چند شغله‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی را تبدیل به شورای غیرشفاف و بی‌تاثیر کردند

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: شورای عای انقلاب فرهنگی نقش نظارتی و سیاستگذاری کلان در حوزه فرهنگ را دارد باتوجه به اهداف و زیرمجموعه‌های گسترده شورا خروجی‌ای از این شورا مشاهده نمی‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین و تأثیرگذارترین نهاد در عرصه سیاست‌گذاری فرهنگی و حتی علمی کشور است که حتی اجازه قانون گذاری نیز دارد؛ اما درباره عملکرد مطلوب و کارآمدی این نهاد در عرصه فرهنگ و آموزش، اما  و اگرهایی وجود دارد. درباره اینکه چه معضلات و مشکلاتی در نهادی که از دوران انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته وجود دارد، فعالان دانشجویی در این باره نظرات گوناگونی دارند. 

در این ارتباط، کوثر قاسمی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره وظایف شورای عالی انقلابی فرهنگی اظهار کرد: این شورا که به فرمان امام خمینی همزمان با انقلاب فرهنگی تاسیس شد؛ برای پیشبرد اهداف و وظایفی نظیر پیشگری از نفوذ فرهنگ غرب و گسترش فرهنگ اسلامی در جامعه، تهیه و تدوین سیاست‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله دانشگاه‌ها، حوزه زنان، مدارس، چاپ و نشر به وجود آمده بود.

وی با بیان اینکه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو دسته‌ حقوقی و حقیقی تقسیم می‌شوند، گفت: اعضای حقوقی این شورا کسانی هستند که وابسته به ارگان و نهادی خاص هستند که برای پیشبرد برنامه‌های خود دسترسی به بودجه و تشکیلات دارند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی اضافه کرد: اعضای حقیقی شورا، اختیارات کمتری نسبت به اعضای حقوقی داشته و تنها حق صحبت و نقد و اظهار نظر در جلسات را دارند.

 وی با اشاره به اینکه ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای نقاط ضعفی است، گفت: نبود جایگاهی حقوقی جهت نظارت بر اعضای حقوقی و حقیقی از جمله موارد ضعف این شوراست.

قاسمی با بیان اینکه مسئولان چند شغله متاسفانه در دولت سیزدهم نیز فعالیت دارند، گفت: اختیارات اعضای حقیقی شورا باید گسترش یابد و از نیروهای تازه نفسی که چند شغله نیستند و در امر فرهنگ، حرفی برای گفتن دارند، استفاده شود.

این فعال دانشجویی با انتقاد از طولانی بودن مدت مسئولیت یک مسئول مطرح کرد: متاسفانه برخی اعضا و مسؤلان یک نهاد، مدت‌هاست در یک منصب حضور دارند و ثبات طولانی مدت این اشخاص معمولا منجر به رکود شده است. نهادی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از این آسیب مستثنی نیست.

وی اضافه کرد: تعدادی از اعضای حاضر در شورا همزمان در جایگاه‌ها و مسؤلیت‌های دیگر نیز مشغول هستند و دیده شده که یا در جلسات حاضر نیستند یا اگر حاضر هستند، عمدتا حضوری منفعل و بی‌اثر دارند. تا آن‌جا که اعضای این نهاد در بزنگاه‌هایی که نیاز به اعلام نظر و موضع در آن‌ها حس می‌شود، سکوت کرده و با سکوت خود شرایط را بغرنج‌تر از قبل می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه عملکرد و خروجی  فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جامعه محسوس نیست، گفت: این شورا نقش نظارتی و سیاستگذاری کلان در حوزه فرهنگ را دارد باتوجه به اهداف و زیرمجموعه‌های گسترده شورا خروجی‌ای از این شورا مشاهده نمی‌شود و در مواردی که نیاز به اجرای مصوباتِ از پیش نوشته شده است نیز عزمی جدی جهت اجرای آن‌ها وجود ندارد. بنابراین می‌توان  گفت این شورا معمولا خواب بوده و حساسیتی به مسائل فرهنگی جامعه ندارد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به شفافیت آرا تشریح کرد: شفافیت در نهادی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مباحثی نظیر اعلام رسمی و عمومی مصوباتشان و شفافیت آرا اعضا و حاضرین در جلسات شورا از مواردی است که می‌تواند تحول آفرین در شورای عالی انقلاب فرهنگی شود. شورای نگهبان نیز همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه تحول آموزشی در دانشگاه‌ها از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: با این وجود مصوباتی نظیر «طرح اصلاح نظام گزینش دانشجو در مقطع کارشناسی» که توسط این شورا تصویب شد در تضاد با تحول در آموزش و پرورش و تداوم نظام منسوخ نمره محور است و تنها منجر به طبقاتی شدن آموزش شده است. تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی جای آنکه تحول‌ساز باشد به عدالت آموزشی و حتی فرهنگی که از جهات مختلف مورد هجمه‌ قرار گرفته و از جانب متولیان آن نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؛ آسیب وارد می‌کند.

قاسمی با ذکر مثالی عنوان کرد: در مسائلی مغایر با عدالت همچون سهمیه‌ ناعادلانه فرزندان هیئت علمی، این کم کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که مانع از حذف این سهمیه‌ها شد. علی‌رغم آشکار بودن این ظلم برای جذب در دانشگاه‌ها، تاکنون این سهمیه حذف نشده است و هر روز تنها وعده‌ حذف آن از سوی مسئولان منتشر می‌شود.

این فعال دانشجویی در پایان با تاکید بر اینکه نحوه‌ انتخاب و انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مورد بازبینی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: نظارت یک نهاد حقوقی بر انتصاب و عملکرد اعضا  و اعمال شفافیت در جلسات و مصوبات شورا، شاهد بهبود عملکرد این شورا و در نتیجه احیای فرهنگی در جامعه محقق می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =