برنامه جهانی غذا درباره فاجعه گرسنگی در افغانستان هشدار داد

مدیر اجرایی «برنامه جهانی غذا» از همه کشورهای دنیا خواست به مردم گرسنه و بی پناه افغانستان کمک کنند.

به گزارش گروه بین الملل­ ­­خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مدیر اجرایی «برنامه جهانی غذا» پس از سفر به افغانستان و مشاهده‌ی وضعیت اسفناک و قحطی و گرسنگی مردم این کشور‏، پیامی در حساب کاربری خود در پایگاه اجتماعی توئیتر منتشر کرد و از همه کشورهای دنیا خواست به مردم گرسنه و بی پناه افغانستان کمک کنند.
دیوید بیزلی در این پیام تصویری گفت: «چندان پیچیده نیست! اگر فردی تغذیه‌ی درست و حسابی نداشته باشد، سوء تغذیه می‌گیرد و بیمار می‌شود؛ اینجا در بخش کودکان بیمارستان قندهار، شمار بیماران هر روز دارد دو برابر می‌شود، زیرا مردم غذا ندارند. مادران بسیاری هستند که فرزندان خود را در اینجا بستری می‌کنند و کم کم بهبود می‌یابند، اما پس از بازگشت به خانه، دوباره با سوء تغذیه روبرو می‌شوند و این چرخه تکرار می‌شود. چرخه‌ای هولناک که به علت وخامت اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود. از این رو باید کاری کرد؛ باید غذای مورد نیاز مردم را به دست شان برسانیم تا این کودکان جان سالم به در ببرند و زنده بمانند.»

مدیراجرایی برنامه جهانی غذا در توصیف وضعیت اسفناک مردم افغانستان گفت: «شمار افرادی که ما با آن‌ها سر و کار داریم بسیار قابل ملاحظه است. افغانستان نزدیک به ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد. از این رقم، ۲۳ میلیون نفرشان غذای کافی در اختیار ندارند و در آستانه‌ی گرسنگی هستند. بیش از هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این افراد با قحطی دست به گریبان شده اند. این‌ها عدد و رقم است، اما هنگامی که از نزدیک با این مردم روبرو می‌شویم و دختران و پسران کوچک را می‌بینیم که دارند درست جلو چشمان شما از گرسنگی جان می‌بازند ناگهان به این فکر می‌کنید که اگر دختر و پسر کوچک خودم در چنین وضعیتی قرار بگیرند چه واکنشی نشان خواهم داد! این قربانیان جنگ و درگیری هستند؛ پدیده تغییرات آب و هوایی و عفونت ویروسی کووید هم مزید بر علت شده است. وضعیت بسیار ناخوشایند و سوزناک است؛ و من باور دارم اگر مردم گوشه و کنار جهان این شرایط را ببینند واکنش نشان خواهند داد!»

دیوید بیزلی درباره‌ی میزان نیاز مالی برای تامین غذای مردم افغانستان نیز گفت: «من چند روز پیش در افغانستان بودم؛ به سوریه هم سفری داشتم، شرایط یکسان است. اما در افغانستان نزدیک به ۲۳ میلیون نفر در معرض گرسنگی شدید قرار دارند و برای این منظور باید ماهانه ۲۳۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داده شود. تازه این رقم برای تامین نیمی از جیره غذایی افراد کفایت می‌کند. پس می‌بینید که این وضعیت چقدر از نظر مالی فلج کننده است؛ و در شرایطی که دارایی‌های افغانستان (در خارج از این کشور) مسدود شده است. در افغانستان و ۴۲ کشور دیگر نزدیک به ۴۵ میلیون نفر در آستانه قحطی و مرگ از گرسنگی قرار دارند و علت آن هم درگیری، همه گیری کووید-۱۹ و پدیده تغییرات آب و هوایی است. از این رو در پایان سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با طوفانی شدید روبرو خواهیم بود و اگر کاری انجام ندهیم علاوه بر گرسنگی، بی ثباتی در برخی کشورها نیز اتفاق خواهد افتاد که بخودی خود به مهاجرت گروهی دامن می‌زند. هنگامی که مردم مهاجرت می‌کنند هزینه هاشان هزاران برابر بیشتر می‌شود؛ هیچ کس دلش نمی‌خواهد خانه و زندگی خودش را رها سازد. از این رو هم اکنون برای تامین غذا به بودجه‌ی کافی نیاز داریم.»

وی با بیان اینکه برنامه‌ی جهانی غذا همواره با مناطق جنگی و درگیر در جهان سر و کار دارد تاکید کرد ما به خوبی می‌دانیم چگونه در چنین فضاهایی به طور مستقل و بیطرفانه فعالیت کنیم. در حقیقت چند روز پیش با مقام‌های طالبان دیدار داشتم؛ تیم‌های ما دارند استان به استان با طالبان دیدار و گفتگو می‌کنند. آنچه که آن‌ها به ما اطمینان داده اند و به آن عمل کرده اند این است که فعالیت‌های ما در فضایی بیطرفانه و مستقل پیگیری می‌شود و طالبان در عملیات ما دخالت نمی‌کنند. در واقع آن‌ها امنیت برخی از انبارهای ما را بر عهده گرفته اند. زیرا با توجه به امنیت غذایی بسیار بدی که در افغانستان وجود دارد می‌توان تصور کرد که مردم در به در دنبال یافتن غذا و انبارها هستند. تا اینجای کار، هیچ مشکلی نداشته ایم و کاملا موفقیت آمیز عمل کرده ایم و هیچ مشکلی نداریم جز مسائل و نیازهای مالی که پیش رو قرار دارد.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا همچنین با اشاره به محدودیت‌هایی که برخی کشورها ضد طالبان اعمال کرده اند گفت: ما در تماس با سران کشورهای جهان به آنان گوشزد می‌کنیم که لطفا اجازه ندهید کودکان گرسنه درگیر سیاست و بازی‌های سیاسی شوند؛ اجازه ندهید این قربانیان بیگناه درگیری‌ها در اختلاف‌های سیاسی شما هم قربانی شوند. قرار گرفتن بر سر راه کودکی که دارد از گرسنگی می‌میرد درست نیست. این چیزی است که ما بر آن تاکیدی داریم. زیرا امروز کودکان بهایی را می‌پردازند و شاید جان شان را از دست بدهند، اما این جهان ماست که نه تنها امروز و فردا بلکه برای همیشه باید بهای درگیری و جنگ را بپردازد. از این رو از سران کشورهای جهان و میلیاردرها می‌خواهیم و از آنان در خواست می‌کنیم اجازه ندهند آینده‌ی این کودکان بیگناه تباه شود. به آن‌ها کمک کنیم، زیرا حقیقتا اوضاع بحرانی و جهنم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =