متولیان فرهنگ در اقناع دانشجویان ضعف دارند/ تنوع فرهنگی و اعتقادی نسل جوان

یک مدرس دانشگاه در واکنش به عکس جنجالی دختران مقابل دانشگاه تهران، گفت: اتفاقی که افتاد اتفاق عجیب و غریبی نبود، بلکه بازخورد و انعکاسی از فضای فرهنگی برخی از دانشجویان کشور بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در روزهای اخیر عکسی از چند دختر جوان با لباس فارغ‌التحصیلی در مقابل دانشگاه تهران منتشر شد که واکنش‌های متعدد و بازتاب زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ها داشت. در واکنش به این افراد نیز عده‌ای با چادر مشکی عکسی مشابه در همان موقعیت انداختند که عکس‌العمل‌هایی در فضای مجازی درپی داشت.

حسین محمدی‌فام در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره اینکه چقدر اقدامات نمایشی اینچنینی بر افکار مردم و به‌ویژه دانشجویان موثر است، گفت: آنچه در فضای فرهنگی جامعه به‌ویژه در دانشگاه‌ها مورد غفلت مسئولان فرهنگی قرار گرفته، کار زیربنایی فرهنگی است.

این مدرس دانشگاه در مورد عکس بی‌حجابی که از دختران دانشجو جلوی دانشگاه تهران گرفته و در فضای مجازی منتشر شد، اظهار کرد: اتفاقی که افتاد اتفاق عجیب و غریبی نبود، بلکه بازخورد و انعکاسی از فضای فرهنگی برخی از دانشجویان کشور بود.

وی تشریح کرد: واقعیت این است که در جامعه ما همه طیف انسانی با افکار مختلف وجود دارد. هم خانم‌های به‌شدت محجبه می‌بینیم؛ هم خانم‌هایی که هیچ اعتقادی به حجاب ندارند. اگر در جامعه یک عده بی‌حجاب دیدیم نباید ناراحت شویم و از طرفی هم اگر یک عده با حجاب دیدیم نباید خیلی ذوق‌زده شویم.

محمدی‌فام ادامه داد: این افراد نیز بخشی از همین جامعه هستند که در یک سنی وارد دانشگاه می‌شوند و بعد فارغ‌التحصیل می‌شوند. در دیگر دانشگاه‌های کشور نیز با همین تنوع فرهنگی و اعتقادی مواجه هستیم.

محیط دانشگاه نیازمند کار زیربنایی فرهنگی است

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این نکته که نیاز است در محیط دانشگاه کار فرهنگی زیربنایی انجام شود، توضیح داد: باید اندیشه دختر دانشجو نسبت به حجاب اصلاح و در واقع کار اندیشه‌ای انجام شود. در غیر اینصورت برگزاری چند مراسم و کارهای روبنایی مشکلی را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: باید دید آیا توانسته‌ایم در 4 سالی که دانشجو در اختیار مسئولان فرهنگی است؛ دختری را که قبل از دانشگاه اعتقادی به  مسئله حجاب نداشته، قانع کنیم که برای شأن و صیانت از خودش حجاب را رعایت کند یا خیر. متاسفانه این اتفاق در دانشگاه رخ نمی‌دهد یا خیلی کم اتفاق می‌افتد.

محمدی‌فام اضافه کرد: این موضوع تلنگر خوبی بود تا مسئولانی که در دانشگاه و محیط‌های دانشگاهی مانند نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، بسیج، معاونت فرهنگی و نهادهای مختلف فرهنگی دست‌اندرکار هستند این مسئله را جدی بگیرند.

 این استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که اقناع فکری همان کار زیربناییِ مورد نیاز است، بیان کرد: اگر دانشجو از نظر فکری اقناع شود که حجاب مسئله‌ای برای حفظ شأن و صیانت از خودش است، کمتر شاهد این مسائل هستیم.

وی در ادامه تشریح کرد: اقناع فکری دانشجو یک بعد مسئله است و مسئله بعدی که مطرح می‌شود این است که هر جامعه‌ای قوانینی دارد که در حال حاضر حجاب جزو قوانین کشور ایران است و ما اگر نتوانستیم دانشجو را برای داشتن حجاب اقناع کنیم؛ حداقل می‌توانستیم او را نسبت به این موضوع قانع کنیم که برداشتن حجاب کاری غیرقانونی است.

‌محمدی فام افزود: یکی از اشتباهات ما این است که اگر دختر یا پسری کاری خلاف انجام می‌دهد، بلافاصله می‌خواهیم با کمیته انضباطی و حراست با آن برخورد کنیم؛ در صورتی که این کار باید آخرین مرحله باشد.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه در اقناع دانشجو درباره رعایت حجاب و ارتباط با نامحرم ضعیف عمل کرده‌ایم، بیان کرد: اینکه هزاران دختر دانشجو را بیاوریم جلوی دانشگاه تهران عکس بگیرند حرکت بدی نیست و تنوع فکری و فرهنگی را نشان می‌دهد؛ اما جای کار زیربنایی را پر نمی‌کند.

مسئولان فرهنگی دغدغه‌مند نیستند

وی در مورد اینکه چرا با خلأ کار فرهنگی عمیق در کشور مواجه هستیم، گفت: در واقع مسئولان فرهنگی باید دغدغه فرهنگ داشته باشند؛ دغدغه یعنی اینکه رهبر انقلاب می‌گوید«من حاضرم جانم را در راه فرهنگ بدهم»؛ اما متاسفانه برخی از آقایان مسئول به عنوان سمت اداری به این مسئله نگاه می‌کنند.

‌محمدی فام ادامه داد: فرهنگ در قالب کار اداری نمی‌گنجد و کسی که دغدغه کار فرهنگی داشته باشد، تمام روز و شبم مشغول کار فرهنگی است. اگر در این زمینه دغدغه‌مندی فرهنگی وجود نداشته باشد و به آن در حد گزارش عملکرد بسنده کرد، کار عمیق فرهنگی صورت نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مسئولان باید درد دین و درد فرهنگ داشته باشند، اظهار کرد: سوال من این است که چند مسئول فرهنگی با دیدن این عکس متاثر شدند یا از اینکه به عنوان یک مسئول فرهنگی ضعیف عمل کردند، حالشان بد شد. خیلی اتفاقات بدتر هم رخ می‌دهد؛ اما بسیاری از مسئولان حتی ناراحت هم نمی‌شوند. یک مسئول فرهنگی باید درد داشته باشند تا این درد اثر کند و بتوانند کار عمیق فرهنگی انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =