کارشناسی ارشد محبوب‌ترین مقطع برای روس‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد داشتن مدرک کارشناسی ارشد در روسیه فرصت‌های شغلی بهتر و حقوق بالاتری برای افراد به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزای ایسکانیوز، تحقیقات جدید دانشگاه HSE روسیه نشان می‌دهد داشتن مدرک کارشناسی ارشد در روسیه فرصت‌های شغلی بهتر و حقوق بالاتری برای افراد به همراه دارد.

این پژوهش در سال ۲۰۱۷ و با حضور ۴۰۰ هزار نفر از گروه سنی ۳۰ سال و کمتر انجام شد. تقریبا ۱۱۶ هزار نفر از این گروه بلافاصله پس اخذ مدرک کارشناسی خود در مقطع کارشناسی ارشد ثبت‌نام کردند و در سال ۲۰۱۹ فارغ‌التحصیل شدند.

بر اساس این پژوهش، دانشجویان موفق بیشتر برای برنامه‌های کارشناسی ارشد درخواست می‌دهند. به طوری که تقریبا یک سوم (۳۰ درصد) دانشجویان کارشناسی ارشد از با رتبه ممتاز ار دوره لیسانس فارغ‌التحصیل شدند.

داشتن سوابق تحصیلات عالی در بازار کار تاثیر دارد، همانطور که داشتن مدرک کارشناسی ارشد موثر است. همچنین داشتن مدرک کارشناسی ارشد در مقایسه با مدرک کارشناسی به طور متوسط ۱۲ درصد برای زنان و ۳ درصد برای مردان، چشم‌انداز شغلی بهتری را فراهم می‌کند.

محققان این پژوهش می‌گویند؛ همیشه این دیدگاه رایج وجود داشت که کارفرمایان روسی فقط به تجربه کاری اهمیت می‌دهند؛ اما این پژوهش نشان می‌دهد که داشتن تحصیلات عالیه برای کارفرمایان به اندازه تجربه کاری اهمیت دارد.

گفتنی است که بر اساس این پژوهش، داشتن تحصیلات عالیه برای زنان موثرتر از مردان است. به طوری که داشتن مدرک بالاتر نوعی سرمایه‌گذاری در حرفه ‌آن‌هاست و دسترسی به محل کار بهتر را فراهم می‌کند.

تحصیلات در سطح کارشناسی ارشد بر اساس این پژوهش، هیچ تاثیری بر حقوق افراد شاغل در حوزه‌های فرهنگ، هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی ندارد. بیشترین بهره‌برداری از تحصیلات عالیه برای تخصص‌ در فناوری‌های دیجیتال و مدیریت مشاهده ‌شد.

داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های ریاضیات یا علوم کامپیوتر، حقوق زنان را ۱۵درصد و حقوق مردان را ۶ درصد افزایش می‌دهد. عوامل منطقه‌ای مانند موقعیت دانشگاه و وضعیت بازار کار محلی هم در اشتغال فارغ‌التحصیلان موثر هستند.

این پژوهش، نخستین ارزیابی کامل از بازده مدرک کارشناسی ارشد در بازار کار روسیه است که مزایای کارشناسی ارشد را تایید می‌کند و به محققان اجازه می‌دهد طیفی از افسانه‌های موجود را رد کنند. افزایش شانس دانشجویان کارشناسی ارشد برای یافتن شغل، این تصور گسترده را که کارفرمایان بین سطوح مختلف آموزش عالی تمایز قائل نمی‌شوند، رد می‌کند.

همچنین موید این موضوع است که کارشناسی ارشد تنها پلی برای رسیدن به دکتری نیست، بلکه می‌تواند پله‌ای برای زندگی کاری ارزشمندتر باشد.

انتهای پیام/   

کد خبر: 1117915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =