داروی دیابت نیاز به چهار ماه ذخیره استراتژیک دارد/ ضعف مدیریتی عامل کمبود دارو

سیدعلی فاطمی از کمبود داروی بیماران دیابتی خبر داد و عامل این کمبود را ضعف در مدیریت و نبود ذخیره استراتژیک در کشور دانست.

سیدعلی فاطمی؛ نایب رئیس انجمن داروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص وضعیت تامین داروی بیماران دیابتی گفت: مشکلاتی که بیماران دیابتی دارند، دو جنبه دارد یکی از مشکلات تامین انسولین این بیماران است که اخیرا وضع بهتری پیدا کرده است. مشکل بعدی مربوط به کمبود داروهای ضد دیابت می‌شود.

او ادامه داد: در مورد انسولین به دلیل وارداتی بودن دچار کمبود هستیم اما اتفاقا داروهای بیماران دیابتی که امروزه با کمبود آن‌ها مواجه هستیم، داروهای وارداتی نیستند و حتی برخی‌از آن‌ها داروهایی هستند که سال‌ها در ایران تولید شده‌اند اما امروز در بازار نیستند.

فاطمی کمبود داروی بیماران دیابتی را ناشی از ضعف در مدیریت و پیشبینی زمان‌های پرتقاضا دانست و توضیح داد: تولیدکنندگان دارو باید در این مورد پاسخگو باشند که مشکلات ارزی و تحریم‌ها را در کاهش تولید این داروها را موثر می‌دانند اما به نظر من نقص در مدیریت و برنامه‌ریزی منجر به کمبود می‌شود. درست است که ما از منظر تحریم‌ها تحت فشار هستیم اما برای تامین دارو می‌توان با پیشبینی درست به ویژه در مورد داروهای حیاتی و برنامه‌ریزی دچار کمبود نشویم.

او با اشاره به اهمیت تامین به موقع داروهای دیابت عنوان کرد: بیماران دیابتی اگر داروی مورد نیاز خود را استفاده نکنند ممکن است حتی با قطع عضو مواجه شوند یا آسیب‌های دائمی در چشم و کلیه و دیگر اعضا را تجربه کنند پس باید ذخایر راهبردی و استراتژیک برای چهار ماه برای جلوگیری از کمبود داروهای حیاتی داشته باشیم اما در برخی داروهای دیابتی ماه‌هاست که دچار کمبود هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۱ و در پاسخ به رشد روزافزون دیابت در تمامی جوامع بشری، روز ۱۴ نوامبر مصادف با ۲۳ آبان را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. این روز در سال ۲۰۰۶ توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک روز رسمی در تقویم جهان ثبت شد. روز جهانی دیابت، بزرگترین کمپین اطلاع‌رسانی در مورد دیابت است که هر ساله با محوریت مشخص و با شعاری که فدراسیون بین‌المللی دیابت انتخاب می‌کند در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا برگزار می‌شود. در کشور ما هم دیابت آمار بالایی دارد و یکی از مشکلات این بیماران کمبود دارو است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1118423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =