وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی برای آزادسازی مدرک دانشجویان مقطع دکتری

دستورالعمل دریافت ریز نمرات و مدارک تحصیلی متقاضیان ادامه تحصیل در خارج ابلاغ شد و بر این اساس دانشجویان دکتری رشته پزشکی و دندانپزشکی باید ۳۰۰ میلیون تومان برای آزادسازی مدرک خود وثیقه بگذارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، تا به حال نام «آزادسازی مدارک تحصیلی» را شنیده‌اید؟ همان‌طور که می‌دانید دانشجویان در قبال هزینه تحصیل رایگان که از سوی دولت پرداخت می‌شود، موظف به انجام تعهداتی  هستند. در صورتی که دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بخواهند مدرک خود را آزاد و برای ادامه تحصیل یا کار به خارج کشور بروند، باید این تعهدات را خریداری یا نسبت به ارائه وثیقه اقدام کنند، مبلغ این تعهدات توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود.

در همین راستا نامه‌ای در شبکه‌های مجازی منتشر شد از افزایش چند برابری مبلغ وثیقه برای طرح و دسازی مدارک تحصیلی حکایت دارد. ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اول آبان ماه نامه‌ای در زمینه اخذ تعهد برای ادامه تحصیل باهزینه شخصی در دانشگاه‌های خارج از کشور خطاب سید محمد پورحسینی مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی نوشته است.

در این نامه خطاب به پورحسینی آمده است: پیرو مذاکره حضوری با مقام محترم وزارت به پیوست نامه ۳۶۵۵/۵۰۰/د بیست و ششم مهر ماه درباره اخذ تعهد برای ادامه تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاههای خارج از کشور برای تایید مقام وزارت ارسال می شود.

در ادامه این نامه دستورالعمل دریافت ریز نمرات و مدارک تحصیلی متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور آمده است. نکته قابل توجه در این دستورالعمل مبلغ تضمین وثیقه مقاطع مختلف تحصیلی است که در مقطع دکتری دندانپزشکی و پزشکی به ۳۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

در جدول زیر مبالغ تضمین وثیقه مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد آمده است:

مقطع تحصیلی

مبالغ وثیقه

دانشگاه آزاد و شبانه و شعب بین‌الملل(ریال)

دانشگاه‌های دولتی(ریال)

مبالغی که به ازای هر سال خدمت طرح از مبلغ وثیقه کسر می‌شود

دکترای

حرفه‌ای

دندانپزشکی

۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰

۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰ +

هزینه خرید آموزش رایگان

۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰

پزشکی

۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰

۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰+

هزینه خرید آموزش رایگان

۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰

داروسازی

۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰

۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰ +

هزینه خرید آموزش رایگان

۱۲۵۰۰۰۰۰۰۰

کارشناسی ارشد

۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰

۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰ +

هزینه خرید آموزش رایگان

۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰

کارشناسی

۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰

۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰ +

هزینه خرید آموزش رایگان

۷۵۰۰۰۰۰۰۰

کاردانی

۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰

۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰+

هزینه خرید آموزش رایگان

مناسب با زمان ایفای تعهدات

در ادامه این دستورالعمل آمده است: بر اساس شرایط و الزامات این دستورالعمل متقاضیان استفاده از تسهیلات باید دارای حداقل مدرک دانشگاهی در یکی از رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی باشند.

مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه برای متقاضیان مرد بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۵۸ قانون نظام وظیفه عمومی (کارت پایان خدمت،معافیت موقت/ دائم از خدمت دوره ضرورت،معافیت پزشکی، برگه آماده به خدمت بدون قیمت دارای اعتبار ) الزامی است.

متقاضیانی که بر اساس ماده ۷ قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان بیش از سه ماه از فارغ‌التحصیلشان گذشته و طی این مدت برای شروع خدمات قانونی خود اقدام نکرده باشند مجاز به استفاده از تسهیلات این دستورالعمل نیستند.

متقاضیان باید در رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت در دانشگاههای مورد تایید خارج از کشور تحصیل کنند لیست رشته های مورد نیاز از سوی معاونت آموزشی و معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

متقاضیان ملزم هستند پس از سپردن تزویر در رشته مورد نظر تحصیل کرده و بلافاصله پس از پایان مدت مجاز تعیین شده با اخذ مدرک بالاتر به کشور مراجعت و نسبت به تعهدات قانونی خود در داخل کشور و از مناطق مورد نیاز اقدام کنند.

مدت مجاز تحصیل در خارج از کشور مطابق با طول دوره آموزشی رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد است در صورت نیاز به طی دوره‌های آموزشی یا دریافت مهلت برای اخذ پذیرش،مهلت یاد شده حداکثر به مدت دو سال با نظر معاونت آموزشی قابل تمدید است.

متقاضیان ملزم به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با رشته های فعلی خود هستند و مجاز به ادامه تحصیل بیش از یک مقطع بالاتر از مقطع قبلی خود نیستند. افرادی که پس از اتمام یک مقطع تقاضای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را داشته باشند مشروط به احراز مواردی مانند نیاز به آن رشته در داخل کشور،مرتبط بودن دوره جدید با مقطع قبلی و شروع دوره جدید بلافاصله پس از اتمام دوره قبلی برای ادامه تحصیل اقدام و گواهی های لازم را دریافت کنند. لازم به ذکر است احراز موارد فوق به عهده معاونت آموزشی ستاد وزارتخانه است.

متقاضیان موظفند حداکثر ظرف مدت دو سال پس از سپردن تضمین نسبت به صورت تحصیل در خارج از کشور اقدام کرده و گواهی شروع به دوره مربوطه را به معاونت آموزشی ارسال کند در غیر این صورت باید گواهی شروع به انجام تعهدات موضوع قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان در داخل کشور یا معافیت از انجام آن را ارائه کنند.
اجرا نکردن مفاد مواد ۱۰ تا ۱۵ توسط متقاضی به منزله استنکاف از انجام تعهدات محسوب شده و موجب ضبط تضمین اخذ شده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117819

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =