عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از الحدیده یمن

منابعی بین نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی ـ اماراتی گفتند که عقب‌نشینی این نیروها از ساحل الحدیده برنامه از پیش هماهنگ شده نبوده و نیروهای دولت نجات ملی بدون درگیری این مناطق را تصرف کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، نیروهای وابسته به دولت مستعفی که مورد حمایت ائتلاف عربستان سعودی است، چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به‌همراه نیروهای وابسته به امارات ساحل استان راهبردی «الحُدیده» را ترک و تا شهرستان الخوخه این استان عقب‌نشینی کردند.

این عقب‌نشینی ناگهانی خیلی از ناظران و حتی خود این نیروها را به تعجب واداشت و حتی برخی در این بین، یکدیگر را به خیانت و توطئه متهم کردند؛ زیرا منطقه‌ای که چند سال پیش با شدیدترین حملات اشغال شده بود، دوباره تحت سیطره نیروهای دولت نجات ملی قرار گرفت و این نیروها بدون درگیری در این مناطق مهم مستقر شدند.

فرماندهی عملیات مشترک نیروهای منصور هادی و ائتلاف سعودی ـ اماراتی طی بیانیه‌ای اعلام کردند که این عقب‌نشینی در راستای اجرای بازاستقرار نیروها براساس توافق 2018 استکهلم سوئد است و نیروها قرار است به جبهه‌های دیگر در یمن منتقل شوند.

با این حال، روزنامه «العربی الجدید»، به‌نقل از منابع آگاه نوشت که عقب‌نشینی این نیروها بعد از آن آغاز شد که به ‌آن‌ها گفته شد که از داخل شهر بندری الحدیده (قسمت‌های شرقی تا برخی از مناطق جاده 16 الحدیده به صنعاء) بر اساس اجرای توافق مذکور عقب‌نشینی کنند.

یکی از مفاد این توافق این بود که خروج نیروهای نظامی از استان الحدیده و مرکز آن یکی از موارد توافق سوئد در مورد یمن است. بر اساس این توافق، نیروهای طرفین می‌بایست این منطقه را ترک کنند و جای آن را نیروهای امنیتی محلی بگیرد.

منابع مورد نظر العربی الجدید گفتند که این عقب‌نشینی آغاز شد ولی مکان استقرار مجدد نیروهای مشترک مشخص نشده بود؛ برای همین این نیروها بدون برنامه و هماهنگی و ناگهانی از منطقه خارج می‌شوند و برخی از این نیروها تا نزدیکی المخا (در غرب استان تعز) عقب‌نشینی کردند.

همزمان با حرکت این نیروها، برخی از یگان‌های مرزبانی در نوار ساحلی الحدیده خود را در شرایط جدیدی دیدند و دچار شوک و نگران شدند؛ چرا که از احتمال وجود خیانت و توطئه ترسیده بودند؛ به همین دلیل تصمیم به عقب‌نشینی می‌گیرند ولی برخی از نیروها در پست‌های خود باقی می‌مانند که با نیروهای دولت نجات ملی درگیر می‌شوند و در این درگیری‌ها شماری از طرفین کشته یا زخمی می‌شوند که در این بین تلفات نیروهای وابسته به ائتلاف بیشتر بود؛ چرا که به آن‌ها در این باره چیزی گفته نشده بود.

منابع روزنامه العربی الجدید درباره استقرار نیروهای انصارالله و دولت نجات ملی یمن در این مناطق ادعا کردند که توافق استکهلم «یک نیرنگ» از سوی نیروهای «حوثی» (انصارالله) بود و آن‌ها بدون درگیری و دادن خسارت‌ بر این مناطق سیطره پیدا کردند.

بر اساس این گزارش، شماری از تیپ‌های «العمالقه» (تحت امر طارق صالح، برادرزاده علی عبدالله صالح، رئیس جمهور معدوم یمن) به‌سمت المخا و تعز رفته‌اند و برخی نیز به‌فرماندهی طارق به‌سمت مناطقی در تعز حرکت کرده‌اند و این نیروها حالت فوق‌العاده اعلام کردند و از همه عناصر خود در عدن و سایر مناطق جنوبی یمن خواسته‌اند به‌سمت ساحل غربی حرکت کنند که به‌نظر می‌رسد این نیروها قصد دارند عملیاتی برای بازپس‌گیری مناطق تخلیه‌شده شروع کنند.

 فرار نیروهای اماراتی و مزدورانش از جبهه ساحل غربی پس از پیروزی بزرگ انصارالله در استان مارب و فتح قریب‌الوقوع شهرمارب، ائتلاف  سعودی- اماراتی از ترس شکست  بیشتر، در اقدامی پیش‌دستانه (در فرار مفتضحانه ) از این جبهه عقب نشینی کرده است تا بتواند ضمن تمرکز نیروهای خود در جنوب یمن برای حمایت از گذرگاه راهبردی "باب‌المندب" و مقابله با تهاجم احتمالی انصارالله به آن، از ایجاد انفکاک و تضعیف روحیه در نیروهای مزدور خود در ساحل غربی جلوگیری نماید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1118449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =