وزیر بهداشت، بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی ۱۴ هزار دستیار تخصصی بالینی را فراهم کند

جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی خطاب به وزیر بهداشت خواستار شدند تا موجبات بهبود شرایط کاری، معیشتی و رفاهی ۱۴ هزار دستیار تخصصی بالینی کشور را فراهم کند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره مشکلات دستیاران تخصصی پزشکی نامه‌ای خطاب به بهرام  عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشتند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: وقوع برخی حوادث تأسف‌انگیز درباره وضعیت دستیاران تخصصی بالینی در هفته‌های گذشته، باعث توجه به وضعیت نامطلوب دستیاری در ایران و نیز برخی مشکلات ریشه‌ای نظام سلامت شد. فرهنگ سازمانی و محیط کاری حاکم بر این دوره با سوء استفاده از انگیزه دستیاران برای رسیدن به تخصص، باعث ایجاد شرایطی وحشتناک و سخت برای این قشر شده است.

در این نامه عنوان شده است:  با وجود برخی گشایش‌های محدود در وضعیت رفاهی دستیاران، کلید حل مشکلات این قشر، شامل شدن آنان ذیل قانون کار است؛ که با توجه به مفاد این قانون (من‌جمله مواد ۶، ۴۱، ۵۱، ۵۲، ۵۷ و ۵۸) باعث افزایش حقوق دستیاران به میزان حداقل حقوق مصوب سالیانه، احتساب سابقه کار برای آنان و محدود شدن تعداد کشیک‌ها خواهد شد. نکته مهم درباره افزایش پرداختی به دستیاران، که بدون شک دغدغه مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است، بار مالی زیاد اجرای این موضوع است. موضوعی که سال‌هاست وزرا و سایر مسئولان وزارتخانه نسبت به آن گلایه دارند و پرداخت نکردن بودجه کافی توسط دولت را عامل اصلی وضعیت معیشتی نامناسب دستیاران عنوان می‌کردند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در این میان، جای تعجب است که جنابعالی به بهانه اجرای تمام وقتی پزشکان و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها، در نامه‌ای رسمی تقاضای افزایش سقف حقوق اعضای هیئت علمی را از ۱۵ برابر حداقل حقوق دارید! این در حالیست که در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی، ماه‌هاست که کارانه پزشکان به تعویق افتاده و دستیاران نیز با دریافتی‌های کمتر از حداقل حقوق مصوب روزگار می‌گذرانند.

دانشجویان در این نامه بیان کردند: اشاره به این نکته ضروری است که تجربه «طرح تحول سلامت» و افزایش درآمد پزشکان شاغل در بیمارستان‌ها، بدون توجه به عوامل مؤثر دیگر، منجر به افزایش ماندگاری پزشکان نشد؛ بلکه نتیجه آن ایجاد زنجیره‌ای پایان‌ناپذیر از مطالبات فراوان افزایش حقوق برای اعضای غیر هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر اقشار جامعه شد و فشار بسیار زیادی به وضعیت بودجه دولت وارد نمود. در واقع یکسان‌سازی جزء حرفه‌ای تعرفه (وفق بند ۶-۹ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری)، کاهش فاصله مالیات پرداختی در بخش دولتی و خصوصی و پرداخت معوقات کارانه پزشکان از عوامل اصلی در افزایش ماندگاری پزشکان است که پیگیری این ۳ موضوع می‌تواند نشان‌دهنده جدیت وزارت بهداشت در تحقق این امر باشد.

در این نامه خاطرنشان کرد: درخواست مذکور منجر به بروز ناعدالتی‌های شدیدتر در سیستم بهداشت و درمان کشور می‌شود و رئیس جمهور نیز نسبت به «غیر قابل قبول بودن تبعیض در پرداخت حقوق در سازمان‌ها و ادارات دولتی و اجرای عدالت در نظام پرداخت همه دستگاه‌ها» تأکید ورزیده‌اند. این توضیح ضروری است که سخنان اخیر معاون آموزشی وزارتخانه در دفاع از این اقدام جنابعالی، مصداق فرافکنی و انحراف افکار عمومی است؛ زیرا طبق گفته وی، تنها ۲۸۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی به میزان سقف حقوق دریافتی خواهند رسید و ترجیح منافع قشر خاصی از اعضای هیئت علمی و پزشکان بر سایرین باعث ضربه به نظام سلامت خواهد شد.

در این نامه تاکید شده است: یکی دیگر از مشکلات مهم دستیاران، فشار کاری بسیار سنگین در بیمارستان‌های آموزشی است. بر اساس آمارهای جهانی موجود، تنها ۸ درصد از دستیاران تخصصی بالینی، تعداد ۱۱ کشیک و بیشتر را در هر ماه می‌گذرانند؛ این درحالیست که تعیین سقف کشیک توسط شورای آموزش پزشکی و تخصصی (۱۲ شب در ماه) نیز ضمانت اجرایی کافی نداشته و بعضاً با نظر مدیر گروه، رئیس بخش یا سایر استادان افزایش یافته و دستیاران مجبور به گذراندن کشیک‌های بیش از ۲۴ ساعت می‌شوند. بدین ترتیب دستیاران زمان مناسب برای آموزش کافی و انجام پژوهش را نداشته و به علاوه مشکلات دیگری من‌جمله  رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای و آسیب‌های روانی را بین دستیاران سبب می‌شود. نکته تأسف‌آور در این زمینه این است که در بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی، اعمالی که توسط دستیار صورت می‌پذیرد (من‌جمله برخی معاینات، جراحی‌ها، مشاوره‌های سرپایی، بستری) در اصل از وظایف پزشکان و اعضای هیئت علمی بیمارستان‌ها است؛ با این حال مبلغ کارانه اعمال مذکور، برخلاف ماده ۷ دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان و اعضای هیئت علمی شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی، تماماً برای استادان منظور می‌شود.

 در این نامه مطرح شده است: بدون شک اجرای کامل دستورالعمل مذکور و تخصیص هزینه‌های معین‌شده به دستیاران می‌تواند اقدامی تسکین‌بخش باشد؛ اما راه‌حل اصلی این موضوع در اجرای کامل بند (ب) ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه و رعایت تمام ‌وقتی جغرافیایی اعضای هیئت علمی مشمول این قانون و حضور آن‌ها به میزان ۵۴ ساعت در هفته (وفق ماده ۳ آیین‌نامه اداری و استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی) در بیمارستان‌های آموزشی است. موضوعی که اولاً نیازمند جسارت در تصمیم‌گیری و ثانیاً اخذ ضمانت اجرایی کافی برای عمل به این قانون در تمام بیمارستان‌ها است.

در بخش پایانی این نامه آمده است: در پایان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی از جنابعالی خواستارند با بذل توجه به درخواست‌های مذکور، موجبات بهبود شرایط کاری، معیشتی و رفاهی ۱۴ هزار دستیار تخصصی بالینی کشور را فراهم آورید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =