به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ موضوع افرایش قیمت خودرو که طی هفته گذشته انجام شد جزو جنجالی ترین اخبار صدر رسانه ها بود.مجید عشقی؛ دبیر شورای عالی بورس اخیرا در بخش خبری ۲۰:۳۰ با بیان اینکه روش فعلی قیمت گذاری و فروش خودرو تقریبا مورد قبول هیچ کس نیست، اعلام کرده بود که تصمیمی گرفته شد تا قیمتهای خودرو نه رشدهای عجیب و غریب داشته باشد، بلکه رشد منطقی در قیمت خودرو درب کارخانه داشته باشیم.
وی در این برنامه اظهار کرد که نه خودروساز، نه مصرف کننده و نه دولت از وضعیت فعلی منفعت میبرند ، سهامداران خودروسازان هم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و ضرر زیادی میکنند. بنابراین قیمت خودروی درب کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.
همین دو هفته پیش بود که وزیر صمت در توییتی اعلام کرد که طرحهایی در صنعت خودرو طراحی کرده که سبب می شود قیمت خودرو تا پایان سال ارزان شود. او گفته با افزایش تولید خودرو، قرعهکشی هم حذف میشود.
فاطمی امین وعده افزایش تولید خودرو را داده و میخواهد از محل افزایش تولید، قیمتها را کاهش دهد. اما مساله کنونی صنعت خودروسازی کمبود قطعه است. طبق اعلام سازمان بازرسی بیش از ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد اما چون خودروسازان با کمبود قطعه مواجهند، نمیتوانند این تعداد خودرو را روانه بازار کنند.
وی گفته بود که وزارت صمت قصد دارد به منظور پیشرفت صنعت خودرو ۹ برنامه ویژه را برای این حوزه اجرایی کند که بخشی از آن توسط خود وزارت صنعت و قسمتی نیز به وسیله شرکتهای خودروسازی به اجرا در خواهد آمد. در صورتی که این برنامهها به مرحله اجرا برسند تحول عظیمی را در صنعت خودرو شاهد خواهیم بود. صنعت خودرو در کشور جایگاه ویژهای دارد و وزارت صنعت هر هفته برنامههای شرکتهای خودروسازی در زمینههای مختلف از جمله تولید و مونتاژ را دریافت میکند.
سید جواد جهرمی؛ معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفته است: خودروهایی که مشمول قیمتگذاری نیستند منعی برای عرضه در بورس کالا ندارند.خودرو به دو بخش تقسیم میشود بخش اول، خودروهایی که مشمول قیمتگذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگاههای دولتی هستند که قرار است ظرف چند روز آینده، مصوبهای درباره قیمتگذاری این خودروها توسط وزیر صمت اعلام شود. سایر خودروهایی که مشمول قیمتگذاری دستوری نمیشوند مثل خودروهای گروه خودروسازهای بهمن یا بخشی از خودروهای شرکت ایران خودرو، عرضه و تولید میشود که در این رابطه مذاکراتی برای عرضه این خودروها در بورس کالا انجام شده است.
افزایش یکباره قیمت محصولات دو خودروسازی
چند روز پیش شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو قیمت محصولات داخلی را بین 15 تا 19 درصد (4 میلیون تا 56 میلیون تومان) افزایش داده بودند که واکنش های زیادی از سوی مردم درپی داشته است.
شرکت سایپا قیمت جدید محصولات خود را برای تحویل ماه آبان اعلام کرده بود که به طور میانگین شامل افزایش ١٣ درصدی قیمتها برای نیمه دوم آبان تا پایان امسال است.
بر این اساس، با افزایش٢٢ میلیون و ٢٥٩ هزار و ٢٠٠ تومانی به ترتیب ١٢٠ میلیون و ٨٤٦ هزار و ٩٠٠ تومان (ساینا دندهای) و ١۶۴ میلیون و ٧٩۵ هزار و ٩٠٠ تومان ( ساینا S) تعیین قیمت شد.
همچنین در محصولات خانواده تیبا، پس از اعمال افزایش ١٣ درصدی قیمتها، تیبا صندوقدار به ١١۶ میلیون و ٢٨٢ هزار تومان و تیبا ۲ به ١٢٣ میلیون و ١١٨ هزار و ٣٠٠ تومان رسیدهاند. براین اساس تیبا صندوقدار ١۵ میلیون و ۶۵١ هزار و ۵٠٠ تومان و تیبا٢، ١۶ میلیون و ۵٩٩ هزار و ۵٠٠ تومان افزایش قیمت داشتهاند.
در محصولات جدید این گروه خودروسازی نیز کوییک دندهای با افزایش ٢١ میلیون و ٧۴٨ هزار تومانی به ١۶٢ میلیون و ٨٠٩ هزار و ۴۰۰ تومان، کوییک S با افزایش ٢٣ میلیون و ٧٩٧ هزار و ٨٠٠ تومانی به ١٧٨ میلیون و ٧٩٢ هزار و ٧٠٠ تومان و شاهین با افزایش ١۴.۴ درصدی معادل ۴٩ میلیون و ٣٢۵ هزار و ٨٠٠ تومان به ٣۴١ میلیون و ١٩٧ هزار تومان رسیدهاند.
کوییک R با گیربکس معمولی و کوییک پلاس با گیربکس اتوماتیک نیز به ترتیب ١٧٢ میلیون و ۴٨٣ هزار و ۵٠٠ تومان و ٢۶۵ میلیون و ۶٢٠ هزار و ٢٠٠ تومان قیمتگذاری شد.
پس از این افزایش قیمت از سوی سایپا؛ ایرانخودرو هم دست به کار شد و قیمت ها را افزایش داد در محصولات ایران خودرو نیز، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو با افزایش ۴۵ درصدی مواجه شد. پایینترین افزایش قیمت نیز مربوط دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک بود که یک درصد رشد قیمت را تجربه کرد. همچنین پژو ۲۰۷دستی سقف شیشهای و رانا پلاس نیز به ترتیب ۱۵.۱۸ و ۱۵.۴ درصد افزایش یافت.
توجیه خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو؟
توجیه خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو افزایش هزینه ها و تولید همراه با زیان اعلام شده و مبنای افزایش قیمت هم تورم بخشی اعلامی بانک مرکزی بود.
بر اساس این گزارش، فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه از این هفته تیراژ تولید روزانه ایرانخودرو از میانگین ۲۰۰۰ دستگاه به ۲۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو مازاد بر تعهدات عرضه خواهیم کرد که سبب ایجاد آرامش بیشتر در بازار خواهد شد. تیراژ تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو در آستانه عبور از ۳۰۰ هزار دستگاه تولید از ابتدای امسال قرار دارد. طبق برنامهای که توسط وزیر صمت ابلاغ شده، از هفته آینده تیراژ تولید روزانه را به بیش از ۲۵۰۰ دستگاه افزایش خواهیم داد.
دستور لغو افزایش قیمت توسط رییس جمهور
وی ضمن دعوت مشتریان به آرامش و عدم شتابزدگی درخصوص تصمیم برای خرید خودرو از بازار با قیمت های کاذب، خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک شاهد کاهش التهاب بازار خواهیم بود و مشتریان می توانند با خیالی آسوده نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.ولی رییس جمهور به این موضوع ورود کرده و دستور لغو افزایش قیمت ها را صادر کرد، باتوجه به دستور رییسی در خصوص افزایش نیافتن قیمتها و اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش خودرو مصوبه ای نداشته، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد که هرگونه افزایش قیمت خودرو ملغی شود.
نگاه وزیر صمت خوشبینانه است
سپهر زنگنه؛ کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: صحبت دبیر شورای عالی بورس سبب گران شدن خودرو شد و این افزایش قیمت ها نتیجه مستقیم صحبت های ایشان است.
وی گفت: وضعیت شاخص کل بورس تعریف چندانی ندارد و با طرح چنین مطالبی قصد دارند موضوع را جنجالی کرده و مردم را به هر بهانه ای که شده سمت بورس بکشند.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: وزیر راه خیلی خوشبینانه به موضوع نگاه میکنند زیرا با توجه به تورم سالانه، بالا رفتن قیمت ارز و تداوم تحریم ها قطعا نتیجه ای جز افزایش قیمت نخواهد داشت.
بر اساس این گزارش؛ پس از اتفاقاتی که حوزه خودرو طی روزهای اخیر افتاد و شخص رییس جمهور واکنش نشان داده و علیرغم تصمیمات گرفته شده، دستور لغو افزایش قیمت ها را صادر کرد این سوال بوجود می آید که آیا تغییرات مدیریتی در راه است؟ آیا قرار است مدیران این دو خودروسازی برکنار شوند؟ باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آینده چه سیاست هایی لحاظ میشود.
انتهای پیام/
نظر شما