وزارت بهداشت شیوه جدید پذیرش دانشجوی بومی را ابلاغ کرد

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرد: پذیرش دانشجوی بومی قانون عدالت آموزشی گروه پزشکی منوط به نیازسنجی منطقه ای است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در بخشنامه ابلاغی به دانشگاه‌های علوم پزشکی شرایط راه اندازی و توقف پذیرش دانشجو را به دانشگاه‌ها اعلام کرد.

در این بخشنامه آمده است: «به دنبال بخشنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت درخصوص ثبت ظرفیت‌های آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ در پرتال سازمان سنجش، به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد که راه اندازی و یا توقف پذیرش دانشجو منوط به کسب مجوز از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی است. در صورتی که دانشگاهی درخواست ظرفیت پذیرش برای رشته‌های تحصیلی جدید و یا عدم پذیرش دانشجو در رشته خاص دارد ضروری است دانشگاه یا دانشکده طبق روال شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت اخذ مجوز لازم درخواست خود را به دبیرخانه شورا ارسال کنند.

با توجه به ضرورت تهیه و تنظیم جدول ظرفیت و همچنین شهرهای محل خدمت متعهدین از محل «سهمیه ۳۰ درصد پذیرش دانشجوی بومی موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی» در رشته‌های مورد نیاز آن دانشگاه یا دانشکده، دانشگاه‌ها باید با توجه به نامه مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، بر اساس نیازسنجی به عمل آمده توسط آن دانشگاه، تعداد ظرفیت مورد نیاز در هر رشته به تفکیک شهرستان یا منطقه مورد نیاز را بر اساس جدول اعلامی تهیه کنند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی باید توجه داشته باشند که پس از تهیه جدول مورد نظر موارد درخواستی را پس از کسب موافقت معاونت توسعه و مدیریت و منابع دانشگاه یا دانشکده در سامانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ با کد جداگانه برای هر شهر / شهرستان / منطقه محل خدمت ثبت کنند.

تأیید نهایی ظرفیت‌های درخواستی از محل سهمیه ۳۰ درصد پذیرش دانشجوی بومی موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی توسط دبیرخانه، منوط به دریافت درخواست ضمیمه موافقت کتبی معاونت آموزشی و معاونت توسعه و منابع دانشگاه یا دانشکده خواهد بود.

در صورتی که دانشگاه یا دانشکده نیازمند پذیرش دانشجوی بومی در رشته / مقاطعی که در آن دانشگاه یا دانشکده دایر نیست، هستند، لازم است درخواست خود را از محل سهمیه ۳۰ درصد پذیرش دانشجوی بومی موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی به دبیرخانه ارسال کنند.

گفتنی است بر اساس قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی برای پزشکی در مناطق محروم ۳۰ درصد سهمیه درنظر گرفته شده است.

ماده واحده از تاریخ تصویب این قانون سهمیه‎ بندی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی (اعم از رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی) در کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به جز مواردی که در ذیل آمده ممنوع است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ۳۰ درصد ورودی‌های رشته‌های پزشکی عمومی، دستیاری تخصصی پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از طریق جذب دانشجوی بومی با اولویت مناطق محروم و متناسب با نیاز استان‌ها و در چهارچوب نظام سطح‌بندی پذیرش کند.

تعهد اخذ شده از مشمولان این بند برای خدمت در مناطق مورد تعهد سه‌برابر مدت تحصیل است و قابل خرید و جابه‌جایی نیست.

ارائه مدرک تحصیلی مشمولان مذکور بعد از اتمام تعهد مورد نظر، مجاز است و نامبردگان در زمان تعهد مجاز به فعالیت پزشکی در سایر نقاط کشور نیستند.

تحصیل دانشجویان بومی موضوع این بند در دانشگاه‌های استان مربوطه در اولویت است. در صورتی که داوطلب مذکور نمره لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های دیگر را کسب کرده باشد، تحصیل او برابر مقررات این بند منوط به موافقت وی خواهد بود.

 ادامه تحصیل در مقاطع آموزشی بالاتر، پس از طی حداقل نیمی از مدت زمان تعهد مشمولان این بند امکان‌پذیر است.

 نقل و انتقال مشمولان این بند تابع مقررات این قانون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118265

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =