هزینه‌های میلیاردی و بدون نتیجه حاصل کار شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت سالانه اقدام به انتشار ابلاغیه یا دستور العمل‌هایی می‌کند که این برنامه‌ها میلیاردها تومان هزینه برای دولت ایجاد خواهد کرد؛ اما بازخورد و نتیجه مطلوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان یک مرکز قانون‌گذاری در کشور فعالیت دارد؛ اما با وجود گذشت سال‌ها از تشکیل و فعالیت این نهاد، همچنین این سوال همواره مطرح است که آیا این شورا به درستی، رسالت خود را انجام می‌دهد یا خیر.

در این ارتباط علی بزرگخو در گفت‌وگو با ایسکانیوز با تاکید بر اینکه  شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند یک انقلاب فرهنگی درونی است، گفت: سن برخی از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نا آشنا بودن با مولفه فرهنگی باعش شده بود تا این شورای نیازمند بازسازی اساسی باشد.  این شورا نیاز داشت در سطح انتصاب یعنی اعضا و در نوع نگرش آنها  تغییر کند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سیاست‌های کلان کشور، رویکردهای کلان حاکمیتی  و فرهنگی سیاست‌گذاری انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت سالانه اقدام به انتشار ابلاغیه یا دستور العمل‌هایی می‌کند که این برنامه‌ها میلیاردها تومان هزینه برای دولت ایجاد خواهد کرد؛ اما بازخورد و نتیجه مطلوبی ندارد، گفت: نبود نتیجه مطلوب نشان می‌دهد که یکی از مراحل یا هر دو مرحله یعنی تصمیم و سیاست‌گذاری یا رویکرد گذاری و عملیاتی کردن ابلاغیه‌ها ضعف و مشکل وجود دارد. به عقیده بنده حوزه فرهنگی و آموزشی در هر دو مرحله با چالش رو به رو است.

وی با بیان اینکه اعضای این شورا باید متناسب با نیازهای روز فرهنگی جامعه تصمیم گیری کنند، گفت: در نتیجه افرادی باید در این شورا عضویت داشته باشند که به معضلات فرهنگی حال جامعه، تسلط و آشنایی کافی داشته باشند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت تناسب سن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را لازمه شناخت مولفه‌های فرهنگی دانست و گفت: البته اعتقاد نداریم که تمامی اعضا شورا باید جوان باشند؛ اما تعداد قابل توجهی از آنها باید جوان بوده و با مشکلات جوانان و دانشجویان آشنا باشند.

تمرکز و تخصص لازمه سیاست گذاری فرهنگی

وی درباره برخی از اعضای شورا که چند شغله بودند، اظهار کرد: سیاست گذاری فرهنگی در تمامی دنیا نیازمند تمرکز و تخصص است. البته اینکه بگوییم تمامی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دکتری سیاست گذاری فرهنگی داشته باشند، موضوعی آرمانی است؛ اما باید نسبت قابل قبولی بین سیاست گذاری و تخصص و سن اعضا وجود داشته باشد.

بزرگخو با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در مسیر فرهنگی مناسب حرکت کند، گفت: افرادی که چند شغل و مسئولیت دولتی دارند به دلیل مشغله کاری، تمرکز کافی و وقت مناسب برای فعالیت و سیاست گذاری ندارند. 

این فعال دانشجویی اضافه کرد: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد دارد سیاست گذاری فرهنگی مناسبی انجام دهد و آن را در جامعه تکثیر کند، نیازمند تحول و نگاه درونی نوینی است. همچنین باید رویکرد عملیاتی‌تر نسبت به مسائل فرهنگی داشته باشد.

وی با اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی درگیر سیاست زدگی شده است، گفت: در حال حاضر اختلاف نظرهای سیاسی بین اعضای شورا منجر به حذف برخی افراد شاخص مانند پورازغدی می‌شود یا بر عملکرد کلی شورا تاثیر منفی دارد.

گفتنی است، ایسکانیوز پیشتر در این خصوص با  محدثه ترابیان دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز گفت‌وگویی را انجام داده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =