حکمت، شهرسازی و هنر پیوند عمیقی دارند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حکمت، شهرسازی و هنر پیوند عمیقی به‌دلیل صنعت و دانش باهم برقرار کرده‌اند و می‌توان آن را دانش تکنیکی هنرمندان عنوان کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، کمیسیون تخصصی «حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی» نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی با محورهای اصول و بنیان‌های عمران معماری و شهرسازی اسلامی، نظریه‌های حکمت عمران فلسفه و حکمت عمران معماری و شهرسازی شناخت‌شناسی با حضور حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک و دبیر همایش،  عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، زندیه وکیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای استان مرکزی به صورت مجازی و حضوری در واحد اراک برگزار شد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک گفت: علوم انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است که همگی به ارزش آن واقف هستیم و با توجه به اینکه قدرت یک کشور بر دو مقوله استوار است یکی قدرت نرم و دیگری قدرت سخت، هر دو قدرت ضامن امنیت، رفاه، پیشرفت و آبادانی یک ملت و یک کشور است. انقلاب ما دارای پیام فرهنگی برای جهان است.

رییس دانشگاه آزاداسلامی اراک بیان کرد: علوم انسانی  مایه پیشرفت کشور می باشد و نیازمند انجام کارهای جهادی با نیت الهی است و امیدواریم آرام آرام در این زمینه گام برداریم.

در ادامه این همایش خسروپناه گفت: حکمت، شهرسازی و هنر پیوند عمیقی به جهت صنعت و دانش با هم برقرار کرده اند و می‌توان آن را دانش تکنیکی هنرمندان عنوان کرد؛ چرا که معماری زاییده  نمادهای فرهنگی و تخیل انسان به صورت ظریف و هنرمندانه است. 

وی افزود: شهرسازی نیز طراحی مدلهای شهری ، توسعه آن برای بهبود زندگی و رفع نیازهای عمومی شهروندان است که انسان نقش تعیین‌کننده‌ای در مدل شهرسازی دارد و باید به نقش مهم شهرسازی در رفع نیاز مادی و معنوی انسان توجه کرد.

 زندیه وکیلی نیز با اشاره به موضوع  همایش که بحث شهرسازی و معماری و حکمت اسلامی است، گفت: در اسلام توصیه هایی مبنی بر ویژگی های یک مکان و آرمان شهر وجود دارد و بر رجحان شهرنشینی بر روستانشینی تاکید شده است.

وی افزود: اسلام دین اجتماعی است و بر روابط اجتماعی و بر فعالیت محله، مسجد، همسایه تاکیدات ویژه ای دارد به طوری که شهر پیامبر تا قبل از اسلام بسیار متفاوت بوده و بعد از اسلام بسیار پیشرفت کرده بود و به نحوه ی اداره ی شهرها در آیات و روایات اشاراتی شده است.

معاونت عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه در اسلام بر محله محور بودن با مرکزیت مسجد تاکید شده است، یادآور شد: در پی ایجاد شهرسازی در تاریخ اسلام حکیمانی در مرکز ساختن شهر از جمله  شیخ بهایی در اصفهان. اصولاً بررسی دوره های تاریخی پس از اسلام برای ما یک منبع مهم به شمار می رود و مبانی نظری که از آن می‌توان برای ساختن معماری نوین اسلامی بهره برد منبع آیات و روایات، دوره های تاریخی و مبانی نظری منابع اصلی ما در شهرسازی اسلامی هستند.

کد خبر: 1118324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =