ضعف در قانون نظارت بر شوراها زمینه‌ساز فساد / نهادهای ناظر باید پیشگیرانه عمل کنند

عبدالکریم جمیری نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که ضعف در قانون شوراهای شهر باعث ضعف در نظارت بر عملکرد این نهاد شده و فساد ایجاد می‌کند.

عبدالکریم جمیری؛ نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که با توجه به بازداشت ۱۷ نفر از اعضای شورای شهر و شهرداری در طی یک سال گذشته در بوشهر به اتهام فساد مالی عملکرد باید به چه شکلی باشد که زمینه فساد در شوراهای شهر فراهم نشود، گفت: برای جلوگیری از فساد در قدم اول باید کسانی انتخاب شده و تایید صلاحیت شوند که افراد مطمئنی باشند و اگر اعضای شورا صلاحیت کافی برای حضور در این مقام را داشته باشند، امکان اینکه بلغزند و مسیر اشتباه بروند، کمتر می‌شود.

او ادامه داد: از جهتی بعد از مرحله تائید صلاحیت‌ها افرادی که در شورا هستند هم باید با یک‌دیگر هماهنگ بوده و مجموعه واحدی را ایجاد کنند. این مجموعه واحد می‌تواند اهداف مشخصی را دنبال کند و به مسائل اساسی بپردازد و همین هماهنگی کمک می‌کند که ناظر به عملکرد یک‌دیگر هم باشند. اگر مجموعه هماهنگ و واحد نباشد هرکسی به منافع شخصی خود فکر می‌کند و این آسیب‌زا است.

جمیری عنوان کرد: گذشته از اینکه افراد باصلاحیت وارد شورا شوند و هماهنگی هم وجود داشته باشد، نهادهای ناظر هم باید وارد میدان شوند و با نظارت مستمر مانع از وقوع انحراف شوند و اگر انحرافی هم رخ داد برخورد کنند تا گسترش پیدا نکند. اگر نهادهای ناظر صبر کنند تا فسادی رخ دهد و با آن مقابله کنند و نظارت مستمر و پیشگیرانه نداشته باشند، فساد گسترش پیدا می‌کند.

او افزود: از طرفی ما در قانون نظارت بر عملکرد شوراها هم دچار ضعف‌هایی هستیم که باید مورد توجه قرار گرفته و اصلاح شوند. مواردی هم در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درخصوص اصلاح این قوانین مطرح است که امیدواریم اجرایی شوند و از آسیب‌ها پیشگیری کنند.

جمیری در پایان تاکید کرد: دستگاه‌هایی که مسئول برخورد با مفسدین هستند هم باید به کار خود سرعت عمل بدهند زیرا زمانی که مفاسدی اتفاق می‌افتد و افکار عمومی در جریان قرار می‌گیرند باید سریع رسیدگی کرد تا افرادی که حقوق مردم را ضایع کرده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند و با اجرای حکم مردم دلگرم شوند و عبرتی هم برای کسانی باشد که مسیر بی‌راهه می‌روند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1117903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =