پافشاری وزیر علوم بر ادغام دانشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی/ افزایش تنش‌ها بین وزارت بهداشت و علوم

موضوع ادغام دانشگاه ‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت مدنظر وزیر علوم است؛ اما وزارت بهداشت با این موضوع مخالف است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، موضوع ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم از سال ۸۹ تا کنون چندین بار در دولت‌های مختلف مطرح و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته اما تا به امروز به مرحله اجرایی نرسیده است. با مطرح شدن انتقال آموزش پزشکی به وزارت علوم در طرح «اصلاح نظام آموزش پزشکی»، بار دیگر واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. 

به نظر می‌رسد طرح «اصلاح نظام آموزشی پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی» بهانه‌ای بود که بار دیگر دعوای دیرینه این ۲ وزارتخانه درباره انتقال آموزش پزشکی به وزارت علوم از سر گرفته شود. در ادامه نظرات اخیر موافقان و مخالفان این ادغام آمده است.

موافقان و مخالفان ادغام ۲ وزارتخانه

موضوع ادغام دانشگاه‌هاب وزارت علوم و وزارت بهداشت در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط محمدعلی زلفی گل مطرح شد. وی بر این باور است که هر چه زودتر باید دانشگاه‌های پزشکی و دانشگاه‌های وزات علوم با هم ادغام شوند در این صورت جلوی ضررهای بیشتر گرفته خواهد شد. وزیر علوم معتقد است رشته‌های مهندسی را از رشته‌های پزشکی نمی‌توان جدا کرد. همچنین اگر بحث سلامت روح را لحاظ کنیم، سلامت روحی دیگر در مقوله پزشکی نمی‌گنجد بلکه به رشته های علوم انسانی، رشته روانشناسی و علوم دینی برمی‌گردد،درواقع شخصیت علمی باید متوازن باشد.

وی با گلایه از کنار گذاشته شدن تحقیقات بین رشته‌ای و چند رشته‌ای بیان کرد: حال چه زمانی این گسستگی اصلاح خواهد شد! مگر می‌توان رشته داروسازی را از شیمی و داروسازی را از بیوشیمی جدا کرد! مگر می‌توان رشته انگل شناسی پزشکی را از دامپزشکی و کشاورزی جدا کرد.

به اعتقاد وزیر علوم دولت سیزدهم، دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم در کنار هم قرار بگیرند، در این صورت رتبه بندی دانشگاه‌های ایران در ابعاد بین المللی فرق خواهد کرد. 

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز از جمله افرادی است که این ادغام را با معایب و محاسنی همراه می‌داند. محمد مهدی طهرانچی بر این باور است با مطرح شدن تفکیک آموزش پزشکی از آموزش علوم دوباره در همان نقطه قرار گرفته‌ایم. با این حال از شورای عالی انقلاب فرهنگی دو ماه مهلت می‌خواهد تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئول و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش غیردولتی؛ بسته حوزه تحول در حوزه پزشکی را به شورا ارائه دهند.

 در بند ۸ سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری، موضوع ادغام آموزش و پژوهش پزشکی در نظام سلامت بصورت واضح تصریح شده است و جدا کردن این بخش از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مخالف منویات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. این موضوع را علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است. هر چند مغایر بودن این ادغام با نظر مقام معظم رهبری توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مطرح شده است. وی پیش از اینکه به عنوان وزیر بهداشت منصوب شود، در جریان انتخابات ۱۴۰۰ در دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: آموزش پزشکی باید به همین شکل در وزارت بهداشت باقی بماند، این نوع آموزش به هیچ عنوان در دولت حجت‌الاسلام رئیسی نیز تغییر نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =