۳۵ درصد جوانان ازدواج نکرده‌اند/ با وام ازدواج کسی به ازدواج و فرزندآوری ترغیب نمی‌شود

جامعه شناس و مدرس دانشگاه گفت: اگر شرایط فراهم نباشد، برنامه‌های نصف و نیمه و وعده‌های دولت‌ها یا مسئولان درباره افزایش جمعیت و فرزندآوری موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بحران جمعیت، بالا رفتن سن ازدواج، تجرد قطعی و پدیده سالمندی کلید واژه‌هایی هستند که زنگ خطر  را  در تمامی حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به صدا در آورده است. کارشناسان حوزه جمعیتی و فرهنگی چند سالی است که درباره پیری جمعیت در آینده به دولتمردان، مسئولان و متولیان فرهنگی هشدار می‌دهند. 

در این راستا دولت‌های گذشته و فعلی طرح، تسهیلات و سیاست‌های تشویقی برای ازدواج آسان و فرزندآوری زوج‌ها را تصویب یا بعضا اجرا کرده‌اند که شاید بتوان گفت که بسیاری از این طرح‌ها خروجی مطلوب و موفق آمیزی نداشته است چراکه هنوز نرخ رشد جمعیت منفی است.

در این ارتباط امان‌الله قرایی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به بحران کاهش نرح رشد جمعیت در کشور اظهار کرد: موضوعات مرتبط با جوانی، کاهش و افزایش جمعیت محدود به چند سال اخیر نیست بلکه سال‌هاست که سیاست‌های درستی در این حوزه تدوین و تبیین نمی‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه آمادگی ذهنی و فرهنگی برای افزایش یا کاهش نرخ باروری در جامعه اولویت دارد، گفت: به عنوان مثال زنان و مردان تا زمانی که نسبت به آینده خوش‌بین و از رفاه نسبی برخودار نباشند، حاضر به دنیا آوردن فرزند نیستند. 

این جامعه شناس بیان اینکه امتیازهای و سیاست‌های تشویقی دولت تنها برای افزایش نرخ باروری کافی نیست، گفت: طرح‌هایی مانند افزایش مدت مرخصی زایمان، مسکن، وام تهیه مسکن، وام ازدواج به تنهایی مشکل جمعیت را حل نخواهد کرد و حتما باید در کنار این طرح‌ها، مباحث تشویقی فرهنگی و اجتماعی نیز در جامعه پیاده سازی شود.

ترسیم چشم‌انداز اقتصادی در جامعه، برای تشویق فرزندآوری

وی با بیان اینکه مسئولان سال‌هاست که مردم را تشویق به ازدواج  و  فرزندآوری می‌کنند، گفت: این اقدامات دولت گویا خیلی در راستای افزایش جمعیت نیست. به عنوان مثال در حال حاضر حدود 5 میلیون بیکار در کشور وجود دارد که دولت برای آنها اشتغال‌زایی نمی‌کند. طبیعی است فردی که شغل و درآمد ندارد، نمی‌تواند ازدواج یا اقدام به فرزندآوری کند.

قرایی اضافه کرد: دولت در گام اول باید چشم‌انداز روشنی برای افراد از توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ترسیم کند تا آنها با امیدواری اقدام به ازدواج و فرزندآوری کنند. 

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در حال حاضر براساس آمارها 35 درصد جوانان جامعه ازدواج نکرده‌اند، گفت: دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانون گذار و متولی فرهنگ برای ازدواج این جوانان چه اقداماتی انجام داده است. 

وی با مقایسه نرخ رشد باوری در ایران نسبت به آمریکا و کشورهای غربی تشریح کرد: زوج‌های آمریکایی یا اروپایی وقتی از نظر اقتصادی و امنیتی تامین باشند، طبیعی است که اقدام به دنیا آوردن یک یا چند فرزند کنند. در نتیجه رشد جمعیت در کشوری مانند آمریکا بسیار بیشتر از ایران است.

طرح‌های ناتمام دولت، ضامن افزایش رشد جمعیت نیست

قرایی با بیان اینکه ازدواج و باروری دستوری، نتیجه مطلوب ندارد، گفت:  اگر امکانات ازدواج و باوری در جامعه فراهم باشد، مردم با توجه به فرهنگ و فهم خود اقدام به ازدواج می‌کنند؛ اما اگر شرایط فراهم نباشد، برنامه‌های نصف و نیمه و وعده‌های دولت‌ها یا مسئولان خیلی در این خصوص موفقیت آمیز نخواهد بود.

این کارشناس حوزه جمعیت شناختی با بیان اینکه دولت برای حل مشکل بیکاری جامعه، راهکار مناسبی ندارد، گفت: در نتیجه دولت چگونه می‌خواهد جوانان را به ازدواج یا باروری  تشویق کند.

وی درباره رقم مناسب برای میزان جمعیت بیان کرد: نرخ جمعیتی مناسب است که همه افراد جامعه از امکانات و تسهیلات معمول مانند آموزش، مسکن، خوراک، شغل و بهداشت برخوردار باشند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1118123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =