خودرو بالاخره ارزان می‌شود یا گران؟ / تناقض در حرف وزیر صمت و سازمان بورس

قیمت خودرو طی دو هفته افزایش چشمگیری داشته و برخی از کارشناسان این بالا رفتن قیمت را به صحبت های رییس سازمان بورس مرتبط می‌دانند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ مجید عشقی؛ دبیر شورای عالی بورس اخیرا  در بخش خبری ۲۰:۳۰ با بیان اینکه روش فعلی قیمت گذاری و فروش خودرو تقریبا مورد قبول هیچ کس نیست، اعلام کرده بود که تصمیمی گرفته شد تا قیمت‌های خودرو نه رشدهای عجیب و غریب داشته باشد، بلکه رشد منطقی در قیمت خودرو درب کارخانه داشته باشیم

 وی در این برنامه اظهار کرد که نه خودروساز، نه مصرف کننده و نه دولت از وضعیت فعلی منفعت می‌برند ، سهامداران خودروسازان هم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و ضرر زیادی می‌کنند. بنابراین قیمت خودروی درب کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.

همین دو هفته پیش بود که وزیر صمت در توییتی اعلام کرد که طرح‌هایی در صنعت خودرو طراحی کرده که سبب می شود قیمت خودرو تا پایان سال ارزان شود. او گفته با افزایش تولید خودرو، قرعه‌کشی هم حذف می‌شود.

فاطمی امین وعده افزایش تولید خودرو را داده و می‌خواهد از محل افزایش تولید، قیمت‌ها را کاهش دهد. اما مساله کنونی صنعت خودروسازی کمبود قطعه است. طبق اعلام سازمان بازرسی بیش از ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد اما چون خودروسازان با کمبود قطعه مواجهند، نمی‌توانند این تعداد خودرو را روانه بازار کنند.

وی گفته بود که وزارت صمت قصد دارد به منظور پیشرفت صنعت خودرو ۹ برنامه ویژه را برای این حوزه اجرایی کند که بخشی از آن توسط خود وزارت صنعت و قسمتی نیز به وسیله شرکت‌های خودروسازی به اجرا در خواهد آمد. در صورتی که این برنامه‌ها به مرحله اجرا برسند تحول عظیمی را در صنعت خودرو شاهد خواهیم بود. صنعت خودرو در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و وزارت صنعت هر هفته برنامه‌های شرکت‌های خودروسازی در زمینه‌های مختلف از جمله تولید و مونتاژ را دریافت می‌کند.

ماجرای عرضه خودرو در بورس همچنان ادامه دارد و اخیرا محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به رضا شیوا رئیس شورای رقابت از وی خواست تا فهرست افرادی که در جریان امور مربوط به قیمت‌گذاری خودرو هستند را به این سازمان معرفی کند.

این درخواست در حالی مطرح شده که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مدتی است در جلسات نمایندگان مجلس، دولتی ها و خودروسازان مطرح است و در عین حال تمام معاملات در بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. به این ترتیب نامه رئیس سازمان بورس می تواند احتمال عرضه خودرو در بورس کالا را تقویت کند.

شرکت‌های خودروسازی مهم در بورس شامل ایران ‌خودرو در نماد خودرو،‌ سایپا در نماد خساپا، پارس‌ خودرو در نماد خپارس و دیگر گروه‌های خودروسازی در بورس به دلیل زیان انباشته، از پرداخت سود به سهامداران خودداری کردند و سهام خودرویی در بازار همچنان رو به کاهش است که یکی از دلایل آن قیمت‌گذاری خودرو و از دلایل دیگر آن می‌توان به سوء مدیریت و عدم ارتقاء‌ بهره‌ وری در فرآیند تولید و کیفیت خودرو اشاره کرد.

از طرفی شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند، مانند خودروسازی، فولادسازی و یا صنایع سیمان و پتروشیمی نباید محصولات آنها در جای دیگر قیمت‌گذاری شود چون بازار سرمایه، بازار شفاف و رقابتی است که خود به خود قیمت شرکت‌ها، سهام آنها را می‌تواند مشخص کند.

سید جواد جهرمی؛ معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفته است: خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند.خودرو به دو بخش تقسیم می‌شود بخش اول، خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگاه‌های دولتی هستند که قرار است ظرف چند روز آینده، مصوبه‌ای درباره قیمت‌گذاری این خودروها توسط وزیر صمت اعلام شود. سایر خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند مثل خودروهای گروه خودروسازهای بهمن یا بخشی از خودروهای شرکت ایران خودرو، عرضه و تولید می‌شود که در این رابطه مذاکراتی برای عرضه این خودروها در بورس کالا انجام شده است.

سپهر زنگنه؛ کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: صحبت دبیر شورای عالی بورس سبب گران شدن خودرو شد و این افزایش قیمت ها نتیجه مستقیم صحبت های ایشان است.

وی گفت: وضعیت شاخص کل بورس تعریف چندانی ندارد و با طرح چنین مطالبی قصد دارند موضوع را جنجالی کرده و مردم را به هر بهانه ای که شده سمت بورس بکشند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: وزیر راه خیلی خوشبینانه به موضوع نگه میکنند زیرا با توجه به تورم سالانه، بالا رفتن قیمت ارز و تداوم تحریم ها قطعا نتیجه ای جز افزایش قیمت نخواهد داشت.

پایان پیام/

کد خبر: 1117914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =