وقتی ظریف پیگیر انجام آزمایش موشکی بود

تیم مذاکره‌کننده سابق در حالی در افکار عمومی تلاش داشت تقابل با نظامی‌ها را به عنوان یک دوقطبی، ابزار سیاسی خود کند که خود در بزنگاه‌ها می‌دید بدون توان دفاعی نمی‌شود مذاکره کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، سیاسی و دیپلماتیک جلوه دادن مذاکرات هسته‌ای برجام یکی از مهم‌ترین دستور کارهای تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوران دولت قبل و وزارت محمد جواد ظریف بود.

وقتی مخالف قدرت‌نمایی نظامی بودند

دولتمردان از رئیس جمهور گرفته تا وزیر امور خارجه و جریان حامی دولت مدام در اظهار نظرهایشان این گزاره را در جامعه جا می‌انداختند که نظامی‌گری، مانع گفت‌وگو است و تا اطلاع ثانوی و تا وقتی که از رهگذر مذاکره با 5+1 تحریم‌ها را لغو نکرده‌ایم،‌ به صلاح نیست که نمود و بروز نظامی داشته باشیم.

ظریف

در مقابل اما جریانی مدام تاکید می‌کردند که اتفاقا توان دفاعی مُقَوِم توان دیپلماتیک است و اگر غرب بفهمد که مذاکره‌کنندگان از عقبه قدرتمند نظامی برخوردار هستند، مجبورند در زمین دیپلماسی امتیازات لازم را به ایران بدهند.

این روزها که دیگر روحانی و ظریف روی کار نیستند و به قول معروف آب‌ها از آسیاب افتاده است، ظریف و همقطارانش کتابی نوشته و به برخی از ناگفته‌ها اشاره کرده‌اند.

وقتی درخواست آزمایش موشکی می‌کردند

در بخشی از این کتاب که بنا به خاطرات محمدجواد ظریف، علی‌اکبر صالحی، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی از مذاکرات به رشته تحریری درآمده، به خاطره ای از ظریف اشاره شده است که او رسما از وزیر دفاع وقت درخواست می‌کند که ایران آزمایش موشکی انجام دهد.

ظریف

مشاور ظریف که نویسنده کتاب «راز سر به مهر» است، در صفحه 151 و 152 کتاب می‌نویسد: «در آن گزارش (یکی از گزارش‌های ظریف به مسئولان کشورمان) به برخی از بی‌صداقتی‌ها از سوی بعضی آگاهان در نظام پرداخته شد، به‌عنوان نمونه به سؤال رئیس دانشگاه شریف پیرامون علت مخالفت وزارت امور خارجه با پرتاب ماهواره (در کنار آزمایش موشکی) اشاره شد. رئیس دانشگاه گفته بود آقای حسین شریعتمداری شخصاً به او گفته است که وزیر خارجه از این اقدام ممانعت کرده است، این در حالی است که دکتر ظریف پرتاب ماهواره در زمان مقرر را درخواست کرده بود، ولی وزیر دفاع وقت جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل مشکلات فنی امکان آن را منتفی دانسته و لذا صرفاً به آزمایش موشکی بسنده شده بود.»

کتاب راز سر به مهر ادامه می‌دهد که «در تاریخ سه‌شنبه 15 بهمن 1392، خانم شرمن در ایمیلی به آقای عراقچی خبر داده بود که تحریم تعدادی شرکت ایرانی و غیرایرانی روز پنجشنبه 17 بهمن انجام می‌شود، لذا دکتر ظریف در تماس تلفنی با وزیر دفاع به ایشان اطلاع می‌دهد که آمریکایی‌ها تصمیم دارند تعدادی از افراد و شرکت‌ها را در روز یادشده تحریم کنند و به ایشان پیشنهاد می‌کند که به‌عنوان اقدام متقابل ضمن هماهنگی با ریاست‌جمهوری آمادگی لازم برای انجام آزمایش موشکی و پرتاب ماهواره برای روز پنجشنبه یا جمعه را ایجاد نماید. وزیر دفاع پس از پیگیری با متولیان صنعت هوا ـ فضا در پاسخ بیان می‌دارند که برای پرتاب ماهواره مشکل فنی وجود دارد و آزمایش موشکی نیز نیاز به زمان و انجام مقدماتی دارد که ایشان هر دو مورد را پیگیری خواهد کرد. دکتر ظریف در جلسه روز بعد (چهارشنبه 16 بهمن 1392) دولت و در تماس‌های مکرر تلفنی موضوع را با وزیر دفاع پیگیری می‌کند تا از انجام موضوع مطمئن شود.»

ظریف

این سند منتشر شده حاکی از این است که تیم مذاکره‌کننده دولت سابق رویکرد مزورانه‌ای را در قبال سیستم نظامی کشور در پیش گرفته بود بدین صورت که در افکار عمومی تلاش داشتند تقابل با نظامی‌ها را به عنوان یک دوقطبی، ابزار سیاسی خود کنند در حالی که خود در بزنگاه‌ها می‌دیدند که بدون توان دفاعی نمی‌شود مذاکره کرد.

به نظر می‌رسد هرچه زمان می‌گذرد برگ‌های جدیدی از واقعیات و اعتراف‌های مذاکره کنندگان دولت‌های یازدهم و دوازدهم رو می‌شود و بیش از پیش حقانیت آنهایی که به روند سیاست‌های دولت سابق معترض بودند به اثبات می‌رسد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1117790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =