آمارها نشان می‌دهد ۳۲ درصد فارغ‌التحصیلان زن عربستانی بیکار هستند، در حالی که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان مرد این کشور نزدیک به ۴ درصد است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، عربستان صعودی در سال‌های اخیر برنامه‌ای جدی برای حرکت به سمت اقتصاد دانشی تدوین کرده است. نوسازی سیستم آموزش عالی یکی از مواردی است که بر اساس این برنامه در اولویت قرار گرفته است. در این راستا، بودجه تحقیقات دانشگاهی در این کشور افزایش یافته است.

افزایش تعداد دانشگاه و دانشجویان یکی از نتایج این برنامه است که سبب نگرانی کارشناسان این کشور شده است. این کارشناسان معتقدند؛ افزایش سرمایه‌گذاری در آموزش عالی، سبب افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان می‌شود و اگر بازار کار مناسب برای این افراد فراهم نباشد، نرخ بیکاری در این کشور افزایش خواهد یافت.

بررسی آماری تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و فرصت‌های شغلی نشان می‌دهد؛ در حالی که هم‌اکنون نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عربستان حدود ۱۵.۵ درصد است؛ اما با افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان، افراد بیشتری یا بیکار خواهند ماند یا ناچارند مشاغلی را بپذیرند که نیازی به مدرک دانشگاهی ندارد.

گفتنی است که شکاف جنسیتی تاثیر روشنی بر اشتغال فارغ‌التحصیلان این کشور داشته است. به طوری که تنها ۳.۹ درصد از فارغ‌التحصیلان مرد در عربستان بیکار هستند؛ اما نرخ بیکاری زنان ۳۲ درصد است.  

یکی دیگر از مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان عربستانی، دانشجویانی هستند که خارج از این کشور تحصیل کرده‌اند و به امید یافتن شغل به کشور خودشان بازمی‌گردند. عربستان برنامه‌ای برای اشتغال این افراد ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =