پیام‌ها و اهداف حادثه ابهام‌برانگیز الخضراء عراق

یک تحلیلگر عراقی معتقد است اگر حمله به مقر اقامت مصطفی الکاظمی ثابت شود؛‌ نشان می‌دهد که هدف عاملان آن، برهم زدن معادلات برای سرپوش گذاشتن بر جنایت کشتار معترضان به نتایج انتخابات اخیر است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، دولت عراق بامداد یکشنبه شانزدهم آبان به‌وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که محل سکونت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با یک پهپاد بمب‌گذاری‌شده هدف سوءقصد قرار گرفته است، اما نخست وزیر آسیبی ندیده است.

الکاظمی نیز به‌فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در توییتی ضمن تأکید بر سلامتی خود همگان را به حفظ آرامش و خویشتنداری دعوت کرد.

تحولات پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و اعتراض گروهی از مردم این کشور به نتایج آن، به‌ویژه رخدادهای خونین جمعه چهاردهم آبان در ورودی‌های منطقه  الخضراء‌بغداد از جمله موضوعاتی است که موضوع حمله پهپادی به منزل نخست وزیر این کشور را مشکوک و قابل تأمل بیشتری می‌نماید.

درباره این موضوع با «عمارالبغدادی» و خانم «ضحی الخالدی» از تحلیلگران مسائل سیاسی عراق به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

ضحی الخالدی تحلیلگر و پژوهشگر مسائل سیاسی عراق در این زمینه گفت : در حقیقت این حادثه در یک شرایط دشواری که عراق در آن به سر می‌برد رخ داده است.اگر ثابت شود که هدف از آن حمله به یکی از مراکز اقامت آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشبرد امور در منطقه الخضراء بوده قطعا چنین اقدامی محکوم است، زیرا حاکمیت ملی عراق را هدف قرار داده و هدف از آن برهم زدن معادلات برای سرپوش گذاشتن بر جنایت کشتار تظاهرات کنندگان معترض به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر است که با گلوله جنگی در دروازه‌های منطقه الخضراء هدف قرار گرفتند.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از اهداف این حمله، این بود تا فرماندهان مقاومت و گروههای مخالف دومین دوره نخست وزیری آقای الکاظمی به این حمله متهم شوند، گروه‌هایی که مخالف سرپوش گذاشتن بر عملکرد نامناسب کمیساریای انتخابات و تقلب آشکار در آن هستند.

این تحلیلگر عراقی همچنین با سئوال برانگیز خواندن عملکرد سامانه ضدهوایی سفارت آمریکا در منطقه الخضراء بغداد که در نزدیکی محل اقامت الکاظمی است، خاطر نشان کرد: این زمان مشخص بسیار مهم است و تردیدهای زیادی درباره فعال نبودن سامانه پدافند موشکی سفارت آمریکاست.این موضوع را طرف‌های ذیربط در عراق در تحقیقات فراگیری پیگیری کنند که همه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در آن مشارکت داشته باشند.

خانم الخالدی خاطر نشان کرد: این حمله همچنین ممکن است پیامی به فرماندهان گروه‌های مقاومت باشد که به همراه فرزندان ملت خود در صحنه اعتراضات و تظاهرات و مجالس بزرگداشت شهدا حاضر هستند و هشدار شدیداللحنی به دولت آقای الکاظمی داده‌اند و آن را مسئول شهادت این افراد در ورودی‌های منطقه الخضراء دانسته‌اند.

وی افزود: مسئله دیگر وجود تناقض در اظهارات الکاظمی و هسته اطلاع رسانی امنیتی است، به طوری که هسته اطلاع رسانی امنیتی از حمله موشکی سخن گفته در حالی که طرف دیگر از حمله پهپادی سخن گفته است.

این تحلیلگر عراقی اظهار داشت: مسئله‌ دیگری که شک برانگیز است‌، این است که در این مقر که گفته می‌شود هدف حمله قرار گرفته، هیچ کس ساکن نیست و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که اثاثیه مشخصی وجود ندارد و اینکه هیچ کس متضرر نشده و هیچ فرد یا خانواده‌ای متضرر نشده‌اند و هیچ یک از اعضای آقای الکاظمی هم در این مکان زندگی نمی‌کنند.

تلاش برخی طرف‌های عربی برای شعله‌ور کردن آتش فتنه در عراق

«عمار البغدادی» دیگر تحلیلگر عراقی در گفتگو با تسنیم اظهار داشت : با توجه به مشاهدات فراوانم می‌توانم نظر و دیدگاهم را درباره تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی نخست وزیر در بغداد بیان کنم.این یک جنایت سیاسی و تعدی آشکار به حاکمیت ملی عراق است.زیرا نخست وزیر بر اساس قانون اساسی حامی عراقی‌ها و مدافع راهبردی حاکمیت ملی کشور به شمار می‌رود، وهدف قرار دادن وی، حمله به حاکمیت ملی است.

وی افزود: مسئله دیگر این است که حمله به محل اقامت نخست وزیر، حمله به مقام نخست کشور به شمار می‌رود و هر کس مقام نخست کشور را هدف قرار می‌دهد، تمام کشور و تصمیم‌گیری سیاسی و حاکمیتی و جایگاه عراق و نیز آرامش داخلی را هدف قرار داده است.سومین و مهمترین مسئله در این زمینه این است که این حادثه در پی ناآرامی‌های امنیتی رخ داده که میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان رخ داده است.

البغدادی ادامه داد: من معتقدم طرف سومی وجود دارد که ممکن است طرف بین المللی یا طرف عربی باشد که برای برانگیختن یا گسترش بیشتر فتنه سیاسی در کشور تلاش می‌کند.یعنی شاهد فتنه سیاسی در کشور هستیم که از المقدادیه آغاز شد و با آوارگی و درگیری میان برخی طیف‌های مذهبی در المقدادیه ادامه یافت و در نهایت به این تحصن آشکار در ورودی‌های منطقه الخضراء باید اشاره کرد که در پی درخواست برای شمارش آرا برگزار شده است.به سبب آنکه گروه‌های سیاسی بانفوذ بسیاری از کرسی‌های خود را در انتخابات اخیر از دست داده‌اند

وی گفت: به همین سبب با یک فتنه سیاسی گسترده در کشور روبرو هستیم همچنین برخی طرف‌های عربی و بین‌المللی و نیز داخلی وجود دارند که برای گسترش آن از طریق برخی گزینه‌های فتنه‌آمیز در این زمینه تلاش می‌کنند.به همین سبب من معتقدم که هدف قرار دادن آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر در چارچوب گسترش دایره فتنه قرار دارد، اما خداوند عراق را از این فتنه بزرگ نجات داد.

البغدادی افزود: شما به خوبی می‌دانید که هدف قرار دادن نخست وزیر، کشور را وارد خلاء دولت و در نتیجه خلاء قانون اساسی خواهد کرد و به آسانی نمی‌توان این وضع را مهار کرد علاوه بر آن باید به پیامدهای سیاسی و امنیتی خطرناک چنین حادثه‌ای در صورت وقوع اشاره کرد. خدا را شکر که نگذاشت در این فتنه قرار بگیریم

وی گفت: درخواست من از همه گروه‌ها و احزاب سیاسی در صحنه عراق این است که کشمکش‌های سیاسی فعلی در صحنه عراق را پایان دهند و وارد رایزنی‌های واقعی برای تشکیل فراکسیون اکثریت و پس از آن مذاکرات تشکیل دولت شوند.هیچ جایی جز تنگ کردن عرصه بر فتنه و رفتن به سمت تشکیل دولت وفاق ملی وجود ندارد که به مسئولیت‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در کشور عمل کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1118115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =