تخلف سه دانشگاه بزرگ‌ تهران/ بودجه نرسد برای بازگشایی دانشگاه به مشکل برمی‌خوریم

رئیس دانشگاه فرهنگیان از مشکلات مالی دانشگاه و کمبود شدید بودجه می‌گوید.

حسین خنیفر در گفت‌وگو با گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز،  درباره زمان و نحوه بازگشایی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: درباره بازگشایی دانشگاه تابع ستاد ملی کرونا و وزارت علوم هستیم. کلاس‌ها مانند سایر دانشگاه‌ها مجازی است و بتدریج آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد به صورت حضوری انجام‌خواهد شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: اگر برای شروع ترم جدید آمادگی لازم وجود داشت و مجوز برای حضوری شدن صادر شود، سناریوهای مختلف برای بازگشایی بررسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی کرونا برای بازگشایی دانشگاه‌ها تفویض اختیار کرده است، گفت: دانشگاه‌های شبانه‌روزی در مورد خوابگاه با  محدودیت‌هایی مواجه هستند؛ اما  دانشگاه‌هایی که این امکان را دارند که بیش از ۸۰درصد دانشجویان ترددی باشند مشکل چندانی برای آموزش حضوری ندارند.

خنیفر ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان نیز با توجه به اهمیت درس‌های مهارتی و کارورزی باید به سمت حضوری شدن برود؛ به همین دلیل نیز در حال امکان‌سنجی برای بازگشایی دانشگاه در شهرهای کم‌خطر هستیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه بیش‌ از ۹۹درصد دانشجویان واکسینه شده‌اند، بیان کرد: اگر از وضعیت پیک ششم که هنوز در ابهام است به سلامت عبور کنیم، با توجه به شرایط خاص دانشگاه فرهنگیان حضوری‌شدن کلاس‌ها به نفع نظام آموزشی است.

وی به وضعیت بودجه‌ دانشگاه اشاره و محدودیت‌های موجود را تشریح کرد: با توجه به پنج تا ۱۰ برابر شدن قیمت اقلام، وضعیت بودجه‌ای مناسبی نداریم ضمن اینکه دانشگاه فرهنگیان تمام‌وقت است و هزینه‌های جاری و هزینه‌های نگهداری بالایی دارد.

خنیفر افزود: حدود ۷۰ درصد ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان با یک‌میلیون مترمربع و  ۹۸پردیس مرکزی در ۳۱استان فرسوده هستند. سال ساخت این ساختمان‌ها به ۵۰سال قبل انقلاب برمی‌گردد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: ۳۰درصد ترمیم ساختمان‌های دانشگاه انجام و ساختمان‌های جدید ساخته شد؛ اما کافی نیست.

وی با گلایه از نحوه تخصیص بودجه گفت: یکی از مشکلات ما این است که تخصیص بودجه با تاخیر انجام می‌شود و از طرف دیگر تورم قیمت‌ها در مسائلی همچون تغذیه، تامین و همسان‌سازی حقوق اساتید باعث‌ بوجود آمدن چالش‌ ای عدیده‌ای می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: برای همسان‌سازی حقوق ۷۸۰ عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ۹۰ میلیارد تومان نیاز است. در واقع ما مانند دانشگاه آزاد دانشگاه درآمدهزینه نیستیم بلکه بودجه بگیر دولت هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا همسان‌سازی حقوق برای اساتید در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است، تشریح کرد: در زمینه همسان‌سازی فقط احکام صادر شده است؛ ولی در قسمت توضیحات مشروط شده است که به شرط اجازه سازمان برنامه‌ریزی و بودجه و تعیین ردیف پرداخت شود.

خنیفر افزود: احکام پرداخت صادر شده است؛ اما احکام مشروط و قانون را زیر پا نگذاشتیم. دانشگاه فرهنگیان بر اساس رتبه و پایه اساتید همسان‌سازی را انجام داده؛ اما  هنوز پرداخت انجام نشده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه منتظر اعلام نظر مثبت رؤسای ۳قوه هستیم، عنوان کرد:  اگر رؤسای سه‌قوه نظر مثبت داشته باشند، مجلس اعتراضی نمی‌کند و سازمان برنامه و بودجه باید برای پرداخت ردیف تعریف کند.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان برای پرداخت حقوق اساتید درآمدی ندارد. از محل فروش اموال هم نمی‌تواند پرداخت کند؛ چون در واقع ملکی ندارد. در همه دنیا به تربیت معلم به عنوان سرمایه دیده می‌شود نه هزینه.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره با تخلفی که دانشگاه‌های علامه طباطبایی، شهید بهشتی و دانشگاه تهران در پرداخت همسان‌سازی حقوق اساتید مرتکب شده‌اند، تشریح کرد: پرونده‌ این دانشگاه‌ها در دادرسی است؛ چون قرار بود از مهرماه پرداختی داشته باشند اما از فروردین‌ماه پرداخت کردند؛ همچنین قرار بود مدخل پرداخت نیز مشخص شود که مشخص نکردند. در حال حاضر دیوان محاسبات و بازرسی به مسئله ورود کرده و دانشگاه‌هایی که پرداخت کرده‌اند را محکوم کرده است. تنها دانشگاهی که اینجا مظلوم است دانشگاه فرهنگیان است.

وی بیان کرد: چون بودجه براساس شاخص‌های سال قبل بسته شده و تورم باعث جابه‌جایی قیمت‌ها می‌شود، این مسئله باعث شده که پیش‌بینی لازم را نداشته باشیم. در سال ۹۹ تصور می‌کردیم سال خروج از کرونا است در حالی که مجبور شدیم  برای آموزش مجازی ۲۴سرور تهیه کنیم. زمانی که برای دانشگاه غیرخودگردان دولتی بودجه‌ای پیش‌بینی نکرده باشید نمی‌توان بودجه تامین کرد.

خنیفر با اشاره به کسری بودجه دانشگاه گفت: در حوزه آی تی، هوشمندسازی و همچنین همسان‌سازی محدودیت داریم و اگر دانشگاه بازگشایی شود مشکل پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =