فرمانده انگلیسی: افغانستان می‌تواند مقصد توریسم شود

رئیس ستاد ارتش انگلیس گفت طالبان ۲ نسبت به حکومت قبلی این گروه در افغانستان متفاوت بوده و این کشور می‌تواند به مقصدی برای توریسم تبدیل شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «نیک کارتر» رئیس ستاد ارتش انگلیس روز چهارشنبه تأکید کرد که هنوز زمان قضاوت درباره حکومت تشکیل شده توسط گروه طالبان فرا نرسیده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، کارتر با حضور در جلسه کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس گفت، رهبران فعلی طالبان با پیشینیان خود متفاوت هستند و می‌توان مشارکت جامع‌تری از افغان‌ها را در اداره کشورشان انتظار داشت.

رئیس ستاد ارتش انگلیس گفت: «طالبان ۲ متفاوت است. افراد زیادی در طالبان ۲ هستند که دوست دارند به روش مدرن‌تری حکومت‌داری کنند».

کارتر افزود، اگر میانه‌روها کنترل افغانستان را به‌دست بگیرند «دلیلی ندارد که فرض شود افغانستان ممکن نیست ظرف پنج سال آینده به کشوری جامع‌تر تبدیل شود».

این مقام ارشد ارتش انگلیس زمان سقوط کابل در مصاحبه‌ای گفته بود طالبان فقط عده‌ای پسر روستایی با قوانین اخلاقی مختص به خود هستند.

کارتر در جلسه پارلمان گفت، این بخش از سخنانش به نقل از «حامد کرزای» رئیس جمهور پیشین افغانستان بوده و تصرف افغانستان را با ویتنام مقایسه کرد که در آن کشور نیز «مشتی پسر روستایی پیروز شدند».

او در ادامه گفت، افغانستان نیز می‌تواند در آینده، همانند ویتنام به مقصد گردشگری تبدیل شود و درباره مصاحبه تلویزیونی خود حین خروج نیروهای خارجی از افغانستان توضیح داد: «چیزی که می‌خواهم بگویم این است که به‌نظرم برای برخی غافلگیرکننده است که بگویم آن‌ها (طالبان) دشمن نیستند».

کارتر درباره اظهاراتش در این مصاحبه گفت: «این حرف‌ها را به این دلیل زدم که هزار نیرو در محل داشتم و تلاش می‌کردیم چیزی حدود پانزده هزار افغان را خارج کنیم و دقیقاً در آن برهه مشخص نمی‌خواستم علیه کسانی حرف بزنم که می‌توانستند زندگی بسیار ناراحت‌کننده‌ای برایم بسازند».

در ادامه، شماری از قانون‌گذاران تأکید کردند، واقعیت این است که آمریکا، انگلیس و دیگر نیروهای ناتو در افغانستان بازنده بودند. کارتر در پاسخ مدعی شد: «فکر می‌کنم هنوز بسیار زود باشد که بگوییم شکستی رخ داده است. پیروزی را باید بر حسب نتایج و نه اغراق‌های نظامی مورد سنجش قرار داد».

وی در دفاع از بیست سال اشغالگری و جنایات آمریکا و متحدانش در افغانستان مدعی شد: «هنگامی که به برگردیم و به بیست سال گذشته نگاه کنیم و بسپس به بیست سال جلوتر نگاه کنیم ممکن است افغانستانی بسیار متفاوت را ببینیم. بنابراین فکر می‌کنم خیلی زوداست که بگوییم این یک شکست بود».

کارتر در ادامه گفت: «کل این قضیه در بستر سیاسی رخ داد که بسیار مفتخر هستم که نیروهای مسلح ما در میدان نبرد به اهداف خود رسیدند. آن‌ها هرگز توسط حریفی حیله‌گر، بی‌رحم و خلاق شکست نخوردند».

این مقام نظامی انگلیس در جلسه پارلمان گفت، او در حال تلاش برای صلح در افغانستان از طریق «مسیر موازی» با مذاکرات صلح قطر بوده و در این‌باره مدعی شد: «من هم یکی از صداهایی هستم که آن‌ها (طالبان)، شاید بیش از هر خارجی دیگری به‌جز آمریکایی‌ها  به آن گوش می‌دهند».

کارتر در این‌باره گفت، این تلاش‌ها را از طریق روابط نزدیک با «اشرف غنی» رئیس جمهور وقت افغانستان و ارتش پاکستان پیش برده است.

این مقام نظامی انگلیسی در پاسخ به سوالی درباره شمار افرادی که هنوز موفق به ترک افغانستان نشده‌اند گفت:‌ «جواب این است که همچنان فکر می‌کنم حدود سیصد نفر هستند که قصد خروج از افغانستان را دارند اما چالش ما این است که چطور این کار را انجام دهیم».

پس از خروج بی‌برنامه و سراسیمه نظامیان آمریکایی از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان که بسیاری آن را نتیجه سیاست‌های دولت جو بایدن می‌دانند، انتقادات داخلی بسیاری نسبت به عملکرد دولت آمریکا مطرح شده و حتی برخی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند.

پس از آنکه ایالات متحده در بهار گذشته خروج نظامیان خود از افغانستان را اعلام کرد، طالبان عملیات گسترده‌ای را برای کنترل بر این کشور آغاز کرد. در ۱۵ اوت، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان از این کشور فرار کرد و طالبان بدون برخورد با هیچ گونه مقاومتی وارد کابل شدند. ششم سپتامبر، طالبان کنترل خود را بر تمام افغانستان اعلام کردند و هفتم سپتامبر ترکیب کابینه موقت دولت آن‌ها اعلام شد که مشروعیت آن هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1118038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =