رشد و توسعه حوزه‌های علمیه با نقدپذیری ممکن است / لزوم حفظ حرمت در نقد به مراجع

محمود عباس‌زاده مشکینی اظهار کرد: بدون توجه به مبانی نظری یک بحث نمی‌توان وارد عرصه نقد شد، چرا که در این صورت حرایم شکسته می شود، اما اگر این اصول رعایت شود اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص اینکه نقد به مراجع چگونه باید باشد تا خدشه‌ای به جایگاه مرجعیت وارد نشود، اظهار کرد: کار مراجع و فقها یک کار علمی و تخصصی است و معمولا مواردی که فقها مطرح می‌کنند یک پایه کاملا علمی دارد.

بیشتر بخوانید:

انتقاد باید اصلاح‌گر باشد / ضرورت حفظ جایگاه مراجع در نقد

وی با بیان اینکه مباحث حوزوی دارای روش خاص خود است، گفت: عالم نیز نقد پرور است یعنی اگر نقد در کنار علم نباشد هیچ رشدی صورت نمی‌پذیرد و یکی از دلایل رشد و توسعه علم در حوزه‌های علمیه همین روحیه نقدپذیری است.

عباس زاده ادامه داد: مباحثی که در حوزه مورد بحث قرار می‌گیرد نوعی نقد است و در سطح حوزه، نقد و سوال به صورت جدی مطرح می‌شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جای نقد فقهی و علمی در محافل علمی و حوزوی است، گفت: نمی‌توان نقد عالمانه را وارد رسانه کرد چرا که رسانه عرصه طرح مسائل عمومی است و با علم عامه در ارتباط است و حوزه با علم خاصه ارتباط دارد.

وی همچنین افزود: نقد به مراجع جای اشکال ندارد به شرط اینکه فرد منتقد به اصول آن علم مسلط بوده و به مبانی نظری آن حوزه واقف باشد.

عباس زاده در پایان تاکید کرد: بدون توجه به مبانی نظری یک بحث نمی‌توان وارد عرصه نقد شد، چرا که در این صورت حرایم شکسته می شود، اما اگر این اصول رعایت شود اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =