فضای مجازی اجازه سانسور نمی‌دهد/ حضور موثر بجای فیلتر و خالی کردن زمین بازی

یک مدرس دانشگاه معتقد است جریان‌سازی در فضای مجازی بسیار موثرتر از عدم حضور است، چون با تولید محتوای غنی می‌توانیم بازی را به نفع خودمان تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فضای مجازی هر از چند گاهی پر می‌شود از یک مطالبه اجتماعی یا حقی که ناحق شده است. مردم معمولا بدون این که حتی جزئیات اتفاق یا واقعیت ماجرا را بدانند، فریاد عدالت سر می‌دهند. از طرف دیگر، مسئولان گاهی با توضیح واقعیت و گاهی با فیلترینگ به استقبال این نوع اعتراضات عمومی می‌روند. این رویداد اجتماعی و نحوه برخورد مسئولان با آن سوالاتی را در ذهن نخبگان جامعه ایجاد می‌کند، مانند این که آیا فضای مجازی فرصتی در جهت عدالتخواهی است؟ آیا نگاه مسئولان به فضای مجازی، نگاه دقیق و کارشناسانه است؟ و نهایتا این که برداشت مسئولان از این عدالتخواهی که در فضای مجازی مطرح است، چیست؟

مهدی یاراحمدی خراسانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که عدم حضور نخستین برخوردی بود که از سوی مسئولان با فضای مجازی صورت گرفت، اظهار کرد: فیلترینگی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد هم به همین دلیل بود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که این تفکر معتقد است که نباید وارد فضای مجازی شد تا بتوان از مسائل نامناسب دور ماند، افزود: اما مقام معظم رهبری اعلام کردند که جوانان انقلابی باید وارد فضای مجازی شده و تولید محتوا کنند.

وی با تصریح بر این که رویکرد در فضای مجازی از عدم حضور تدریجاً به حضور حداکثری و با محتوا تبدیل شد، گفت: به این معنا که در زمین دشمن، عرصه‌های فکری خودمان را توسعه دهیم. فضای مجازی ممکن است با هر انگیزه‌ای ایجاد شده باشد، مهم بهره‌گیری از این عرصه به نفع خودمان است.

یاراحمدی در پاسخ به این سوال که آیا ایران تاکنون در بهره‌برداری از این فضا موفق بوده ‌است یا نه، تاکید کرد: ما در برخی موارد مانند ترور سردار سلیمانی موفق بودیم. جوانان انقلابی در واکنش به این ترور کاری کردند که شبکه‌های اجتماعی برای مقابله، هر محتوایی در مورد سردار سلیمانی را فیلتر کرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: این گونه جریان‌سازی در فضای مجازی بسیار موثرتر از عدم حضور است، چون با تولید محتوای غنی می‌توانیم بازی را به نفع خودمان تغییر دهیم. البته این امر سخت است و پیچیدگی‌های زیادی دارد.

یاراحمدی با بیان این که روایی و پایایی آنچه در فضای مجازی تولید می‌شود، مشکوک است، افزود: مثلا می‌توان با سواستفاده از اسم یک سلبریتی، محتوایی را ترویج داد. به همین دلیل، بسیاری از موضع‌گیری‌هایی که از سوی افراد ناشناخته اتخاذ می‌شود، قابل استناد نیست.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که حتی باور بسیاری از آدم‌ها با آنچه فالو و لایک می‌کنند، هماهنگ نیست، یادآور شد: به همین دلیل، بسیاری از افراد صفحات فیکی دارند که از طریق آن‌ها، کنجکاوی‌های ذهن خودشان را دنبال می‌کنند.

وی با تصریح بر این که آی دی های فضای مجازی بی‌شمار است؛ اما لزوما آدمهای فضای مجازی بی‌شمار نیستند، گفت: به همین دلیل، اگر پستی هزار لایک می‌خورد به معنای تایید هزار نفر نیست و ممکن است خیلی از آن‌ها فیک باشند.

یاراحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: آن چیزی که خاستگاه آن فضای مجازی است، لزوما درست نیست؛ اما از طرف دیگر، فضای مجازی حوزه‌ای است که انسان‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را در آن صرف می‌کنند، مخصوصا شیوع کرونا، ارتباط با فضای مجازی را به شدت افزایش داد.

این مدرس دانشگاه با بیان این که فضای مجازی گاهی عرصه‌ای برای اعتراضات اجتماعی می‌شود، افزود: بسیاری از رسانه‌های ما، در گذشته مسائل را سانسور می‌کردند؛ اما امروز این کار ممکن نیست. افراد در فضای مجازی به برخی اتفاقات اعتراض می‌کنند، مانند اتفاقاتی که برای بنزین در دولت قبل رخ داد. این اعتراض تا جایی که از چارچوب‌های مدنی خارج نشده و به خرابکاری و اعمال غیرقانونی منجر نشده است، برای نظام‌ها یک فرصت است چون می‌توانند صدای مردم را بدون صرف هزینه‌ خاصی بشنوند.

وی تاکید کرد: به نظر من ، اگر اشتباهات دولت آقای روحانی در مقوله بنزین و اعتراضات مردم رخ نداده بود، دولت فعلی نمی‌توانست اختلالات سیستم بنزین در آبان امسال را مدیریت کند. این همان فرصت و تجربه‌ای است که فضای مجازی در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد.

یاراحمدی با اشاره به این که برخی مواقع فضای مجازی اسبابی برای ائتلاف‌های غیرقانونی و هنجارشکنی می‌شود مانند جریانی که روح‌الله زم ایجاد کرد، یادآور شد: امیرالمومنین فرمود عدالت یعنی هر چیزی در جایگاه خود قرار بگیرد. اینجا عدالت یعنی برخورد و کنترل این مشکل و حتی به همین شکلی که در کشور ما با آن برخورد شد.

این مدرس دانشگاه در پایان با تصریح بر این که کشور ما در موارد زیادی  با فضای مجازی برخورد مناسبی ندارد، اظهار کرد: ترویج، توسعه و آزادسازی و ولنگاری فضای مجازی بسیار اشتباه است. رهبری هم بارها به واژه ولنگاری فضای مجازی اشاره کرده‌اند. این ولنگاری با روح عقلانیت و امنیت عمومی مخالف است. البته هرچند ما توصیه به ولنگاری ندارم؛ اما با فیلترینگ هم مخالف هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =