جوانان میل به ازدواج ندارند/ وعده‌های بی‌اثر دولت برای ازدواج آسان

روانشناس و مدرس دانشگاه گفت: وعده‌های دولت مانند طرح حمایتی مسکن مانند مُسکن بوده و تاثیرات کوتاه مدت دارد. البته این وعده‌ها نیز هیچگاه به صورت کامل اجرایی نشده است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دولت‌های پیشین و فعلی برای حل مشکل جوانان و بحران  جمعیت، تسهیلات حمایتگرانه‌ای مانند طرح ملی مسکن، افزایش وام ازدواج و مسکن، وعده‌ اشتغال‌زایی و افزایش تسهیلات برای فرزندان دوم و سوم را ارائه کرده‌اند. این درحالی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که تمایل نداشتن جوانان به ازدواج، بیشتر ریشه‌های فرهنگی دارد، تا جایی که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، ازدواج نکردن جوانان در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی است.

در این ارتباط علی اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به بحران کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور اظهار کرد: تحلیل معضلات خانواده‌ها و جوانان می‌تواند گره‌گشای این بحران باشد. نرخ منفی رشد جمعیت، بارداری ناخواسته، بی‌ فرزندی‌های خود خواسته همگی ناشی از مشکلات جوانان در جامعه است.

وی با بیان اینکه تمایل افراد به ایفای نقش همسری، پدری یا مادری لازمه فرزندآوری زوجین است، گفت: در حال حاضر بنیان خانواده به علت سیاست‌های نادرست فرهنگی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی با تهدید جدی مواجه شده است. بنابراین حفظ کیان خانواده و تمایل جوانان به ازدواج، به فرزندآوری تقدم دارد. ورود سازمان بهزیستی، سازمان نظام روانشناسی و قوه قضائیه به مسائل و معضلات حوزه خانواده گواه این مطالب است.

طرح‌های تشویقی باید در سیاست‌های فرهنگی گنجانده شود

این روانشناس درباره وجود داشتن برنامه‌ها و سیاست‌های کلان فرهنگی در حوزه ازدواج و فرزندآوری بیان کرد: این موضوع نیاز به بررسی دقیق دارد و نمی‌توان بدون رصد گزارشات رسمی اظهار نظر کرد؛ اما سیاست‌های کلی و بالا دستی ابلاغ شده است و مجلس شورای اسلامی نیز قوانینی را در این خصوص وضع کرده است. ولی به سادگی نمی‌توان گفت این سیاست‌ها موفق یا ناموفق بوده یا به هدف مد نظر منجر می‌شود یا خیر. 

وی ادامه داد: سیاست‌های تشویقی مسئولان برای فرزندآوری باید در سیاست‌های کلان فرهنگی و حاکمیتی گنجانده شود. به عنوان مثال نشاط، امیدواری و خوش بینی به آینده عوامل تاثیر گذار در تشکیل خانواده و باروری است. بی هویتی فرهنگی، بی‌هویتی ملی و اختلال در رشد هویت اجتماعی و تبلیغات رسانه‌های غربی نیز تاثیر گذار است که باید در جای مناسب مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

اثرات موقت وعده‌های دولت، برای تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری 

اسماعیلی نرخ ازدواج، پایداری ازدواج، تحکیم خانواده، نرخ موالید را محصول نگرش و فلسفه فکری جوانان جامعه برشمرد و گفت: در حال حاضر جوانان تمایل به ازدواج ندارند چرا که تشکیل خانواده را مانع پیشرفت می‌دانند. حال سیاست‌های تشویقی-مالی دولت و مجلس چگونه می‌خواهد این معضلات فرهنگی را حل کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به وعده‌های دولت و مجلس‌ شورای اسلامی برای تشویق جوانان به ازدواج آسان و فرزندآوری بیان کرد: این وعده‌ها مانند مسکن اثر کرده و تاثیرات کوتاه مدت دارد. البته این وعده‌ها نیز هیچگاه به صورت کامل اجرایی نشده است. 

وی با بیان اینکه مسئولان علاوه بر فراهم کردن تسهیلات ازدواج، باید بستر سازی اجتماعی و فرهنگی نیز انجام دهند، گفت: در حال حاضر که جامعه درگیر معضلات فرهنگی است، وعده‌های اقتصادی و حمایتی دولت نمی‌تواند، کمک کننده مناسبی باشد. به عنوان مثال التهابات سیاسی و اجتماعی که به صورت مستمر در حال تکرار است، در نهایت باور جوانان را نسبت به ازدواج منفی می‌کند.

گفتنی است، ایسکانیوز پیشتر در این خصوص با امان‌الله قرایی جامعه شناس و مدرس دانشگاه  نیز گفت‌وگویی را انجام داده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =