تغییر ذائقه موسیقایی نتیجه چهار دهه بی‌توجهی/ موسیقی کلاسیک در برنامه‌های صدا و سیما جایگاهی ندارد

شهرام صارمی بر این باور است که افرادی همچون تتلو اوج بی اخلاقی را در عرصه موسیقی به نمایش گذاشته‌اند که تمام خصوصیات غیر هنری و تجاری و درآمدزا بودن را در عین سخیف بودن داراست.

شهرام صارمی، کارشناس و مدرس موسیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص دلایل اقبال نوجوانان به خوانندگانی همچون تتلو اظهار کرد: باید به این موضوع ریشه دارتر نگاه کنیم، زیرا موسیقی که تتلو ارائه می‌دهد با سایر موسیقی‌هایی که در کشور ارائه می‌شود تفاوت چندانی ندارد.

وی افزود: این نوع موسیقی‌ها در بحث تجاری-مصرفی فعالند ومثل موسیقی‌های رایج پاپ که اصولا به آن دم دستی و پول دربیار و فارغ از چارچوب‌های هنری و سرگرم کننده گفته می‌شود، در کشور ما ارائه می‌شود.

صارمی با ذکر این مطلب که این تغییر ذائقه شنیداری در جامعه که امروز به وجود آمده حاصل زمان کنونی نیست، بیان کرد: تغییر ذائقه حاصل چهار دهه بی توجهی به موسیقی جدی و هنری کشور ماست و این موضوع به یک باره اتفاق نیفتاده، بلکه در سایه بی توجهی به موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و همچنین موسیقی نواحی کشورمان صورت گرفته است.

 وی افزود: موسیقی امروز از جنس موسیقی تجاری و درآمدزاست و به خاطر همان بخش تجاری‌اش در بسیاری از موارد مورد توجه قرار گرفته است.

صارمی تاکید کرد: تتلو اوج بی اخلاقی را در عرصه موسیقی به نمایش گذاشته که تمام خصوصیات غیر هنری و تجاری و درآمدزا بودن را در عین سخیف بودن داراست.

کارشناس موسیقی بیان کرد: در هر صورت اگر این اوضاع بخواهد اصلاح شود نیازمند سال‌ها تلاش است تا این تغییر ذائقه شنیداری از بین برود و حتی جایگاه خاص خودش را پیدا کرده و همچنین موسیقی‌های رسمی  و هنری به جایگاه خود رسیده و در سبد شنیداری مردم قرار گیرند.

وی در خصوص تغییر ذائقه شنیداری نسل جدید اذعان کرد: یکی از دلایل این است که تیتراژ بیشتر سریال‌ها و موسیقی‌هایی که چه در تبلیغات و چه سبد شنیداری صدا و سیما استفاده می‌شود، به طور تقریبی موسیقی تجاری است و موسیقی دستگاهی درست کلاسیک در برنامه های رادیو و تلویزیون جایگاهی ندارد.

مدرس موسیقی اظهار کرد: شما هیچ گاه از صدا و سیما موسیقی کلاسیک و صدای اساتید موسیقی همچون شجریان، ناظری، بسطامی، کرامتی و جهاندار چیزی نمی‌شنوید و یا از آهنگسازان برجسته ایران از صبا، خالقی و رکن الدین خان گرفته تا در دوره معاصر ما علیزاده، لطفی، مشکاتیان و پایور و همچنین بسیاری از دیگر اساتید چه در دوره‌های قبل  وچه معاصر اثری نمی‌شنوید. 

صارمی تاکید کرد: موسیقی جدی و فرهنگی در پخش رسمی‌ترین رسانه ایران جایی ندارد، در نتیجه نمیتوان به درست شدن این وضعیت امیدوار بود، زیرا هیچ اقدامی برای بهبودی صورت نمی‌گیرد و برگزاری جشنواره‌ها نیز حالت تلویحی داشته و تاثیر بیرونی ندارد و به نوعی برای ارائه عملکرد است و با بسیاری از مقوله‌های هنری برخورد اداری صورت می‌گیرد که پسندیده نیست.

وی با بیان این مطلب که تولید محتوای خوب در رسانه ما وجود ندارد، ادامه داد: در آموزش موسیقی هم اغلب آموزشگاه‌هایی که وجود دارد در حوزه موسیقی پاپ مشغول به کار هستند و به دلیل درآمد زا بودن این بخش، سازهای ایرانی به حاشیه رفته است.

کارشناس موسیقی اذعان کرد: در حوزه تولید هم تمام تولیداتی که در بازار وجود دارد به طور عمده موسیقی پاپ است و آثاری که در موسیقی دستگاهی و کلاسیک تولید می‌شود به حداقل رسیده و هیچ حمایت مالی و پشتیبانی هم وجود ندارد، در صورتی که این امر وظیفه مراکز دولتی مثل دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی و حوزه هنری است.

صارمی در پایان تاکید کرد: متاسفانه در حوزه اجرا هم دیدگاه گزینشی به خصوص در مورد موسیقی پاپ وجود دارد و خبری از نمایندگان گروه‌های فعال هنری نیست، در صورتی که ارائه خوراک موسیقایی به نسل جدید باید همراه با تمام سلیقه‌ها و ذائقه‌ها باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =