اقلیت جامعه در توییتر و اینستاگرام فعالیت دارند/ حضور کمرنگ مذهبی‌ها در فضای مجازی

یک استاد دانشگاه و جامعه‌شناس گفت: فعالان عرصه فضای مجازی مانند توییتر و اینستاگرام، درصد کمی از مردم را تشکیل می‌دهندو با تولید محتوا و فعالیت‌های پیاپی جوی به راه می‌اندازند تا جایی که افراد تصور می‌کنند کل مردم ایران اینگونه رفتار می‌کنند.

محمدمهدی لبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با بیان این مطلب که تفکیک بین عرصه عمومی و عرصه خصوصی(مربوط به زندگی شخصی افراد) در جامعه‌شناسی دنیا به عنوان موضوعی اساسی مدنظر است، اظهار کرد: افراد در محیط خصوصی از آزادی عمل برخوردار هستند و می‌توانند به شکل دلخواه رفتار کرده و حتی بسیاری از قواعد رسمی جامعه را نیز رعایت نکنند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: در محیط‌های بیرونی بر مبنای قواعد، هنجارها و ارزش‌هایی که بر جامعه حاکم است، عمل می‌شود. نکته بعدی این است که هر انسانی در محیطی که رشد می‌کند فرآیند جامعه‌پذیری را طی می‌کند؛ به این معنا که از کودکی در خانواده، مدرسه، دبیرستان و دانشگاه یاد می‌گیریم در جامعه‌ای که هستیم چگونه باید رفتار کرد.

وی با اشاره به اینکه فرآیند جامعه‌پذیری در ایران با فرآیند جامعه‌پذیری در ژاپن، کانادا یا چین متفاوت است، تشریح کرد: هر فردی هنجارهای خود را درونی کرده و بر مبنای آن رفتار می‌کند. همه جامعه‌شناسان دنیا در این زمینه هم‌عقیده هستند که رفتارهای ما محصول جامعه‌پذیری است و اگر در این فضا اختلالی ایجاد شود، روند کار مختل شده و از مسیر طبیعی خود خارج می‌شود.

لبیبی ادامه داد: زمانی که رفتار فرد در سطح جامعه است، نمی‌توان گفت این رفتار فقط به خودش مربوط می‌شود. ما در نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم که ارزش‌های اسلامی در آن حاکم است. این نظام ارزش‌های اسلامی را قبول دارد و اکثریت مردم نیز به آن پایبند هستند. برای مثال در ماه محرم گستردگی حضور مردم در عزاداری‌ها را می‌بینیم و به هیچ عنوان نمی‌توانیم بگوییم که این مسئله به نظام سیاسی وابسته است؛ بلکه به اعتقادات مردم برمی‌گردد.

این استاد دانشگاه درباره اینکه چقدر اقدامات نمایشی، در جذب مردم و به‌ویژه جوان‌ها موثر است، بیان کرد: مردم از دایره انقلاب اسلامی خروج نکردند که بخواهیم آنها را به این دایره برگردانیم. در واقع گروهی تحت تاثیر ارزش‌های غربی حرکتی انجام می‌دهند و می‌خواهند بگویند ما به حجاب اعتقادی نداریم و آن را بروز می‌دهیم.

این جامعه‌شناس ادامه داد: کسی که به حجاب اعتقادی ندارد را زندانی نمی‌کنند مگر اینکه فرد بخواهد آن را عملا در جامعه اعلام کند. بسیاری از مسائل اگر اعتقاد درونی فرد باشد جامعه و اسلام با آن مشکلی ندارد و کاملا نیز محترم است؛ اما اگر این فرد اعتقادش را در جامعه علنی کرده و زمینه تحریک برای افراد دیگر ایجاد کند، کار درستی نیست.

افرادی که به دختران بی‌حجاب عکس‌العمل نشان دادند، از صلح‌آمیزترین شیوه ممکن استفاده کردند

وی اضافه کرد: به عنوان مثال افرادی که به عکس دختران بی‌حجاب عکس‌العمل نشان دادند از صلح‌آمیزترین شیوه ممکن استفاده کردند و می‌گویند اگر شما حضور دارید، دیگرانی نیز وجود دارند. این افراد کسانی نیستند که به حکومت مربوط باشند بلکه افراد معمولی هستند که در جامعه زندگی می‌کنند. اینها اعتقاد به حجاب دارند و اکثریتی را در جامعه تشکیل می‌دهند. رفتار دختران بی‌حجاب، هنجارها و ارزش‌های اکثریت جامعه را زیرسوال برده و باعث تقابل و دوگانگی در جامعه می‌شود.

لبیبی با بیان اینکه فعالان عرصه فضای مجازی مانند توییتر و اینستاگرام، درصد کمی از مردم را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی بخش کوچکی از مردم در این فضا قرار دارند؛ درواقع این افراد عده کمی هستند که مردم را نمایندگی می‌کنند و با تولید محتوا و فعالیت‌های پیاپی جوی به راه می‌اندازند تا جایی که افراد تصور می‌کنند کل مردم ایران اینگونه رفتار می‌کنند؛ در حالی که اقلیت بسیار کوچکی هستند که آن اقلیت فعال و اکثریت غیرفعال هستند.

این استاد دانشگاه گفت: ما نیز باید فضاسازی را انجام دهیم و اگر کسی اندیشه‌اش را بیان می‌کند، دیگرانی نیز باید باشند که اندیشه‌شان را به صورت مستدل بیان کنند؛ اصلا بحث تقابل و درگیری مطرح نیست. متاسفانه بخش مذهبی و معتقد جامعه ما انگیزه‌ای ندارد که در این عرصه‌ها فعالیت مستمر داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با خلأ کار فرهنگی عمیق در جامعه مواجه هستیم، گفت: یک اینکه مسئولان فرهنگی نباید تنها در حد شعار عمل کنند و فعالیت موثر در حوزه فرهنگی داشته باشند و طرح‌های جدید ارائه دهند، فیلم‌ها، کلیپ‌های کوتاه و فیلم‌های مستندی که بتواند فرد را قانع کند نه صرفا کارهای تبلیغاتی.

لبیبی ادامه داد: نکته دوم نیز تشویق مردم به حضور در فضای مجازی در مقابل هجمه‌های اینچنینی است. مردم ما توانایی‌های بسیار خوبی دارند که می‌توانند در این حوزه‌ها کارهای موثری انجام دهند. باید بتوان آن بخشی از جامعه را که خاموش است فعال کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که بانوان می‌توانند در عرصه علمی حرفی برای گفتن داشته باشند و در این عرصه‌ها تجلی یابند، بیان کرد: یک زن نباید به جایی برسد که روی بی‌حجابی مانور دهد؛ بلکه می‌تواند به‌عنوان زنی اندیشمند در بهبود شرایط جامعه موثر باشد. این مسئله می‌تواند ارزشمند باشد و گرنه صرف اینکه ما یک نمایشی دهیم، یکسری را ناخواسته جذب کنیم، به شعور مردم توهین کنیم و وجدان جمعی جامعه را تحت تاثیر قرار دهیم، نفعی به حال جامعه نخواهد داشت.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1117745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =