وعده‌های تشویقی دولت برای جوانی جمعیت، ضمانت اجرایی ندارد!

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: وعده‌ها، حمایت‌ها یا تشویق‌های دولت برای فرزندآوری زوجین، ضمانت اجرایی ندارد و مردم در این خصوص بی اعتماد هستند.

فاطمه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در حوزه جوانی جمعیت یا افزایش نرخ رشد جمعیت نباید تنها به مسائل و حمایت‌های اقتصادی پرداخت، گفت: در قوانین و طرح‌های موجود بیشتر مشوق‌ها مالی است و مسائل انگیزشی جایگاه کمتری دارند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: زمانیکه حمایت‌ها بیشتر در حوزه اقتصادی باشد و کمتر به مسائل فرهنگی پرداخته شود، بیشتر روستائیان و افراد در شهرهای کوچک جامعه هدف طرح جوانی جمعیت خواهند شد. 

وی بر لزوم سیاست‌گذاری‌های جمعیتی در سطح کلان تاکید کرد و گفت: این سیاست ها نباید معطوف به  دولت خاصی شود که با تغییر رئیس جمهور یا دولت، اجرای برنامه‌های جمعیتی نیز با مشکل مواجه شود.

اجرای طرح جوانی جمعیت در گرو فرهنگ‌سازی

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های اقتصادی دولت از زوجین  برای فرزندآوری بیشتر مردان را مورد حمایت قرار می‌‍دهد، گفت: سیاست گذاری فرهنگی در حوزه زنان و ارائه راهکار برای حل مشکلات آنها  در چند طرح اخیر افزایش نرخ رشد جمعیت یا جوانی جمعیت کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی تاثیر مستقیم بر انگیزه افراد برای تشکیل خانواده یا فرزندآوری دارد، گفت: حمایت‌های اقتصادی برای فرزندآوری یا تولد فرزندان دوم و سوم ضروری است؛ اما تا خانم‌ها از نظر فرهنگی و انگیزشی آمادگی لازم را نداشته باشند، نمی‌توانند نقش و وظیفه مادری را به درستی انجام دهند.

وی با انتقاد از سیاست‌های فرهنگی نادرست برای تنظیم خانواده در دولت‌های گذشته مطرح کرد: موضوع کنترل جمعیت با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» از دوران دولت‌های سازندگی آغاز شد و به خانم‌ها القا شد که نقش مادری با فعالیت اجتماعی یا فرهنگی آنها  در جامعه مغایرت دارد.

حسینی با بیان اینکه نتیجه این سیاست‌های نادرست دو یا سه دهه بعد مشخص شد، گفت: خطر پیری جمعیت یا همان نرخ منفی رشد جمعیت محصول این فرهنگ سازی اشتباه است. در نتیجه تا زمانی که در حوزه فرهنگی، سیاست گذاری کلان رخ ندهد، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز به صورت موفق انجام نخواهد شد. 

وعده‌های دولت بدون تضمین اجرایی است

این فعال دانشجویی با بیان اینکه وعده‌ها یا حمایت‌ها یا تشویق‌های دولت برای فرزندآوری زوجین، ضمانت اجرایی ندارد، گفت: مسئولان به خانواده‍‌ها وعده داده‌اند که در ازای به دنیا  آوردن فرزند دوم یا سوم به آنها منزل مسکونی تعلق خواهد گرفت؛ اما آیا ضمانتی برای تحقق این وعده دولت وجود دارد؟

وی اضافه کرد: مردم در بسیاری از  موارد شاهد بودند که دولت‌های گذشته به وعده‌های خود عمل نکردند و در این خصوص نوعی بی اعتمادی به وجود آمده است. 

گفتنی است، ایسکانیوز نیز پیشتر در این خصوص مریم آقایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و طاهره زرنگار  عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد پرند و علی اسماعیلی روانشناس و مدرس دانشگاه  و امان‌الله قرایی جامعه شناس و مدرس دانشگاه نیز گفت‌وگوهایی را انجام داده بود.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1118091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =