روسیه آب هسته‌ای روانه خانه‌ها می‌کند

روسیه در حال آزمایش سیستمی است که در آن آب مصرفی خانه‌ها از طریق یک رآکتور شناور گرم می‌شود و به خانه‌های مردم در یک شهر دورافتاده سیبری پمپ می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ گرمایش هسته‌ای آب مصرفی خانه‌های روسی با استفاده از انرژی تولید شده در یک کرجی در اقیانوس منجمد شمالی –که قبلا چرنوبیل شناور روسیه نام گرفته-انجام خواهد شد.

در این طرح که توسط «رزاتوم» (Rosatom)، شرکت هسته‌ای وابسته به دولت- مطرح شده، قرار است برای گرم کردن آب مصرفی از گرمایی استفاده شود که به عنوان بخار از طریق برج‌های خنک کننده نیروگاه‌های شکافت هسته‌ای شناور تخلیه می‌شود- که در غیر این صورت هدر می‌رود.

برخی کارشناسان معتقدند که این طرح می‌تواند به کاهش استفاده از زغال سنگ و گاز و در نهایت انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین به حداقل رساندن عوامل گرمایش زمین کمک کند. این در حالی است که شرکت‌هایی در آمریکا، چین و فرانسه نیز در حال بررسی ساخت رآکتورهای مشابهی هستند.

با این حال، ساکنان شهر دورافتاده پوک گزینه دیگری به غیر از مصرف آب هسته‌ای ندارند و نمی‌توانند از دریافت گرمای هسته‌ای خودداری کنند، حتی اگر هنوز هم نگرانی‌هایی از نظر ایمنی وجود داشته باشد. به طور مثال یکی از ساکنان زمانی که از او در مورد خطر نشت تشعشع هسته‌ای به آب و یا انفجار پرسیده شد، گفت: سعی می‌کنیم که این موضوعات فکر نکنیم.

روسیه آب هسته‌ای روانه خانه‌ها می‌کند

یکی دیگر از اهالی این شهر هم گفت که سه فرزندش را در آب گرم شده با رآکتورهای هسته‌ای می‌شست و حمام می‌کرد.

انرژی هسته‌ای یکی از گزینه‌هایی است که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به عنوان بخشی از طرح کربن‌خنثی دولتش در نظر گرفته است. براساس این طرح، نصب دیگ‌های گاز در خانه‌های جدید از سال 2025 ممنوع خواهد شد. علاوه براین، همه خانوارهای بریتانیایی باید از یک جایگزین کم‌کربن استفاده کنند که به معنی جایگزین شدن پمپ‌های حرارتی توسط سیستم‌های جدید است.

پمپ‌های حرارتی داخل زمین از لوله‌های مدفون در زیر زمین برای استخراج گرما از زمین استفاده می‌کنند. این گرما برای گرمایش رادیاتور و سیستم‌های گرمایش هوا و آب کاربرد دارد.

اما در حال حاضر، هزینه نصب این سیستم‌ها از ۱۴ هزار و ۱۹ هزار پوند می‌شود و هزینه‌های جاری به اندازه خانه و عایق بودن آن هم بستگی دارد. با این حال، علاوه بر خانه‌های پوک، حمام بخار محلی شهر نیز از انرژی هسته‌ای استفاده خواهد کرد. حتی می توان از آن برای گرم کردن گلخانه و همچنین به منظور تامین انرژی مورد نیاز صنایع استفاده کرد.

جالب است که روسیه علیرغم اینکه یکی از آلاینده‌های بزرگ جهان است، سعی دارد از مزایای زیست محیطی سیستم هسته‌ای بهره ببرد. با این حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور در نشست COP26، کنفرانس تغییرات آب و هوایی و وابسته به سازمان ملل متحد -که در حال حاضر در گلاسکو در حال برگزاری است-شخصا شرکت نکرده است.

پهلو گرفتن کشتی حامل رآکتور هسته‌ای

رزاتوم از ژوئن 2020 نیروگاه شناور را به لوله‌های گرمایشی پوک وصل کرد. یک کشتی ۱۴۰ متری که دو رآکتور هسته‌ای ۳۵ مگاواتی را حمل می‌کند، در سپتامبر دو سال پیش پس از یک سفر دریایی خطرناک ۵ هزار کیلومتری به محل دائمی‌اش رسید. دو رآکتور هسته‌ای این نیروگاه شناور توسط یک سری حلقه‌های آب، خنک می‌شوند و در واقع، از گرمای اتلافی این فرآیند قرار است استفاده شود. در هر دو رآکتور، اولین حلقه آب آلوده به ذرات رادیواکتیو است، به همین دلیل هرگز از نیروگاه خارج نمی‌شود. اما همین حلقه، گرما–نه آب آلوده- را به حلقه‌های دیگر منتقل می‌کند.

یکی از این حلقه‌ها، سیستم لوله‌هایی است که از کارخانه بیرون می‌آیند، منشعب می‌شوند و آب گرم خانه‌های ساکن پورک را تامین می‌کند.

کد خبر: 1117760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =