دانشگاه‌های دولتی به خوابگاه‌های خصوصی وابسته‌اند/ محدودیت بودجه مانع بازگشایی دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه بجنورد گفت: برای از سرگیری کلاس‌های حضوری با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجه هستیم و قیمت تغذیه در دوسال گذشته ۳برابر شده است.

احمد محقر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز،  درباره از سرگیری کلاس‌های حضوری دانشگاه بجنورد اظهار کرد: باتوجه به تصمیم ستاد ملی کرونا که در یک نوبت بازگشایی دوره‌های تحصیلات تکمیلی را از ۱۵مهر و کارشناسی را ۱۵آبان اعلام کردند، دانشگاه بجنورد از همان زمان و متعاقب دستورالعمل‌ها از وزارت متبوع تمهیدات لازم را اندیشید که بازگشایی را انجام دهد.

رئیس دانشگاه بجنورد ادامه داد: مانع اصلی برای بازگشایی دانشگاه، گستره محدود واکسیناسیون اعم از دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی است. به محض اینکه دز دوم واکسیناسیون تکمیل شود و امکان حضور در دانشگاه را پیدا کنند، از سرگیری کلاس‌های حضوری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طبق بند۵ در آخرین نشست ستاد ملی کرونا، اول آذر از سرگیری آموزش حضوری انجام‌ شد، افزود: با توجه به این موضوع، کمیته‌ای برای اتخاذ تمهیدات دانشگاهی درباره از سرگیری  کلاس‌های حضوری فعال و نشست‌هایی با خوابگاه‌داران برگزار شده است و هیچ محدودیتی برای بازگشایی خوابگاه ملکی دانشگاه بجنورد نداریم.

محقر با تاکید بر این موضوع که بخش عمده‌ای از مشکلات استان خراسان شمالی و به‌ویژه دانشگاه‌های دولتی، وابستگی به خوابگاه‌های بخش خصوصی است، تشریح کرد: قرارداد پیمانکاری واگذاری مدیریت خوابگاه باید آماده شود که در دست اقدام است. به دلیل اینکه مدیریت خوابگاه‌های داخل به شرکت‌های خدمات‌رسان واگذار می‌شود، تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

رئیس دانشگاه بجنورد گفت: به‌دلیل کمبود خوابگاه‌های ملکی دولتی (هم به دلیل جوان‌بودن استان و دانشگاه‌ها)، بخش قابل توجهی از نیازمندی‌ها را بخش خصوصی تامین می‌کنند.  در این زمینه نیز رایزنی‌هایی با مقامات استانی انجام و تمهیدات اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه اولویت ازسرگیری آموزش حضوری با دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، تشریح کرد: این دانشجویان تعداد کم‌تری دارند و از حیث تامین تغذیه و اسکانشان مشکلی وجود ندارد. درباره دانشجویان کارشناسی تصمیم‌گیری صورت گرفته و این آمادگی را داریم که به صورت تدریجی ازسرگیری آموزش حضوری را داشته باشیم.

محقر با اشاره به اینکه در دوسال درگیری با ویروس کرونا؛ یعنی از تابستان۹۹ عملا بخشی از دانشجویان در دانشگاه حضور داشتند، توضیح داد:  در واقع بخشی از دروس عملی که به‌هیچ عنوان قابل تبدیل به دروس نظری و تئوریک نبود مثل گروه‌های هنر، صنایع دستی، ارتباط تصویری، برخی از دروس تربیت‌بدنی که ذاتا عملی است و در گروه‌های مهندسی نیز که برخی از دروس باید به صورت عملی برگزار می‌شد، از تابستان۱۳۹۹، تابستان ۱۴۰۰ و بعد از آن به صورت مستمر در گروه‌های محدود و با لحاظ امکانات دانشگاه و پروتکل‌های بهداشتی همواره بخشی از آموزش حضوری برقرار بوده است.

رئیس دانشگاه بجنورد بیان کرد: برای گسترش آموزش حضوری در لایه‌های دیگر دانشجویی در تلاش هستیم و امیدواریم بتوان تمام موانع را مدیریت کرد و شاهد حضور دانشجویان در دانشگاه باشیم.

وی با بیان این مطلب که برای از سرگیری کلاس‌های حضوری با محدودیت‌های بودجه‌ای مواجه هستیم، تشریح کرد: در این زمینه افزایش شدید قیمت تمام شده تغذیه باعث شده است بهای تمام شده آن نسبت به نیم‌سال دوم ۱۳۹۸ که ۱۵هزارتومان بود، ۳برابر شود. در این زمینه رایزنی‌ها با سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم انجام شده است.

محقر ادامه داد: برای مشکلات بودجه‌ای دانشگاه رایزنی‌هایی انجام شده است که بودجه لازم از طرف صندوق رفاه، سازمان امور دانشجویان و سازمان برنامه و بودجه در اختیار دانشگاه قرار گیرد. در واقع چون همه دانشجویان را به صورت تدریجی خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم مشکلات را مدیریت کنیم.

رئیس دانشگاه بجنورد گفت: همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه انجام شده است و چون قرار است در نیمه دوم سال کارگشایی و مساعدت انجام شود، درحال رایزنی هستیم که بتوان با تامین منابع همسان‌سازی را ادامه دهیم. نیمسال اول از منابع مالی دانشگاه اجازه پرداخت داده صادر و انجام شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =