رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از پیشرفت زوال عقل

دانشمندان می‌گویند می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم خطر بروز زوال عقل را کاهش داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از اکسپرس، دمانس (Dementia) یا زوال عقل به طیفی از علائم مرتبط با کوچک شدن مغز اطلاق می‌شود. زوال عقل شامل بیماری‌های مختلف می‌شود که معروف‌ترین آن آلزایمر است.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت نزدیک به ۵۵ میلیون نفر در جهان از زوال عقل رنج می‌برند که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها در کشورهایی با درآمد پایین زندگی می‌کنند.

دانشمندان به طور گسترده در حال تحقیق درباره این موضوع هستند که چگونه زوال عقل پیشرفت می‌کند، زیرا هنوز راهکاری قطعی برای جلوگیری از بروز آن یافت نشده است. با این حال، متخصصان تاکید دارند داشتن یک زندگی سالم می‌تواند خطر بروز این بیماری را به میزان قابل توجهی کم کند.

تحقیقات جدید نشان داده است یک ماده خاص در گوشت می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به این بیماری شود. دانشمندان می‌گویند اسید چرب امگا ۳ موجود در برخی گوشت‌ها تاثیری مستقیم در جلوگیری از پیشرفت زوال عقل و جلوگیری از بروز آن دارد. امگا ۳ باعث حفظ سلامت مغز می‌شود.

اسید چرب امگا ۳ شامل گروهی از چربی‌های غیراشباع است که باعث بهبود سلامتی قلب و مغز می‌شود. یافته‌های دانشمندان نشان داده است این اسید چرب خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد که از عوامل خطرآفرین در بروز آلزایمر و دمانس عروقی است.

یکی از بهترین منابع اسید چرب امگا ۳ ماهی‌های چرب است. از دیگر منابع غنی از این اسید چرب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- آنچوی
۲- ماهی کپور
۳- شاه ماهی
۴- ماهی خال مخالی
۵- ماهی سالمون
۶- ساردین
۷- قرص‌های مکمل (مصرف دو کپسول ۱۴۰ میلی گرمی قرص اسید چرب امگا ۳ در هفته)

متخصصان می‌گویند سطح اسید چرب امگا ۳ در ماهی تازه، یخ زده و یا کنسرو شده تفاوتی با یکدیگر ندارد و می‌توانید برای تامین آن از هر کدام از این منابع بهره بگیرید.

تحقیقات دانشمندان درباره رژیم غذایی و زوال عقل حاکی از آن است که مصرف غذاهای فرآوری شده می‌تواند به طور قابل توجهی روند این بیماری را تشدید کرده و بر حافظه تاثیر مخربی بگذارد. یکی دیگر از عوامل دخیل در زوال عقل بروز التهاب در مغز است که می‌تواند به دلایل مختلف بروز کند.

غذاهای فرآوری شده به ویژه چیپس، پفک، غذاهای کنسرو شده، فرآورده‌های گوشتی و مواردی از این دست که برای گروه‌های سنی مختلف تولید می‌شود، می‌تواند خطر بروز التهاب در مغز را افزایش دهد. به طور عمومی توصیه می‌شود از مصرف غذاهای فرآوری شده و به ویژه مواد غذایی که افزودنی دارد، اجتناب کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =